Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Wallen wrote:
Vill också lägga mig det någon nämnde om regionstillhörighet. Jag anser att man bör tillhöra den region där man tagit flest poäng alt. zoner. Man kan inte gå på att 75% av poängen måste komma från regionen då det finns rätt många turfare som bor i närheten av regionsgränser och tar de zoner i sin omgivning så hamnar de lätt på 50/50 eller varför inte 34/33/33 eller 25/25/25/25 om man bor i ett regiongränskryss. Skall de inte få vara med och tävla i någon region då?
Detta är ett renodlat regionspris. Du ska ha tagit en betydande majoriteten av zonerna i den regionen för att vara med och tävla om medaljen. Åker en ö-viksbo till Umeå och turfar mer än 25% av sin TO så är han inte med och tävlar så enkelt är det. Du kan inte heller dra ned till någonstans söderut och turistturfa för att sedan komma hem och hämta guldmedaljen. Hur man väljer att göra i andra regioner är helt upp till var och än som drar igång och samlar till priser. Detta är alltså inte nått som andra regioner måste kopiera utan bara vårt sätt.

Just nu kanske jag är den turfare som drabbas hårdast av just denna regel då hälften av mina TO är just nu är tagna i Östergötland och om jag ska vara med och tävla så måste jag ta drygt 400 TO till i länet annars går den till någon annan trots att jag leder med 40000p ;-)
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

beowulf wrote:
turftreken wrote:
Jag kan inte se rättvisan i att jag eller någon annan i en aktiv stad måste ta ca: 50 zoner varje dygn bara för att hålla jämna steg men en person som har parkerat på en PPH på ca: 250.

Ni får gärna komma upp till Sundvall och testa en helg eller några dagar så får vi se om ni byter åsikt. Jag turfade i 8 timmar i sträck, hade drygt 250 PPH när jag slutade och EN timme efter att jag hade slutat var den nere på drygt 100 och detta var inte nått unikt utan detta sker jämt.

Grunden borde vara att hög aktivitet lönar sig och PPH bör ses som en bonus inte som nått du vinner på samt att du ska kunna tävla på lika villkor vilket idag inte är fallet. Poängsystemet är idag sjukt orättvist men ev. så kanske en snabbare fairy är lösning på problemet.
Åkte igenom Sundsvall häromdagen och kunde se att du var aktiv. Strongt eftersom det inte var speciellt trevligt väder.

Balansen måste vara väldigt olika i olika städer för tar man alla zoner i Söderhamn ger det runt 3500 TO poäng. Sen får man en PPH på runt 60. Det tar alltså över två dygn att få ihop lika många poäng via PPH som man får på en 1-2 timmars runda med aktivt övertagande av zoner. PPH betyder alltså ganska lite för oss här i Söderhamn. Vilket är trist åt andra hållet eftersom det inte går att spela speciellt taktiskt, man får istället hoppas på att någon tar över ens zoner så man kan ta tillbaka dem.

Att få det rättvist på global eller sverigenivå tror jag blir väldigt svårt och därför håller jag med de andra som tycker att det borde premieras mer på lokal nivå. Kanske mäta vem som varit region lord längst i en runda? Man borde även snabbare komma till den lokala topplistan på webben, istället för den globala.

Gillar tanken på spelet RISK och det får mig att fundera på om det inte kunde finnas extra bonus PPH om man håller vissa sammanhängande områden precis som i RISK. De skulle kunna ge ganska många PPH under förutsättning att det är i områden där det finns aktiva spelare. Skulle skapa ett extra taktiskt moment i spelet.

En annan sak som skulle få mig att hänga kvar längre i spelet är om det fanns speciella "quests" att utföra på stads eller länsnivå där man t.ex. ska besöka alla bergstoppar i ett län eller återbesöka alla zoner i ett visst område och därmed får ett föremål som belöning. Dessa föremål ger t.ex. kortare take-over tid, längre blocktid, kortare revisit eller någon annan förbättrande egenskap.
Det här med zoner är nått som går att påverka. Under hösten var t.ex. hudik och söderhamn helt dött. Vi hade en del turfare från Sundsvall som åkte ner för att plocka på sig lite pph som varade.

