Appljud

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Appljud

Post by Kartago »

Jag har precis bytt telefon och då märkte jag att Turfs ljud hörs även när appen är ställd på vibration. På den förra luren, vars inställningar såg precis likadana ut, var Turf tyst och enbart vibrerade när telefonen var satt på vibration. Nu måste jag stänga av appljudet manuellt (och då blir det samma inställning för ALLA appar).

Min förra telefon var en Pixel 3 och detta är en Pixel 5 om det spelar någon roll. Ren Android 11 på båda.

Finns det någon inställning för detta någonstans? Jag har letat men hittar inte någon som är tydlig nog iaf.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Appljud

Post by Maqqan »

Jag har också märkt att vissa telefoner hanterar appljudet annorlunda. På vissa telefoner bestämms det av ringsignalen medan det på andra styrs av mediavolymen.

Jag föredrar att det styrs av mediavolymen så att den pratar även när den är inställd på vibration men det är väl en smaksak.

Har frågat utvecklarna någon gång hur det är egentligen tänkt men inte fått något ordentligt svar.


Tapatalking with iPhone 12 Pro
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Re: Appljud

Post by Kartago »

Precis så. Du uttryckte det bättre än vad jag gjorde.
Kartago
Posts: 38
Joined: 22 Jun 2019 15:21
Country: Sweden

Re: Appljud

Post by Kartago »

"Jag föredrar att det styrs av mediavolymen så att den pratar även när den är inställd på vibration men det är väl en smaksak. "

Det är väl också en vanesak, misstänker jag. Tycker mest det är synd att man inte kan ha individuella inställningar för apparna vad gäller mediavolymen, men det är väl mer en fråga för Google/Android än för Turfappen.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Appljud

Post by Maqqan »

Jo det styr nog inte turf över men de borde kunna bestämma om det ska styras av ringsignalsvolym eller mediavolym. Utan att vara utvecklare själv tycker jag det borde finnas olika kategorier som dessa ljud klassas som men har som sagt ingen aning hur det är gjort och vad som kan göras.

På Sony Z2 som jag turfade med 2014 typ så var det kopplat till ringsignalen. Då hade man ofta högsta volym för att höra zone taken med telefon i fickan. Råkade man sen hålla uppe telefonen när någon ringde blev man skrämd av den höga ringsignalen. På min förra Oneplus 6T och på min nuvarande iPhone 12 styr mediavolymen vilket känns klart smidigare.


Tapatalking with iPhone 12 Pro
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”