Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Med tanke på turfcrew ser problem med att hela städer är blockerade samt satt in åtgärder för att stävja detta så anser jag att detta inte räcker och ev. tom kan få oanade konsekvenser.

Jag vill därför lyfta från angående kopplingen mellan poängen du får för en takeover kontra pph. Som det ser ut idag så tjänar du oftast på att plocka många zoner som ligger tätt och att dessa har hög pph. Även om pph inte har så stor betydelse i aktiva städer då du snabbt blir av med dina zoner så kan du dock rätt snart plocka tillbaka dem själv. Det gör spelet kommer att koncentreras mot de zoner som ligger tätas då de framförallt lönar sig att ta många TO under kort tid (även om TO är låg) mot för att ta några få zoner som ligger väldigt glest. En zon som ligger glest ger iofs mer poäng men PPH är ofta förödande låg. Även om du får behålla zonen under en längre tid så ger det inte så mycket. På så sätt så kommer zonerna i utkanterna tas allt mer sällan och de centrala allt mer ofta.

Detta har slagit mig vid två tillfällen under de senaste månaderna och det främst när jag turfade i torslanda kring nyår (gbg) samt nu när jag var uppe i åre. Zonerna i torslanda var väldigt glesa och gav mig inte så mycket pph, zonerna i åre var ännu mer glesare och gav mig hiskliga 16 pph för 7 zoner :-) Att plocka dessa zoner vid mina kommande besök är inte särskillt troligt då drivkraften att plocka dessa för att de är unika är borta. Turfturen blir lång och inte särskillt givande. Åre var iofs väldigt skoj att turfa i då dessa var bra placerade och många rätt så krävande. Men seriöst, hur många kommer att klättra upp till åreskutan mer än en gång då belöningen är 185 poäng i TO och sedan +1 i pph? När jag tog zonerna i Åre så turfade jag aktivt, jag tror att jag la ned någonstans mellan 4-6 timmar för att plocka alla 7 zoner. Trots att de var neutrala (+50p) så gav de inte totalt särskillt mycket. När jag kommer tillbaka till min hemaregion ser jag att jag har tappat rejält i rank på en vecka samt att jag under min första timme plockar mer poäng än jag totalt gjorde i Åre..

Jag vet problematiken med döda städer men jag ser det som rejält demotiverande att det inte ger särskillt mycket att ta jobbiga och svåra zoner. Åreskutan skulle t.ex. kunna ge 500 TO och en PPH på 7-8. Inaktiva och svåra zoner skulle på så sätt bli mer lockande och antalet TO skulle öka i ytterregionerna.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Jag håller med i det mesta, takepointen kunde gott vara lite mer dynamisk i synnerhet för väldigt svåra zoner. Däremot det där med totalpoäng för inaktiva zoner kontra högaktiva tycker jag är en klurigare fråga. Tar man en zon med 1 pph direkt och har den hela omgången (4 veckor) så landar det på dryga 900 poäng. Det motsvarar ungefär 7 tagningar av Kingsgarden inklusive pph (min statistik då) det tycker jag är en ganska rimlig nivå faktiskt, då det i de flesta fall inte är sju gånger svårare att ta den där zonen med 1 pph.
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Arias »

Jag står fortfarande fast vid att TP ska vara statisk, dvs aldrig påverkas av Fairy.
Tycker att TP får ett standardvärde och sen är det bara PPH som ändras av Fairy, något som skulle vara bättre är om PPH'n skulle kunna ändras och ta hänsyn till hur nära i distans andra zoner runtomkring ligger.
Image
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Zontjuven »

Vill fortfarande att pph skall sjunka efter man innehaft den en tid, låt oss säga en vecka. Eller en maxgräns pph per zon.

Höj isf tp så folk åker ut och TAR zoner, inte innehar...
Jag gillar idén om att extrema zoner har en extrem tp, dock inte pph.

Jag anpassar mig dock efter spelets regler, självklart tar jag inaktiva zoner själv och parkerar på en bekväm pph... name of the game :|
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Drassen »

Om jag förstått det rätt så finns det nu ett antal alternativ..hjälp mig gärna att förfina förslagen:
Diskutera nu INTE om takepoints ska höjas eller inte, då går vi in på fel spår.

-Systemet är detsamma som nu men takepoints höjs.
ex: +1 (300tp), +9 (100tp)
för: systemet tycks ändå fungera hyfsat bra som det är, varför ändra något som fungerar?
mot: ?

-Takepoints blir statiska
ex: +1 (250tp), +9 (250tp)
för: enkelheten för nya turfare, det blir "rättvist" om man tar lika många zoner i åmål eller stockholm.
mot: man får inget extra för att ta zoner utanför centrum.

-Takepoints frikopplas och beror på antal zoner inom X radie från sig själv.
ex:+1 (300tp om 1 annan zon inom 2km radie), +9 (100p om 20 andra zoner inom 2km radie)
för: ?
mot: det riskerar att bli samma fördelning som vi redan har idag.(långt bort=obesökt=hög tp)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Zontjuven wrote:Vill fortfarande att pph skall sjunka efter man innehaft den en tid, låt oss säga en vecka. Eller en maxgräns pph per zon.