Fler zoner går att få, det gäller att vara aktiv och rekrytera turfare. Vi har minst sagt haft en lyckad kampanj här. När jag började så var det väldigt få som turfade. Strax efter fick sealen dille på att han skulle ha expandatormedaljen och satt upp en rad med afficher och vips så började de strömma in. Under hösten började jag, sala, stonecape och jojje att planera för en bonanza och kontaktade tidningen.. Vi hade turfträffar varje omgångsstart och turfarna växte.. Vi var väldigt starka här upp innan swedroidartikeln kom. Belöningen i form av zoner kom också.. först ett rejält strössel av blabert följt av en hel del nya som stardust lade ut.

Det jag menar är att även ni i Söderhamn kan påverka era turfare och viljan finns. Detta är saker som är påverkbara. PPHn slår idag väldigt orättvist. Idag är den ultimata turfstaden en stad som har mycket hög aktivitet i centrum, mellanaktivitet centralt och låg aktivitet ute i utkanterna. Den sämsta staden är en stad som Sundsvall som har väldigt hög aktivitet i centrum och hög aktivitet ute i utkanterna. Vi kan få ca: 400 PPH i Sundsvall men risken att någon får det är obefintlig.

Som exempel kan jag ta Linköping. Linköping är känd som en aktiv stad men jag hade så sent som imorse kvar zoner i staden och detta trots att det var relativt centrala. Här hemma sitter alla och undrar över om nått är fel ifall någon zon utöver de mest extrema får behållas i över ett dygn. Som det ser ut nu kan vi aldrig komma upp i en hög PPH...

Att det går och få det helt rättvist går inte.. Precis lika lite som det går att få det rättvist i någon valfri sport. Men att få det rättvisare går.. Just nu är det som om vi skulle tävla i ett cykellopp runt vättern och några cyklar på en enväxlad damcykel och medan några andra cyklar runt på en racer... Det är bara att inse att de som cyklar på damcykeln är avhängda innan vi passerat motalas stadsgränser.

Jaja, hojta till nästan gång du passerar så tar vi en fika så berättar jag mer ;-)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Vi är ganska många som åker damcykel i så fall... :-)

Jag har lite svårt att förstå var du tycker att det är problem med för högt pph turftreken. Förutom Danmark ser jag inget utöver det vanliga alls, de som har uppåt 300 pph har ju också runt 80-90 takes per dag..

En snabb titt på Stockholm och Linköping visar ju precis som Sundsvall en väldigt utspridd och jämn/låg pph om något..? Jag tog 80z igår varav nästan hälften mellan 22-00 och när jag vaknade i morse hade jag 15z kvar, bara för att illustrera att det inte är något som är unikt för Sundsvall.

Allt detta är ju bra, vi vill ju ha aktivitet, vi vill ju att folk ska ta zoner av varandra. Det är ju hela tanken med Turf. Så länge det finns tillräckligt med zoner att ta är det ju inga problem.

Jag får känslan av att du tycker att det är orättvist pga att du har för mycket konkurrens, inte att det är orättvist pga att folk kan få skyhög pph, vilket de flesta bevisligen inte kan i dagsläget. För var, förutom i Danmark, existerar egentligen det problemet du beskriver?

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
RRoS
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2012 09:01
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by RRoS »

Jag lägger en röst på regions-specifika medaljer enligt ett system liknande sundsvalls-modellen. Det ger Luleå-bor nåt mer konkret att kämpa om, då norrbottningar (tror jag, har inte räknat på det, bara höftat) bör sakna ens en teoretisk chans att slåss om en Sverige-medalj. Det skulle lugna känslorna av orättvisa också mellan regioner (även om Nordmaling-bor inte kommer ha samma chans som Umeå-bor fastän att båda tävlar om Västerbotten-medaljen)

Ang TP vs PPH så låter jag bli att ha en åsikt just nu då jag bara turfat en månad och vet att ens uppfattningar ändrar sig med tiden. En reflektion jag har är bara att jag tog två zoner i söndags i sundsvall (+3 och +2) som samlat in PPH sedan dess (4 dagar nu) medan en +9 zon närmast där jag bor är helt omöjlig att hålla mer än en timme eller två (om man inte lyckas knipa den för natten). Så av det jag upplevt hittills är +7-9 zoner rätt värdelösa vad gäller PPH. Inte riktigt säker på vad jag vill ha sagt med det men... ja... typ... nåt...
RRoS
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2012 09:01
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by RRoS »

btw - vart ser man hur många av sina poäng som är från TP och hur många som är från PPH?
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by SaLa »

RRoS wrote:btw - vart ser man hur många av sina poäng som är från TP och hur många som är från PPH?
http://warded.se/turf/round.php :)
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

Blabert wrote:Vi är ganska många som åker damcykel i så fall... :-)

Jag har lite svårt att förstå var du tycker att det är problem med för högt pph turftreken. Förutom Danmark ser jag inget utöver det vanliga alls, de som har uppåt 300 pph har ju också runt 80-90 takes per dag..

