Vad jag stör mig på!

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Ja det verkar som om alla tycker att det är ok. Får väl acceptera det då. Men kommer aldrig att förstå bedriften av det, eller hur folk kan tycka att det är ett värdigt sätt att vinna på? Är inte tanken at man skall motionera kroppen och inte bilen.

Jag får ta det som bränsle till nästa omgång och spöa skiten ur alla oavsett deras strategi..Och det kan ju vara bra för alla andra att se att det är möjligt, bara man ger sig fan på det.
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by turftreken »

I och med att det nu är rätt utpekat vilken region det handlar om så är det inte så svårt att lista ut vem Offender syftar på och det är således jag. Här kommer därför min version. Jag vill påpeka direkt att jag inte kommer att ge mig in i någon debatt utan vill bara ge min version.

Först, jag är ingen bilturfare. Många av de som har svarat i det här inlägget kan intyga det. Det som det handlar om är en bilturfrunda på totalt 15 zoner som jag tog igår väldigt sent. De allra flesta tog jag av Offender. Detta ska jämföras med de drygt 800 zonerna som jag totalt har tagit denna runda. Det motsvarar alltså mindre än 2% av totalen. Visst, jag har plockat någon strözon med bilen här och där men det har stannat där.. med undantag för ca: 30 zoner som jag plockade under min 24:a tagning i Linköping

Det andra jag vill bemöta är att delen kring att jag tar bilen till olika platser som jag startar på. Detta är helt sant, normalt tar jag bilen 1,5 - 2 km beroende på vilket ärendet är. Jag har huvudsak tre ställen som jag ställer bilen

1. Nere i stan (normalt när jag vill ta en lugn kvällsrunda)
2. Vid en relativt högt belägen zon ca: 1,5 km från hemmet
3. Vid en zon relativt centralt.

Varför? Jo det offender glömmer att berätta är att det skiljer ca: 200 höjdmeter mellan hans bostad och min. Jag försöker optimera min tid och väljer därför att transportera mig neråt en bit. I många fall känner jag helt enkelt inte för att klättra 200 höjdmeter efter avslutad runda. Men på morgonen så beror det helt enkelt på att jag och min fru delar på en bil. Jag lämnar på dagis och hon hämtar. I övrigt ställer jag sällan eller aldrig bilen på någon annan plats. Det har hänt EN gång i Sundsvall denna runda och det var vid omg. start då jag och en annan turfare hade bestämt oss för att äta på andra sidan stan.

I övrigt så var den diskussionen som förekom i chatten inte okey. Den var full av för mig personliga påhopp mot mig det handlade om fusk samt antydningar mot mina barn. Jag ser det väldigt osannolikt att jag kommer att godta den ursäkten som du senare försökte ge i chatten.

I övrigt, fair play?? Vad är rimlig insats, vad är fair play? är det fair att du kan stänga stan varje kväll runt midnatt?? Jag har inte den möjligheten pga. två barn som väcker mig mellan 6 och oavsett vardag eller helg. Igår valde jag trots detta att gå ut sent.. istället för sju timmar sömn fick jag fem.. Är det en rimlig insats eller ska det vara färre timmars sömn?

Anledningen till att jag gick ut igår var taktik och åter taktik.... Detta är en del av charmen med turf. Annars kan vi lika gärna sluta räkna poäng och bara räkna takeovers. Detta händer normalt bara i slutet. Jag och Riceri hade en rejäl omgång i September då det skulle avgöras..

Just nu är det ytterst tveksamt om jag kommer att fortsätta turfa efter månadsskiftet. Anledningen är att jag med för att trappa ned från min cykling. Detta var "lagom". Det har alltid varit en väldigt god stämning mellan turfarna i stan men jag kunde aldrig drömma om att bli påhoppad.. Tom Jojje som är en av de mest antibilturfare jag har mött bilturfade ganska kraftigt i sitt försök att vinna i Januari...
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Zontjuven »

Såså... upp med hakan nu allihopa, det finns inga som helst rätt och fel här.
Bara personliga åsikter, och dessa kommer alltid att vara olika.
Fd världsmästare i TURF
Zkeeter66
Posts: 96
Joined: 02 Nov 2010 17:19
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Zkeeter66 »

Tänkte inte lägga mig i det här, men.....
När jag började med det här så for jag som en tatting i stan både i bil och på cykel, även till fots ibland...
Insåg efter ett tag att bila blir dyrt, gå tar tid om man vill ligga i topp, (men är bra motion när jag och sala tog våra 7 zoner på 7kmpromenaden av varandra! :-)

