Hur man spelar Turf (FAQ)

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by popeye »

tomtebloss wrote:
Dacop wrote:
lolisosa wrote:Nollställs poängen automatiskt när man går in i nästa runda/månad eller har man kvar dem?
Poängen nollställs och alla zoner blir neutrala.
Din totalpoäng och din rank är dock kvar. Endast din omgångspoäng som nollställs.
Hej jag har turfat 1 12 dagar och har nu "Total points: 44262", var ser jag omgångspoäng?
Vill gärna veta innan ny omgång på söndag 11GMT=13:00 här (sommartid)? (det står 12:00 på detta forum.
Btw jättetrevligt, mycket motion :)
Image
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by TBIT »

popeye wrote:Hej jag har turfat 1 12 dagar och har nu "Total points: 44262", var ser jag omgångspoäng?
Vill gärna veta innan ny omgång på söndag 11GMT=13:00 här (sommartid)? (det står 12:00 på detta forum.
Btw jättetrevligt, mycket motion :)
Välkommen till spelet! Omgångspoängen står under medaljerna på din user-sida, just nu har du "44468 + 32/hour 7 Z" och till vänster är din omgångspoäng, i mitten din nuvarande PPH och till höger antal zoner som är dina just nu.

Jag tror faktiskt det är 12:00 CEST (10:00 UTC) som nya omgången börjar men jag blir osäker nu när du frågar!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by SaLa »

Drassen wrote:
Vad är "home-region" och hur kan man ändra den?
- Home-region är den regionen som man tillhör, detta räknas ut efter vilken region du tagit flest zoner i under de senaste 30 dagarna. Det går alltså inte att ändra manuellt.

Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis en stad. Kan vara förvillande då vissa utspridda zoner, som ligger i andra städer, kan tillhöra en angränsande region istället för en egen.

Rank:
Man uppnår en ny rank genom att få en viss mängd totalpoäng genom att ta över zoner. Rank är alltså en ny klass eller grad vilket medför att man får förlängd blocktid med 2 min för varje grad man stiger.
Rankerna går att hitta här - Ranker

Blocktid:
Ens blocktid beräknas med din rank x 2. Max är dock 60 min blocktid. Alla har minst 5 min. Under tiden en zon är blockad kan ingen ta den. En annan turfares zon är rödrandig när den är blockad. Klicka på den för att se hur lång tid det är kvar innan den blir tillgänglig för att ta över av dig eller andra. En grönrandig zon är en zon som du precis tagit och fördelaktligen lagt din blocktid på. Klicka på zonen för att se hur lång tid det är kvar innan någon kan komma dit och nalla den av dig.
De ovan behöver uppdateras i första posten. De nedan är förslag på text.


Vad är "home-region" och hur kan man ändra den?
Home-region är den regionen som man tillhör, just nu är det den region du senast tog en zon i. Förr var det annorlunda och diskussioner pågår om vad som är bäst.

Region:
En region är oftast län.

Rank:
Man uppnår en ny rank genom att få en viss mängd totalpoäng genom att ta över zoner. Rank är alltså en ny klass eller grad vilket medför att man får förlängd blocktid med 1 min för varje grad man stiger.
Rankerna går att hitta här - Ranker

Blocktid:
Ens blocktid beräknas med din rank x 1. Max är dock 30 min blocktid. Alla har minst 5 min. Under tiden en zon är blockad kan ingen ta den. En annan turfares zon är rödrandig när den är blockad. Klicka på den för att se hur lång tid det är kvar innan den blir tillgänglig för att ta över av dig eller andra. En grönrandig zon är en zon som du precis tagit och fördelaktligen lagt din blocktid på. Klicka på zonen för att se hur lång tid det är kvar innan någon kan komma dit och nalla den av dig.
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by tretton »

SaLa wrote:
Drassen wrote:
...

Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis en stad. Kan vara förvillande då vissa utspridda zoner, som ligger i andra städer, kan tillhöra en angränsande region istället för en egen.
...
...

Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis en stad. Kan vara förvillande då vissa utspridda zoner, som ligger i andra städer, kan tillhöra en angränsande region istället för en egen.

...
...
Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis ett län/ en region.
...
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by SaLa »

tretton wrote:
SaLa wrote:
Drassen wrote:
...

Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis en stad. Kan vara förvillande då vissa utspridda zoner, som ligger i andra städer, kan tillhöra en angränsande region istället för en egen.
...
...

Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis en stad. Kan vara förvillande då vissa utspridda zoner, som ligger i andra städer, kan tillhöra en angränsande region istället för en egen.

...
...
Region:
En region består av flera zoner i ett större område. Vanligtvis ett län/ en region.
...

Haha, upptäckte att jag glömt den raden när jag började kolla på engelska versionen så då redigerade jag mitt inlägg. Såg dock inte ditt inlägg då, så nu ser det lite skumt ut :)
Totohan
Posts: 4
Joined: 01 Apr 2013 01:17
Country: Sweden

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by Totohan »

I en annan tråd nämns ett "spionöga" som tycks kunna placeras på valfri spelare, så man kan hålla lite extra koll på om den personen är i närheten. Stämmer detta, och hur använder man det i så fall? Och vet man om någon har en under uppsikt?
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by Byggaren »

Totohan wrote:I en annan tråd nämns ett "spionöga" som tycks kunna placeras på valfri spelare, så man kan hålla lite extra koll på om den personen är i närheten. Stämmer detta, och hur använder man det i så fall? Och vet man om någon har en under uppsikt?
Tryck på en annan spelare, sen välj gubben nere i mitten, då följer du denna spelare. Samtidigt ser den spelare du följer ett "öga" i sitt nedre vänstra hörn på skärmen, det informerar spelaren om att den är iaktagen.
User avatar
nyhetspuls
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2013 11:51
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by nyhetspuls »

Hej! Jag är en ny och grön turfare som precis har satt igång.

Den information jag hade svårast att hitta var hur länge man kan ha en zon, utan att någon annan tar över den. Det kanske bör läggas till i FAQ?

Exempel (om jag förstått det rätt efter att ha frågat runt):
  • Hur länge behåller jag en zon om ingen annan spelare tar över den?
    Du kan äga en zon ända tills en ny omgång startar, förutsatt att ingen annan spelare gör anspråk på den. När en ny omgång startar blir zonen gul.
I övrigt hade jag uppskattat en tydlig genomgång av vad de olika symbolerna i appens meny betyder. Det hade sparat en del tid och klurande.
Om ni vill skulle jag kunna klippa till lite screenshots och lägga upp en sådan guide här på forumet. Var skulle den i så fall passa bäst? Som en ny tråd?
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by tomtebloss »

En FAQ skulle göra sig bäst under wikin.
User avatar
nyhetspuls
Posts: 25
Joined: 31 Mar 2013 11:51
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: Hur man spelar Turf (FAQ)

Post by nyhetspuls »

I FAQ-posten som inleder den här tråden står det att blocktiden är max 60 minuter. Men här står det att den är sänkt till max 30 minuter: http://forum.turfgame.com/viewtopic.php ... 2e7#p12957

Kanske bör även detta ändras? :)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”