En snabb titt på Stockholm och Linköping visar ju precis som Sundsvall en väldigt utspridd och jämn/låg pph om något..? Jag tog 80z igår varav nästan hälften mellan 22-00 och när jag vaknade i morse hade jag 15z kvar, bara för att illustrera att det inte är något som är unikt för Sundsvall.

Allt detta är ju bra, vi vill ju ha aktivitet, vi vill ju att folk ska ta zoner av varandra. Det är ju hela tanken med Turf. Så länge det finns tillräckligt med zoner att ta är det ju inga problem.

Jag får känslan av att du tycker att det är orättvist pga att du har för mycket konkurrens, inte att det är orättvist pga att folk kan få skyhög pph, vilket de flesta bevisligen inte kan i dagsläget. För var, förutom i Danmark, existerar egentligen det problemet du beskriver?

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Bara för att det har sätt bättre ut den senaste månaden så betyder det inte att problemet är löst. Eller ska vi se bristen på turfare i de större städerna som anledningen till att vi i de mindre städerna inte har haft en chans i 21 omgångar? Att problemet nu är störst i danmark rättfärdigar det att vi ska ha kvar ett orättvist system? Är det inte du blabert som stoltserar ut att du har ett rekord på runt 800pph? Med en pph på mellan 500-800 som var väldigt vanligt för bara några omgångar sedan så har vi inte en chans. Den PPHn ger fler poäng hemma i soffan än mina 69 zontagningar idag inkl min pph..Den PPHn kan jag inte nå även om jag äger alla zoner i västernorrland.. den PPHn kan jag på inget sätt konkurrera med.

Känslan att vi inte har haft en chans har inget att göra med konkurrensen, det finns tidigare trådar där det har klagats. Det är t.ex. inte första gången jag nämner michel76 som värdig vinnare i höstas. Det här är en känsla som inte har kommit det senaste månderna och som debatteras rätt intensivt på våra turfträffar och detta lååångt innan turfbommen..

Jag hoppas verkligen att vi får gång ett tiotal danskar som siktar på seger i världslistan så får vi se hur länge det tar innan detta ändras...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

turftreken wrote:
Blabert wrote:Vi är ganska många som åker damcykel i så fall... :-)

Jag har lite svårt att förstå var du tycker att det är problem med för högt pph turftreken. Förutom Danmark ser jag inget utöver det vanliga alls, de som har uppåt 300 pph har ju också runt 80-90 takes per dag..

En snabb titt på Stockholm och Linköping visar ju precis som Sundsvall en väldigt utspridd och jämn/låg pph om något..? Jag tog 80z igår varav nästan hälften mellan 22-00 och när jag vaknade i morse hade jag 15z kvar, bara för att illustrera att det inte är något som är unikt för Sundsvall.

Allt detta är ju bra, vi vill ju ha aktivitet, vi vill ju att folk ska ta zoner av varandra. Det är ju hela tanken med Turf. Så länge det finns tillräckligt med zoner att ta är det ju inga problem.

Jag får känslan av att du tycker att det är orättvist pga att du har för mycket konkurrens, inte att det är orättvist pga att folk kan få skyhög pph, vilket de flesta bevisligen inte kan i dagsläget. För var, förutom i Danmark, existerar egentligen det problemet du beskriver?

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Bara för att det har sätt bättre ut den senaste månaden så betyder det inte att problemet är löst. Eller ska vi se bristen på turfare i de större städerna som anledningen till att vi i de mindre städerna inte har haft en chans i 21 omgångar? Att problemet nu är störst i danmark rättfärdigar det att vi ska ha kvar ett orättvist system? Är det inte du blabert som stoltserar ut att du har ett rekord på runt 800pph? Med en pph på mellan 500-800 som var väldigt vanligt för bara några omgångar sedan så har vi inte en chans. Den PPHn ger fler poäng hemma i soffan än mina 69 zontagningar idag inkl min pph..Den PPHn kan jag inte nå även om jag äger alla zoner i västernorrland.. den PPHn kan jag på inget sätt konkurrera med.

