Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Moderator: Zonemakers

WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by WildLynx »

Tydligen saknas det helt zoner i Nykarleby. Kanske något som kunde åtgärdas? Det är en vacker och cykelvänlig stad... Jag kan lägga upp ett par turfposters där i början av juli om där då finns nya zoner!
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by WildLynx »

Jag gjorde nu tre zonförslag för Nykarleby i appen: vid Nykarleby kyrka mitt i staden (holy zone), vid Juthbacka, där det årligen ordnas marknad, och vid Zacharias Topelius hem, museet vid Kuddnäs. Det finns många andra bra zonplatser också. Hoppas att vår zonläggare aktiverar sig här... :-)
Puddis
Posts: 1
Joined: 01 Nov 2016 17:47
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by Puddis »

Hej!

Kul med nya zoner till sydvästra Finland igår!

Ett problem bara: zonen Klosterbacken ligger på ett inhägnat museiområde och muséet har bara öppet sommartid.

En bättre plats för zonen sku vara utanför muséets huvudingång, men det gick inte att föreslå då det var för nära Obeserverzone (felstavat namn på den zonen förresten).

Har försökt anmäla det här via issues.turfgame.com men sidan vill inte fungera.
rakel
Posts: 44
Joined: 08 Feb 2014 02:55
Country: Sweden

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by rakel »

Hej på Er alla härliga turfare.
En svennefinne ger Er två fina zontips :-)
I Multia har jag lagt två förslag via appen på Multian kotka som är en fin staty gjord i brons som pryder centrum i samhället, bilder på Google sök på Multian kotka.
Vidare har jag lagt förslag vid Uitamonkosken mylly, en gammal mjölnarkvar från slutet på 1880-talet. Min mor och de flesta av henne syskon fick sommarjobba där, för henne tyvärr ett jobbigt minne. Men för mig som varit där och tittat under flera somrar i barnaåldern och även i vuxen ålder, ger det mig härliga minnen och fascineras av både plats och hur man jobbade förr. Platsen är prunkande vacker i sommargrönskan. Bilder finns på Google om man söker på Uitamonkosken mylly.

Med vänlig hälsning Rakel.
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by Optimus »

Tack Rakel ! De tar vi gärna emot ! Just nu finns det plats för 1 zon till, så brons-statyn är nu omringad av en zon ! Blir det några spelare där så kan de såklart bli flera !
ImageImage
RiverSong
Posts: 1
Joined: 09 Dec 2016 14:30
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by RiverSong »

Hej!

Det skulle vara kul med en monument-zone i sydvästra Finland! (Visst kan en ju ha som mål att nån gång i en avlägsen framtid försöka ta medaljen Orderly på en mer främmande ort, men att det som i nuläget verkar vara möjligt endast i Helsingfors i hela Finland är lite surt.) T.ex. mitt zonförslag på Hirvensalo vid minnesmärket över Wäinö Aaltonen skulle kunna vara en monument-zone.

Annars finns det ett antal zoner som ligger väldigt nära statyer över viktiga finländska personer, t.ex. zonen Donna (uppkallad efter en restaurang) ligger väldigt nära en staty av Paavo Nurmi, en av Finlands mest kända idrottare, och zonen Eduzone ligger ett tiotal meter från en staty av Lotta Svärd, grundaren till rörelsen med samma namn som spelade en stor roll i Finlands krig. Det kanske bara är min personliga åsikt men jag tycker rent principiellt att zoner mycket hellre skulle få vara uppkallade efter de statyer/minnesmärken de faktiskt befinner sig i närheten av än efter exempelvis restauranger.

För den delen, också vinnarzonen EmilSarlin i Pargas skulle väl kunna platsa som en monument-zone.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by ojarnstr »

EmilSarlin skulle passa bra men är redan en vinnarzon...läste nånstans att zon inte kan vara två typer. Däremot när det gäller Pargas så finns ju zonen "kalkmonument" där redan namnet säger att det frågan om ett monument.

Annars så skulle det inte heller vara helt fel med en vattenzon i Pargas.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by ojarnstr »

RiverSong wrote: 26 Feb 2017 18:47 Hej!

