Vad jag stör mig på!

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Det blev ju livliga disskussioner på chatten angående mina uttalanden. Tänkte förklara vad jag menar lite tydligare..

När jag började Turfa så tänkte jag fan vilken rolig grej. Det varade ju dock inte så länge.
Hade föreställt mig att här samlas träningshungriga personer som vill göra sin träning lite roligare.
Sedan insåg jag att det inte bara rörde sig om fysisk aktivitet, utan även bil och andra fortskaffningsmedel var tillåtna. Därav började bubblan rasa.

Först störde jag mig hemskt mycket på alla bilturfare, men insåg ganska fort att det inte spelar så stor roll om vissa bilturfar, för om man vill komma högt upp på listan gäller det att slita lite.

Problemet är sättet man tar zonerna på.
När man tar bilen till ett område och plockar zoner, kör vidare till nästa plockar zoner osv.
Det är en sak om man har lång till stan, klart man måste få åka in till stan och börja sin runda. Så länge är allt ok. Men man kan ju inte ta zonerna i centrum hoppa in i bilen åka till Granlo ta nästa område osv. Jag har turen att bo centralt så jag behöver inte ta någon bil. Visst har jag en fördel av att jag kan åka ut närsomhelst och plocka zoner, men jag är inte ensam om det, och det räcker inte för att vinna, man måste likt förbannat ut och cykla i flertalet timmar om det skall få en bra placering, och med tanke på det borde ju isåfall alla som bor mitt i stan vara i toppen och så är det ju inte.

Jag vill träna och känna att man "tävlar" på någorlunda lika villkor. Visst det kan inte bli perfekt, men det verkar som om känslan av att vinna ärofyllt inte existerar. Jag skulle inte kunna känna mig stolt över att vinna om jag visste att jag hade förflyttat mig till zonområden med bil.
Det är som att vinna vasaloppet genom att åka skidor 2 mil, sedan ta skotern 1 mil sedan skida lite till, och när man kommer i mål knyter man näven och tänker, fan vad duktig jag var, än fast jag åkt hälften så långt som alla andra. Och tar emot priset med huvudet högt. Var är äran och känslan av att åstadkommit något.

Har varit borta mycket denna månad så jag tänkte för mig säjlv vinner jag denna månad har jag fan gjort det bra...Särskilt med tanke på hur mycket jag låg efter, sedan när jag märkte att ledaren tvingades ut tacka vare mig gjorde det ännu roligare, kul med fler tävlingsmänniskor. Men allt föll ju då jag cyklade och cyklade, hade ledaren efter mig som tog mina zoner, ännu roligare...stannade hos en kompis och fyllde på vatten och surrade lite, ledaren som var hack i häl antog väl att jag gjort kväll och åkte hem. När jag sedan i min tur skulle hem så plockade jag tillbaka zonerna som han tidigare tagit av mig, jag var ju piskad att ha fler zoner än honom för att ha någon som helst chans att vinna...Men då när jag cyklat 1 15 minuter så ploppar ledaren upp igen, på samma område som jag. Då har denne alltså tagit bilen och åkt tillbaka till det område jag är på och tar mina zoner igen...hur fair play är det, Hur kan man vilja vinna på det sättet? Noll ära. återigen (vasaloppsexemlpet)

/Offender
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Zontjuven »

Fairplay är nåt helt annat. Det är ju en definitionsfråga vad som är fair och inte.

Är det fair att du turfar gratis och får nyttig motion medan bilturfaren förorenar miljön, får betala dyr bensin kanske nån p-böter, p-skada för att inte tala om all rövsvett och onyttig mat som slinker ned...

Visst tar även jag zoner med bil, men under andra former än det du beskriver.

Många många irriterar sig som du gör. I spelet finns inga regler om hur man ska ta zonerna.
Jag träffade på en turfare som sade till mig " jaså, du fuskar med cykel du!?"

Smaken är delad som baken......
Fd världsmästare i TURF
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Sunt förnuft säger ju att det borde vara en fysisk prestation. Det är det jag menar med fair play..behöver ju inte spåra ur totalt, kan ju hålla det på en vettig nivå.
bUs
Posts: 126
Joined: 09 Aug 2011 21:23

Re: Vad jag stör mig på!

Post by bUs »

Tror de flesta som cykelturfar har känt frustrationen när man cyklat flera mil och någon med bil eller moped kommer efter och tar tillbaka allt. Nu har jag själv tagit ett antal zoner med bil även om jag tar ca 98% med cykel så jag ska inte vara den som dömer någon annan. Det finns som sagt inga regler för hur man ska turfa och ska man ligga på toppen måste man bevisligen spela utanför boxen. Tror inte någon som legat i topp har hållit det på "en vettig nivå" men det är min åsikt :)
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Jag van en runda utan en enda zon tagit med bil... och ligger två nu, utan bil.
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Jojje »

Jag förstår frustrationen över att folk tar zoner med bil, men att bli av med ett par zoner till en som kört bil är inte hela världen tycker jag.

