Fler zoner till Södra Finland

Moderator: Zonemakers

WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Utan zoner på nya orter får vi inga nya spelare där... Och det finns säkert potential för många nya spelare i Raseborg (Ekenäs och Karis), Kyrkslätt, Lovisa... Ekenäs har två zoner och det inspirerar inte mycket att spela - det behövs betydligt fler för att locka spelare! De övriga nämnda orterna saknar helt zoner...

Också i sydvästra delen av Esbo (Notudden, Sökö, Esboviken, Bastviken) finns det mycket invånare som nu har lång väg till några som helst zoner.

Vad säger vår zonläggare - har vi någon chans att få in zoner på de här vita fläckarna på kartan?
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Blabert »

WildLynx wrote: Vad säger vår zonläggare - har vi någon chans att få in zoner på de här vita fläckarna på kartan?
Lite händer det i alla fall. Det är tyvärr dåligt med förslag i många av dessa orter, i t ex Lovisa finns det inga förslag alls. Jag kan förstås bygga zoner ändå, men förslag blir oftast bättre och visar på att det finns en vilja att ha zoner just där.
Image
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Bra att det händer :-) Kanske någon som känner Lovisa kan göra en karta med förslag - min lokalkännedom där = 0. Min egen karta högre upp i tråden (som du visst använde tidigare) har anefter utvidgats med nya layers för Ekenäs och Hangö och jag har påbörjat en layer för sydvästra Esbo som jag ännu kan fortsätta med. CharlieBravo gjorde en karta med förslag för Karis-Billnäsområdet. Tyvärr är ju satellitbilderna över de här mindre orterna rätt svaga, så man får ta hjälp av kartan och streetview i vissa fall.

Huvudsaken är att vi inte fastnar i moment 22 - att det behövs mera spelare för att få mera zoner men att vi inte får spelare med för att det finns så få zoner...
m2306
Posts: 20
Joined: 13 Oct 2015 22:23
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by m2306 »

Nya zoner till östra delen av Helsingfors centrum samt ut mot de nordöstra delarna av staden

Målet med denna karta är att få fler zoner till östra sidan av Helsingfors centrum där zonerna ligger glest samt att länka ihop zonerna mot nordost som nu ligger för långt ifrån varandra för att det skulle löna sig att cykla mellan dem (jämfört med de tätare liggande zonerna på västra sidan om stan).

5.10.2015 kom det några nya zoner till Arabia och Rönnbacka. Vi är tacksamma för alla nya zoner men det vore ännu bättre om de nya zonerna länkades ihop med de nuvarande. Ensamt liggande zoner nyttjar mest bilande turfare eller enstaka spelare som råkar bo i närheten. I värsta fall blir de bara tagna nångång sällan då någon spelare råkar köra förbi med bil. Västra sidan av Helsingfors centrum har fler zoner men på östra sidan om järnvägen i Berghäll/Kallio ligger zonerna glest och speciellt zonerna Kinaporizone och Businesskoulu blir oftast tagna med bil (inte utan att stiga ur förståss men i alla fall..). Detta märks också då man jämför tagnings- och timpoäng mellan östra och västra delen av centrum. Mycket mer tagningar där zonerna ligger tätare.

Vi har fått nya spelare under augusti och september 2015 och en del av dem verkar spela just i Berghällområdet. Tycker att det vore bra med fler zoner också med tanke på att bättre få med dem och andra nya i spelet.

Nedan finns länken till kartan. Varje zonförslag har en motivering.

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Fillefilur
Zonemaker
Posts: 40
Joined: 26 Jun 2015 13:14
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Fillefilur »

Här är några förslag till zoner till Östra Nyland i Lovisa
Fanns inga från förr, så kunde inte ladda ner någon layer, utan den är helt ny

https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
Dnalnif
Posts: 12
Joined: 05 Sep 2015 09:06
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Dnalnif »

Halloj!

