Följsam design?

Här lägger ni era Förslag för hemsidan
EJ BUGGAR.

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
User avatar
nyhetspuls
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2013 11:51
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Följsam design?

Post by nyhetspuls »

Image

Förslag

Eftersom många turfare är på språng och främst har med sig sin mobil, så föreslår jag en mobilanpassning av webbsidan, med hjälp av så kallad följsam design eller responsive design.

Det skulle göra det lättare att få överblick i mobilen. I dag är sidan ganska tung och lite styltig när man måste zooma in och scrolla i sidled i mobilfönstret.

Vad är följsam design?

(för dig som inte känner till begreppet)

Enkelt uttryckt: En följsam sajt känner själv av hur bred exempelvis skärmen är, och anpassar sig efter den. Det handlar alltså inte om en specifik mobilsajt, utan samma sida ändrar bredd, utseende och storlek beroende på vad man surfar med.

I Sverige tas ofta svt.se som exempel. Om du sitter vid en dator: testa att göra webbläsarfönstret bredare eller smalare och se hur sajten ändrar sig.

Image

Exempelvis så här?

Observera att bilderna här är enkla mashups, jag har klippt ihop olika detaljer från dagens sajt, mest för att få en känsla av hur det skulle kunna se ut.
  • Jag kan längta efter en karta som fyllde hela bredden på skärmen, när man surfar med exempelvis surfplatta och mobil (se exemplen i bilderna).
  • Listor, exempelvis topplistor, skulle kunna bli en kolumn istället för flera när man vill kolla sin placering i mobilen. På datorn blir det ju däremot snyggare med flera kolumner, precis som i dag.
  • Infosidor om spelets regler eller olika medaljer skulle kunna vara ganska rena – men med lite större textstorlek så att det är lätt att läsa i mobilen.
  • I "mobilläge" skulle menyn kunna förenklas. Den har jag inte tänkt på i mina mashups.
Exempel på sida med karta:
Image

Exempel på infosida:
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Följsam design?

Post by TBIT »

Självklart borde det vara så. Issue-webben tycker jag är hyggligt följsam. Men SunYour, som gör det mesta jobbet på webbsidan just nu, är väl egentligen ingen webbkille... ;-) Kan du inte knacka ihop en uppdaterad stilmall som gör så gott det kan med nuvarande HTML?
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Följsam design?

Post by Drassen »

som sagt: vi tar gärna emot färdiga mallar! nu när sidan använder sig till större del av api:t så borde det vara ännu lättare för dig att fixa.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
nyhetspuls
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2013 11:51
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Följsam design?

Post by nyhetspuls »

Tackar för inbjudan! Skriver upp det på todo-listan :)
Post Reply

Return to “Förslagslådan - Hemsidan”