Ändring av Takeover och PPH

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
jom
Posts: 16
Joined: 17 Aug 2011 21:21

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by jom »

Intressant. Ta Seoul som exempel: ~400 zoner, ~1000 i max pph och 1 (en) aktiv turfare denna omgång. Om han skulle ut och ta bara hälften av zonerna första dygnet i en ny runda skulle han kunna hova in cirka 350000 poäng på bara pph!

Men med tanke på hur mycket aktiviteten ökat i Sverige nu de senaste rundorna så skulle det nog ändå inte räcka för att bli topp 5.
Image Linköping, Östergötland
Image
RRoS
Posts: 6
Joined: 12 Apr 2012 09:01
Country: Sweden

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by RRoS »

jag är inne på samma sak som beowulf (eller en av hans saker i alla fall)

- TP och PPH borde inte vara kopplade till varandra... alls... Och jag förstår inte alls varför de är det idag. Känns som ett logiskt feltänk som gör situationen konstig.

*TP borde vara (endast) kopplat till hur många zoner man kan ta per timme i princip (inkl zontäthet, höjdskillnad etc etc) och inte alls bero på aktivitet

*PPH borde (som idag) vara beroende på aktiviteten på aktuell zon.

Om jag en månad tar 3000p i TP på min runda så ser jag inte varför jag skulle få 2000p nästa månad för samma runda bara för att aktiviteten i staden ökat.
Det leder också till att turfare i aktiva städer bestraffas ologiskt mycket av nuvarande system. Inte nog med att man inte får behålla PPH länge, TP ger nästan ingenting heller. Att man får låg PPH får man nog leva med lite men att få en bestraffning i lägre TP förstår jag inte.


Sen vill jag bara kommentera alla som säger "ja men vi kan aldrig få ett helt rättvist system". Nej kanske inte men det är ingen ursäkt till att försöka göra det MER rättvist än det är idag. Jmf "Vi kommer aldrig få ner antalet mord till noll, så därför bör vi inte ens försöka minska mängden mord ö.h.t." - Ett helt orimligt argument givetvis.
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Snusmumriken »

Hur går det med dessa ideer som beskrivits i denna tråd? Skulle vilja se att någon förändring av tp och pph kontra olika städer och hänsyn till avstånd mellan zoner görs i poängberäkningen innan jag hinner tröttna på att de beskrivna orättvisor eller fördelar - hur man nu vill se det - skruvats på.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Snusmumriken wrote:Hur går det med dessa ideer som beskrivits i denna tråd? Skulle vilja se att någon förändring av tp och pph kontra olika städer och hänsyn till avstånd mellan zoner görs i poängberäkningen innan jag hinner tröttna på att de beskrivna orättvisor eller fördelar - hur man nu vill se det - skruvats på.
Det filas på i det fördolda...

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by affanicaffan »

Snusmumriken wrote:Hur går det med dessa ideer som beskrivits i denna tråd? Skulle vilja se att någon förändring av tp och pph kontra olika städer och hänsyn till avstånd mellan zoner görs i poängberäkningen innan jag hinner tröttna på att de beskrivna orättvisor eller fördelar - hur man nu vill se det - skruvats på.
Men i städer med mycket vattendrag och lite broar kan ju detta bli missvisande, eller zoner som ligger på en otillgänglig kulle eller i en skog...

Som exempel kan man ta BBQSpot tungspetsen och [zone]baggböleören[/zone] , zoner som kräver väldigt många kilometers cykling för att ta alla tre trots att zonerna bara ligger några hundra meter ifrån varandra. Det skulle nog bli ganska missvisande pph på tungspetsen... eller [zone]VidUmeÄlven[/zone] och RiverIsland som enligt warded bara ligger 60 meter från varandra.

Sedan är ju problemet med höjdskillnader att från ett håll är det nedförsbacke, och från det andra är det uppförsbacke, hur ska man lösa det?
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

affanicaffan wrote:
Snusmumriken wrote:Hur går det med dessa ideer som beskrivits i denna tråd? Skulle vilja se att någon förändring av tp och pph kontra olika städer och hänsyn till avstånd mellan zoner görs i poängberäkningen innan jag hinner tröttna på att de beskrivna orättvisor eller fördelar - hur man nu vill se det - skruvats på.
Men i städer med mycket vattendrag och lite broar kan ju detta bli missvisande, eller zoner som ligger på en otillgänglig kulle eller i en skog...

Som exempel kan man ta BBQSpot tungspetsen och [zone]baggböleören[/zone] , zoner som kräver väldigt många kilometers cykling för att ta alla tre trots att zonerna bara ligger några hundra meter ifrån varandra. Det skulle nog bli ganska missvisande pph på tungspetsen... eller [zone]VidUmeÄlven[/zone] och RiverIsland som enligt warded bara ligger 60 meter från varandra.

Sedan är ju problemet med höjdskillnader att från ett håll är det nedförsbacke, och från det andra är det uppförsbacke, hur ska man lösa det?
Som sagt, det filas på det i det fördolda...:-)

Skickat från min GT-N7105 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Snusmumriken »

affanicaffan wrote: ...
Sedan är ju problemet med höjdskillnader att från ett håll är det nedförsbacke, och från det andra är det uppförsbacke, hur ska man lösa det?
Man är lat av naturen så det är självreglerande vilken väg man tar - och har man tagit sig tid uppför så lär det gå fort utför sedan... ;)
Läs hela tråden innan du bråkar med mig - jag undrar bara om det är en ändring på gång kring tp och pph som diskuterats i tråden...
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Jimo »

Underbart att höra att det jobbas med frågan.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Ändring av Takeover och PPH

Post by Blabert »

Sarkasm är alltid motiverande och välkommet :-)

Tapatalked from my Xperia Z
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Ändring av Takeover och PPH

Post by Jimo »

Jag försöker sluta med ironi och sarkasm i skriven form. Hur långt har ni kommit? Någon info till oss i offentligheten?
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”