Höj isf tp så folk åker ut och TAR zoner, inte innehar...
Jag gillar idén om att extrema zoner har en extrem tp, dock inte pph.

Jag anpassar mig dock efter spelets regler, självklart tar jag inaktiva zoner själv och parkerar på en bekväm pph... name of the game :|
Det du är ute efter är en snabbare fairy, något som väldigt många vill ha. En fairy som körs dagligen eller varannan dag skulle väldigt effektivt göra pph extremt rättvis, vilket vore trevligt.


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Zontjuven »

Blabert wrote:
Zontjuven wrote:Vill fortfarande att pph skall sjunka efter man innehaft den en tid, låt oss säga en vecka. Eller en maxgräns pph per zon.

Höj isf tp så folk åker ut och TAR zoner, inte innehar...
Jag gillar idén om att extrema zoner har en extrem tp, dock inte pph.

Jag anpassar mig dock efter spelets regler, självklart tar jag inaktiva zoner själv och parkerar på en bekväm pph... name of the game :|
Det du är ute efter är en snabbare fairy, något som väldigt många vill ha. En fairy som körs dagligen eller varannan dag skulle väldigt effektivt göra pph extremt rättvis, vilket vore trevligt.


Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Ok, snabbare fairy :-)

Kan du eller nån annan förklara lite enkelt hur det fungerar?
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Fairy, i dagsläget, uppdaterar zonerna poäng vid varje omgångsskifte. Den räknar finurligt ut (fråga mig inte hur) baserat på antalet tagningar hur många poäng zonen ska ha. En zon kan, stiga med max 2 pph och sjunka med max 1 pph.

Om den gjorde detta varje dag skulle zoner som plötsligt blir inaktiva/aktiva ha en mer rättvis poängsättning. Pph blir baserad på dagsfärsk aktivitet istället för månadsfärsk.

Exempel: centralzone har 9pph, helt plötsligt tas inte zonen på en vecka - pph sjunker till ~2. Och tvärtom då.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
dodo76
Posts: 1
Joined: 19 Mar 2012 08:51
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by dodo76 »

Hej!

Jag skapade ett konto igår :D

Det är väl just takeover points som borde diskuteras. PPH är kul men känns mer som en bonus (och bör så vara enligt mig). Som Zontjuven sa bör det vara en morot att TA zoner.

Jag har bara kollat snabbt men det ser ut som om det börjar på 170 poäng för neutrala zoner. Sen sjunker det ju mer aktiva zonerna är (65 poäng centralen). Denna skillnad räcker inte om du börjar gå från tätorten. Ta Kalix. Det är 7 zoner a 170 poäng. Det är inte mycket mer att göra.
Takeover poängen måste uppdateras dagligen och dessutom måste de kunna gå upp en hel del mot idag.

My 2 cents
Mvh
Robban
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Hmmm, håller med blabert och zontjuven i deras tankar om det mesta. Kanske är det som Drassen säger att vi ska ha ett liknade system som idag fast att fairy snabbas på. Vissa zoner gynnas/missgynnas beroende på t.ex. årstid. Ta t.ex. en zon som ligger relativt nära mig, den är mitt på en sjö. Under vintern är den väldigt enkelt att ta och tas fårhålladevis ofta jämfört på sommaren, just nu har den 170 + 2 men lär ha lägre i TO och högre PPH i april MEN från och med mitten av april så den otagbar så den otagbar med tanke på hur skör isen är.. Sedan tar det ett par månader innan den är tillbaka på 185 + 1 för att återigen öka under vintern... Det är inte så lyckat.

Jag tror på en lösning som innebär att du inte förlorar på att ta glesa zoner i aktiv stad, samt att det lönar sig att ta svåra zoner (Åre i mitt exempel ovan) men att du samtidigt inte tjänar så extremt mycket på att ta döda (enkla zoner) städer.. som t.ex. Fagersta dä jag fick behålla alla zoner under hela omgången... Men även en död stad/by kan ha zoner som är jobbiga och ta och turfaren ska belönas efter det. Att t.ex. ta åreskutan tar ca: 1,5 timme om du tar den på vintern. Lift + en rejäl promenad med skidor samt 1000 höjdmeter att ta dig nedför. För det belönas du idag med 185 + 1.. Och även om du tar den under omg. start så ger det drygt 1000 poäng för 1,5 timme turfande.

Lösningen kanske är att kategorisera zoner dvs liknande drassens förlag:

Systemet är samma som idag men TO ökas för svåra zoner
Systemet ger högre TO för glesa "normal" zoner
Fairy koorigera PPH:n dynamiskt baserat på dygn stället för månad.

Fördel:
- Det lönar sig att ge sig ut på jakt efter zoner som inte ligger så tätt.
- Turfandet sprids ut över regionen. Vi slipper snacket om att innerstadsboende gynnas
- Det lönar sig att ta extrema zoner mer än en gång.

Nackdel

- Hög TO poäng på extremzonerna gör att du kan sammarbeta och återta zonerna.
- Extrema zoner kanske du bara ska tillåtas ta en gång / dag..
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”