Det skulle vara kul med en monument-zone i sydvästra Finland! (Visst kan en ju ha som mål att nån gång i en avlägsen framtid försöka ta medaljen Orderly på en mer främmande ort, men att det som i nuläget verkar vara möjligt endast i Helsingfors i hela Finland är lite surt.) T.ex. mitt zonförslag på Hirvensalo vid minnesmärket över Wäinö Aaltonen skulle kunna vara en monument-zone.

Annars finns det ett antal zoner som ligger väldigt nära statyer över viktiga finländska personer, t.ex. zonen Donna (uppkallad efter en restaurang) ligger väldigt nära en staty av Paavo Nurmi, en av Finlands mest kända idrottare, och zonen Eduzone ligger ett tiotal meter från en staty av Lotta Svärd, grundaren till rörelsen med samma namn som spelade en stor roll i Finlands krig. Det kanske bara är min personliga åsikt men jag tycker rent principiellt att zoner mycket hellre skulle få vara uppkallade efter de statyer/minnesmärken de faktiskt befinner sig i närheten av än efter exempelvis restauranger.

För den delen, också vinnarzonen EmilSarlin i Pargas skulle väl kunna platsa som en monument-zone.
"Kalkmonument" zonen i Pargas är nu en monumentzon så lite närmare än Helsingfors finns nu möjlighet för Orderly.
Fillefilur
Zonemaker
Posts: 40
Joined: 26 Jun 2015 13:14
Country: Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by Fillefilur »

RiverSong wrote: 26 Feb 2017 18:47 Hej!

Det skulle vara kul med en monument-zone i sydvästra Finland! (Visst kan en ju ha som mål att nån gång i en avlägsen framtid försöka ta medaljen Orderly på en mer främmande ort, men att det som i nuläget verkar vara möjligt endast i Helsingfors i hela Finland är lite surt.) T.ex. mitt zonförslag på Hirvensalo vid minnesmärket över Wäinö Aaltonen skulle kunna vara en monument-zone.

Annars finns det ett antal zoner som ligger väldigt nära statyer över viktiga finländska personer, t.ex. zonen Donna (uppkallad efter en restaurang) ligger väldigt nära en staty av Paavo Nurmi, en av Finlands mest kända idrottare, och zonen Eduzone ligger ett tiotal meter från en staty av Lotta Svärd, grundaren till rörelsen med samma namn som spelade en stor roll i Finlands krig. Det kanske bara är min personliga åsikt men jag tycker rent principiellt att zoner mycket hellre skulle få vara uppkallade efter de statyer/minnesmärken de faktiskt befinner sig i närheten av än efter exempelvis restauranger.

För den delen, också vinnarzonen EmilSarlin i Pargas skulle väl kunna platsa som en monument-zone.
Hej
Då man inte personligen spelar i trakten, kan det vara svårt att veta var dessa minnesmärken/statyer finns. Så gör gärna förslag i appen och puffa dem på forumet med namnet på zoner i närheten eller med en kartbild. Då är det lättare att hitta rätt plats. Om det gäller befintliga zoner så skulle zonnamnet vara bra att veta, för på basen av namnet hittar jag zonen.

mvh
Fillefilur
User avatar
GaryGrape
Posts: 23
Joined: 09 Sep 2014 13:54
Country: Finland
Location: Vasa, Finland

Re: Reflection over zones in Lounais-Suomi and Länsi- ja Sisä-So

Post by GaryGrape »

Hej. Jag har skickat in två nya förslag till zoner i Vasa. Öjberget och TailorBridge. Öjberget är en skidanläggning med utsiktstorn över Vasa med omnejd. Den senare är förstås en bro, som går ut till nåt som kallas Skräddargrund. Det är ett populärt picknickställe sommartid. Utöver det här undrar jag om det vore möjligt att klassa CarefulDrive som monument, eftersom det i praktiken är just det, ett monument.
Last edited by GaryGrape on 06 Nov 2017 11:25, edited 1 time in total.
GaryGrape

Basist Hilastherion, Northern Flame
Lajvare Eloria
Rushfan TNMS

"Do I feel lucky? Well, do you, punk?"
Post Reply

Return to “Zones”