Känslan att vi inte har haft en chans har inget att göra med konkurrensen, det finns tidigare trådar där det har klagats. Det är t.ex. inte första gången jag nämner michel76 som värdig vinnare i höstas. Det här är en känsla som inte har kommit det senaste månderna och som debatteras rätt intensivt på våra turfträffar och detta lååångt innan turfbommen..

Jag hoppas verkligen att vi får gång ett tiotal danskar som siktar på seger i världslistan så får vi se hur länge det tar innan detta ändras...
Nej, jag stoltserar inte med några rekord på 800 pph, har aldrig varit så högt. Det var ytterst få som nådde pph mellan 5-800 och när de gjorde det så rörde det sig om några timmar, inte dygnet runt. I dagsläget skulle jag säga att det i princip är omöjligt att ens nå dessa höjder, än mindre hålla dom. Då känns det ganska oväsentligt att ens nämna sådana nivåer i denna diskussion tycker jag.

Dessutom förstår jag fortfarande inte helt vad det är som är orättvist? Det är faktiskt som så att man inte sitter hemma i soffan och tickar pph, man får faktiskt snällt hålla på och turfa stora delar av dygnet för att hålla den. Detta gällde ju även förr i tiden, dock i mindre utsträckning.

Att ni har en känsla av att inte kunna vinna en turfomgång i Sundsvall tycker jag låter trist. Samtidigt har jag svårt att förstå vad som skiljer Sundsvall från Linköping och Västerås, eller Uppsala där vi haft guldmedaljörer tidigare. Zoner och aktivitet finns det gott om och för tillfället inga pph-monster heller.

Pph måste finnas i Turf, annars kommer spelet totalt dö ut utanför de mest centrala delarna av några storstäder. Det skulle bli ofantligt tråkigt och endimisionellt utan pph. I mitt tycke är det fortfarande för stor vikt på att flest takeovers vinner i denna diskussion. Det går att hitta en medelväg med en snabbare fairy, även om Turf aldrig kommer bli rättvist förrän vi är så många att man kan dela upp oss i divisioner med spelarantalet anpassat efter zonmängden...

Nu kanske jag spånade lite väl mycket här på slutet, men faktum kvarstår ändå att systemet är i grunden bra. Möjligheten att skaffa sig hög pph måste få vara kvar tycker jag, precis som möjligheten att skaffa sig många takeovers ska finnas (ingen som verkar tycka att det är särskilt hemskt dock)... Däremot borde det vara aningens svårare att komma upp i hög och ihållande pph än vad det är idag.

Till sist hoppas jag verkligen att ett gäng danskar slår sig in högt på topplistan, det vore bara kul! Holländare, sydkoreaner och ålänningar är också hjärtligt välkomna :-)

Sär skrivet med SwiftKey 3 och Tapatalk 2
Image
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Stonecape »

Blabert: Det jag tror turftreken är inne på är snabbare fairy och det är vi väl överens om att det behövs. Även om det det är högre aktivitet nu så finns fortfarande risken att någon åker runt och plockar inaktiva ställen och på det sättet och får "oförtjänt" hög pph. Skillnaden mellan Sundsvall och tex Västerås i det här fallet är att det faktiskt finns en del potentiellt inaktiva orter tätare och närmare i Västmanland. Jag tror inte att det längre är ett stort problem, men det har varit ett problem.

MEN bara för att det inte är ett problem här just nu så betyder det inte att vi ska strunta i problematiken. Det kommer nya länder som Danmark där problemet finns redan idag och kommer finnas tills aktiviteten ökat tillräckligt mycket. Ytterligare ett problem är ju att det är fritt fram att åka mellan länder och plocka zoner. Jag tycker helt klart att man ska kunna göra det, men det är lite skevt med nuvarande system.

PS: Kan vi inte försöka hitta de åsikter vi har gemensamt istället för att hela tiden hitta något att säga mot varandra? Känns inte så konstruktivt här just nu.
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by turftreken »

+1 på stonecapes förslag

+1 på blaberts tankar om snabbare fairy och att komma upp i hög pph

Vill också återigen påpeka att mina ord förmodligen låter hårdare än de är. Jag tycker att det är bra att blabert tar upp diskussionen och tar sig tid att kommentera. Tråden verkar läsas av många trots att det mest är jag och blabert som håller låda ;-)

Jag tycker dock att den här frågan är väldigt viktig. Iofs så kanske vi nu har kommit så pass långt vi kan komma..

Dvs en snabbare fairy och hur mycket vi än diskuterar så är det upp till Simon och Drassen att besluta.. Jag kan bara tycka.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”