Jag har i Sundsvall varit med om bra mycket värre folk. T.ex. när några taxi-snubbar fick reda på turf och det va en liten grupp röda gubbar samlade utanför centralstationen. Plötsligt börjar de röra på sig och inom 10min hade alla rört sig utåt stadens utkanter.
Sedan när de släppt av sina passagerare så blev det en av de mest sporadiska zontagningarna jag någonsin skådat. Det fanns ingen logik någonstans i hur de tog zonerna. Det va inte varannan, heller inte var tredje, utan det va lite här och där. Mina gröna områden såg ut som minfält och att behöva ta en långrunda igen över dessa områden för att endast få ett fåtal på såpass lång sträcka fick mig att tappa orken då.
Som tur va så höll de inte på i mer än en omgång och sedan försvann de helt.

Tillbaka till "dödliga" bilturfare. De betalar sin egna soppa och det märks på sopparäkningen, jag lovar! Har själv märkt av det och i princip slutat helt pga det. Jag tar endast zoner med bil om jag är på genomresa, typ åker söderut så tar jag bredsand-zonen. Är jag i birsta så tar jag den zonen. Dit är det ändå ingen som cyklar. Visst går det, men sådana zoner känns för mig som cyklist lönlösa då jag vet att de är "bilzoner".

Jag har under mina 1,5år som turfare ogillat bilturfare. Jag gör det fortfarande, men gränsen för vad man orkar bli irriterad på har flyttat sig uppåt. Rensar de hela mina områden så blir man upprörd. Blir man av med nån enstaka är det inte så farligt. De andra är ändå kvar.

Sen en annan grej som blivit allt vanligare på sistone när det strömmat till mycket turfare; Man blir av med zoner långt bort till flera olika personer, eftersom de tar "sina hemzoner". Från början utgick nästan alla från stan. Nu bor det folk lite här och var. Därför är det svårt att tycka att "haga får jag behålla länge, för dit orkar ingen cykla", men det bor ju faktiskt turfare där nu. Det gäller nog alla områden nu. Det blir nästan samma känsla som med bilturfare, alltså att man vet att de inte har känt av den där tunga backen nerifrån stan, som en annan fick smaka på för att komma dit.

Delar av turf kan va orättvist, men det man kan göra och gör(!) är att lägga zoner svåråtkomliga för bilister. Det känns väldigt lockande som bilist att ta zoner utan att kliva ur, men det är en himla stor skillnad på att behöva kliva ur. Då avstår man som bilturfare helst, även om vissa gör det ändå.
Bara en zon till
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Jag måste påpeka igen att bryr mig om folk bilturfar och tar nån zon här och var. Det ger ändå inget. Men nu när det stod mellan jag och en annan som bor relativt nära varandra och vi båda hade segervittring då känns det ju surt att jag cyklar till bosvedjan och plockar zoner medans min motståndare tar bilen dit.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by SaLa »

Det finns vissa som kommit väldigt högt på Sverigetopplistan och har mest bilturfat. Och då menar jag köra bil till nästan varje zon.

Offender, du har kämpat och gjort en imponerande insats. Både den här omgången och förra. Det är många som slåss högt upp, både i vår region och i Sverige.

Själv blev jag ganska less på att cykla i december-januari när någon hela tiden tog mina långväga zoner, med bil. Snön och vintern gjorde det inte så mycket roligare att cykla. Pga väglaget kändes det ofta mer värt att gå än cykla, trots vinterdäck på cykeln. Jag slutade ta långa rundor och bestämde mig för att äga min stadsdel. Då fanns väldigt få zoner här, och de besöktes inte så ofta. Så därför hade de hög tp. Besökte jag de varje dag och tog en tur lite längre västerut eller norrut ibland så låg jag runt topp tre i regionen. Men då var det inte så många spelare som var aktiva. I december vann bilturfaren och jag kom tvåa. I januari tror jag det var, insåg bilturfaren att det gick åt mycket soppa. Nu är våren äntligen här, cykeln framme igen och jag tror det blir en spännande sommar!
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Som sagt jag bryr mig inte om folk bilturfar för det håller inte i längden.. Det är TRASPORTSTRÄCKAN till områderna som jag retar mig på..Det är som sagt ungefär som att cykla vättern runt fast man blir buren i alla uppförsbackar. Det är ju ingen utmaning..
Jag skulle skämmas att vinna på det sättet. Ps de stora bokstäverna är bara för att vara tydlig..=)
Madmax
Posts: 16
Joined: 21 Mar 2012 23:54
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Madmax »

Offender jag förstår din frustration men ser inget fel med det beteende du irriterar dig på, det är ju tillåtet att ta zonerna hur man vill så länge man går, springer, cyklar eller kör och beter sig lagligt.

Att ta bilen till ett område och parkera på en lämplig plats för att sedan gå, springa eller cykla i området för att ta zoner gör iaf jag också i lite då och då. Sedan kan de också bli någon biltur för att ta unika/ nya zoner som ligger ensamt i utkanten av stan, och även någon enstaka "bilzon" som ligger i närheten när man är på "genomresa" tex till eller från jobbet eller om man är på väg någon annan stans.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”