Bonanzastart

Det femte Turf-eventet i historien. Tar plats i Uppsala 20 april 2013.
Post Reply
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Bonanzastart

Post by embeoo »

Skriver här igen, trots att det egentligen inte handlar specifikt om Uppsala, mer än att det är den enda bonanza jag provat.

Det var en viss diskussion om masstart innan; jag tycker att det blev en bra avvägning som det blev, hade blivit kaos om alla skulle fara ut samtidigt som spelet började. Men samtidigt, det hade varit maffigt, kan förstå att arrangörerna funderade på det.

En annan sak var överblicken, var det någon som kände att de hade koll på hur zonfördelningen var över hela området, hade fattat det här med kluster osv? Jag tog mig iallafall inte tid, var ju bara en massa gubbar ivägen ändå ;-) Hade tur och gick åt rätt håll, samma som SunYour, i starten - hade jag haft koll på hur bra det var på västra kanten/sydvästra hörnet, hade jag antagligen inte dragit rätt över området och gjort ett dåligt avslut i Flogsta/Rickomberga.


En variant var om man, på startområdet, slog på eller visade bonanzazonerna på storskärm (och samtidigt släckte de vanliga för att minska förvirringen om vart området var.) Detta under en 30-60 sekunder. Strax därefter är det massstart, man kan även ha att det är en påbjuden väg ut från startområdet på ett par hundra meter så att det verkligen syns att något händer i stan. Därefter är det fri placering och kanske 15 minuter tills riktiga starten är.

Masstart och zonförvisning innan (som iofs kan övervägas oberoende av varandra) ger som jag ser det några fördelar:

* Mer tävlingskänsla, för de tävlande, eventuell publik och arrangörerna
* Större chans för alla att kunna bedöma området och fundera på en strategi innan.
* Mer skicklighet än tur som avgör hur din start blir, jämfört med hur det är nu.
* Den som kan hålla det i minnet kan starta i en zon, och kanske även ha alternativ om någon annan redan är där (Kanske väl stor fördel för de lokala som kan relatera till platserna)
* Mindre data att flusha ut i starten om de ordinarie zonerna redan är gömda, kanske kan det göras så att bonanzazonerna som redan varit nedladdade en gång tänds på ett kommando - bra för långsamma lurar och abonnemang.


En annan sak som kan övervägas ifall nästa bonanza skulle bli ännu ett nummer större är att införa parallella spelplaner. Detta för att eventområdet inte ska behöva göras groteskt stort, och då ge en kraftig fördel för de som orkar ta sig till kanten. Vid starten lottas du till en av spelplanerna. Gör att det kommer bli ännu kompaktare med folk och man kommer möta ännu fler turfare ute. Det kan diskuteras om man ska se alla i appen eller bara sina kombattanter. Visst, alla tävlar inte på exakt samma villkor då, men turf har ju aldrig handlat om det.

Kräver utveckling så i någon avlägsen framtid isåfall.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bonanzastart

Post by StarDust »

Fina idéer det där. Turfdev tar nog till sig alla förslag och all kritik men i grunden är det mycket upp till skaparna av Bonanzan i varje stad som ska komma med idéer. Just ändringar i appen blir nog svårare att implementera men en storbildsskärm är bara för zonbyggarna att ta en skärmdump och visa upp vid tillfälle.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Bonanzastart

Post by Drassen »

Intressant.
Kan det vara så att mass-start blir en säkerhetsrisk? Vi avlyser ju inte några områden för turf, och det har ju visat sig att vi behöver tänka mer och mer på spelarsäkerhet. Värt att fundera på.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bonanzastart

Post by Byggaren »

Om vi hadde tvingat alla 125 att starta från basen vid samma klockslag hade det definitivt varit en påtaglig säkrhetsrisk. Alla hadde ruschat i stora klungor längs vanliga gator med vanlig trafik i jakt på att komma först till zonerna. Att låta folk sprida ut sig eller nån annan typ av uppdelad start är därför nödvändigt.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Bonanzastart

Post by embeoo »

Säkerhetsbiten; alltså jag tänker inte fri start och träng dig fram på den utstakade vägen, utan att hela tävlarskaran ska röra sig i grupp under lugna och ordnade former, kanske med en arrangör som tempohållare i täten. Tänk en cykeldemonstration typ; cykling/gång enligt lagar och regler men ändå någonting extra/maffigt eftersom det är så många. Först när ledaren når slutet av sträckan är det tillåtet att passera och avvika; då ska det vara så pass lång tid kvar till start så att man inte behöver dödshetsa ens för att nå det bortersta hörnet.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Bonanzastart

Post by Byggaren »

Ser inte nån poäng med att vi ska leda ut alla i en klunga om dom ändå ska släppas lösa sen. OM inte poängen är just att visa upp oss, det skulle faktist vara en ide i samband med bonanzan. Paradera lite :)
Post Reply

Return to “Turf Bonanza Uppsala 2013”