Fastän ni alla trott att jag latat mig på sista tiden gällande Turf så har jag inte det! Jag försöker för tillfället få Grankullas lokaltidning KaunisGrani att skriva om Turf. De har en upplaga på ca 15 000 (gissningsvis 35% svenskspråkiga 65% finskspråkiga läsare). Dvs en upplaga som är ca 50% större än antalet invånare i Grankulla.

Om jag inte lyckas förmå dem till det så är min backup plan att få Grankullas kulturtidning Vi i Grankulla/Mitt i prick (3000/11000) att skriva om Turf.

Bakgrundsinfo om Grankulla:
-Grundat 1906 som ett aktiebolag
-Ca 9500 invånare (40% svenskspråkiga, 60% finskspråkiga)
-Till ytan Finlands minsta kommun
-Dock näst mest tätbefolkade kommunen i Finland

För mera info se: https://sv.wikipedia.org/wiki/Grankulla

För att vara lite pro-aktiv gällande detta och om en artikel bli verklighet så tänkte jag att det skulle vara bra med ordentliga Turfmöjligheter här, varför jag under senaste tiden åkt omkring här och fotograferat, dokumenterat och skissat upp en potentiell Turfkarta över området:

https://www.google.com/maps/d/edit?hl=e ... WUCMURirEs

I Grankulla har vi ganska precis ett av allting, för vem behöver mera! Och här är möjligheten att se allt!

Områden enligt följande med indelning efter vad jag anser vara vettigt:

Must have:

BileMarshLake eller Gallträsk, sjön i Grankulla
StockmannRuins eller Stockmanns ruiner, jo i Grankulla har vi även ruiner
GilmsFarmstead, Gilmsgårdsmuseum, museum hur det såg ut i området för ca 200 år sedan. Finns levande får och höns här. (befinner sig egentligen i Esbo)
PoppyEstate eller Vallmogård eller Grankulla musikinstitut. En klassisk gammal villa i Grankulla i jugendstil. Såhär såg Grankulla ursprungligen ut. (dessvärre renoveras den nu)

Good to have:

MarshBog eller Träskmossen, Grankullas naturskyddsområde med vandringsled igenom.
BetlehemChruch, Metodisternas kyrka, den enda kyrkan i Grankulla som ser ut som en kyrka
OldSlalomHill, Finlands äldsta slalombacke finns i Grankulla
SaharaPlains eller Saharaplan alla kommuner med lite självrespekt har en egen öken, därav denna
ProPatria, Grankulla begravningsplats
GraniWater, Grankulla vattentorn
SoundsofThurman eller Thurmansparken med fastinstallerade musikinstrument för den som vill spela en melodi
OldEssoStation, förr fanns här en bensinmack, nu är det nyaste tillskottet av park i Grankulla

Nice to have:

BeaconMountain eller Kasaberget, Grankullas motionsspår
PeikRiding, Ridstallet (befinner sig egentligen i Esbo)
DogColony, Hundparken och koloniträdgården, denna satt jag närmast med för att koppla ihop Björkgård med resten

Optional: (Möjligheter till zoner, men är under consideration ännu, beror också på vad som kan anses vara vettigt antal zoner)

WorkersAcademy, Arbetarakademien
BibelInstitute, vill du studera i Grankulla så kan du studera bibeln
YouthFullYard eller Ungdomsgården, förr Grankulla internat, bredvid finns även Nya paviljongen dvs musikhallen
GSS, Gallträsk Segelsällskap
TheCloister eller Klostret, gammal trävilla, här bedrevs signalspaning under andra världskriget(är för nära GSS "zonen" för tillfället
Dnalnif
Posts: 12
Joined: 05 Sep 2015 09:06
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Dnalnif »

Feedback och förbättringsförslag tas gärna emot
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Prima! Men Glims, inte Gilms... :-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by Blabert »

Jag pillar vidare så smått..
Image
WildLynx
Posts: 77
Joined: 12 Aug 2015 14:19
Country: Finland

Re: Fler zoner till Södra Finland

Post by WildLynx »

Blabert wrote:Jag pillar vidare så smått..
Var finns "gilla"-knappen? :D
Post Reply

Return to “Zones”