Jag kan inte direkt påstå att jag blev glad när jojje "råkade" sabba min grundplan härom veckan... Planerade om och tog en annan runda så det löste sig... MEN frustationen när jag KÄMPADE upp på norra bärandes min cykel och det enda jag hör i lurarna är "zone lost"gång på gång, och det utan jag har tagit något nytt...
Det visade sig att jag norpade 56 zoner på 4 timmar,(hade som mest 30st.)
Var visserligen nöjd med ett trevligt cykelpass men glädjen kom efter min dusch och jag började analysera min runda... 1800 på kvällen så låg jag fortfarande 4 på dagslistan i swedala! :-) Fick helt plötsligt kronan då några andra tog zoner som inte var mina! :-). På kvällen så drog en ny bilturfare runt, (han försvan efter ca 4 dygn) tog min krona.. dagen efter så såg jag till min förvåning att jag hade fått mina krona åter utan att ta zoner och började fundera....
Alla slogs om dom lätta, jag hade dom lite mer energikrävande som ingen annan ville ha, så jag behöll kronan! :-)
Den rundan gav blodad tand, så nu har jag planerat för min första bäver,etta på swedalatoppen för dagen... Kanske,kanske få tid för att bli Västernorrlandmästare i sommar... Och, ja har fortfarande 20 neutrala-medaljen kvar att ta! För att inte säga vatten/12/24-medaljerna....

Så till min åsikt om huruvida det är orättvist att använda bil eller andra sätt att bli turfmästare för en månad....
Priset har vad jag vet för det mesta 300 kr på en androuidbutik, några stickers och en egen zon???

Så min egen åsikt är det att vill man offra några tusen och för mig för många timmar per dygn för att vinna den summan så varsågod!
För mig så är tjusningen att hela tiden för mig hitta nya utmaningar, och det gör jag fortfarande...
Så jag fortsätter Turfa!
Sedan att få träffas IRL en gång i månaden är kul bara det! ;-)
gurubashi
Posts: 256
Joined: 14 Apr 2011 06:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Vad jag stör mig på!

Post by gurubashi »

Det finns olika sätt att Turfa på, och vi är alla lite olika i vad vi vill få ut av den tid som vi lägger ned. Tycka vad man vill om att använda bil, men det är en del av Turf, och det skulle i praktiken vara helt omöjligt att ha det på något annat sätt. Speciellt vad gäller topp-placeringar så förstår jag om det uppstår heta känslor, men också att alla gör vad som krävs för att vinna. Gilla läget liksom...

Jag kan dock bidra med mina erfarenheter av att turfa en del med bil. Det finns många anledningar till att jag tar bilen ibland (bor utanför stan, gillar unika zoner långt bort, på väg till/från jobbet, har barnen med mig, ...). Men det jag försöker göra är att ta med cykeln in till stan och cykla där, det är absolut det som ger mest.

Men jag har otroligt svårt att se att bilturf skulle vara något större hot. Att hamna på topplistan medelst bilturf skulle kosta så jäkla mycket bensinpengar. Och försök bara räkna zoner/h bilturf vs cykelturf. Som zoner ligger placerade är det ett jäkla skitjobb (med all rätt!) att ta med bil, köra runt tre kvarter, springa 200 meter, köra runt fyra kvarter, springa 150m, ... Bil fungerar inte för att tävla i Turf. Punkt.

(Det enda som skulle vara ett problem idag är bilturfande till öde områden och där farma pph, men det är eg en helt annan problematik som det diskuterat andra lösningar på)
Image
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Det är väldigt svårt att förmedla känslor via 3 meningar i en chatt kl 24.00 på kvällen, jag hade inte för avsikt att "hoppa på dig" Blev självklart irriterad, hade du tagit cykeln till bosvedjan och tagit upp kampen mot mig, så hade det varit skitkul. Och det jag sa om dina barn blev ju bara olyckligt. Var sagt med glimten i ögat bara för att vi båda är lika envisa. Det är som sagt svårt att tolka stämmningar i några få meningar. Men återigen så ber jag hemskt mycket om ursäkt om jag sagt något som kunnat tolkas som olämpligt. Anledningen att jag cyklar mycket på kvällen är bara för att jag gillar lugnet då och har svårt att sova, mycket av min cykling är för att jag skall bli slut i kroppen och somna. Jag skulle kunna turfa utan blocktider, dem bryr jag mig inte om..Tycker bara att det är svårt att turfa då det är många ute och man hamnar i obalans då man måste ha telefonen i fickan och inte ser vars alla är...då är det bara skönare att köra solo.. Men återigen jag är verkligen ledsen om du tog illa vid dig, visst så här i efterhand kanske jag överreagerade, men det var så extremt tungt häromkvällen då jag inte gjort annat än att cykla som en dåre, och du ploppade upp helt plötsligt. Med lite perspektiv är det ju faktiskt ganska komiskt att jag fick upp dig ur soffan..Jag låter förmodligen mer upprörd än vad jag är..har den egenskapen tydligen. Men jag är verkligen ledsen för att det blev så här...Är inte en sådan människa..hoppas du fortsätter turfandet...
Zkeeter66
Posts: 96
Joined: 02 Nov 2010 17:19
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Zkeeter66 »

verkar som om det är några STORA vinnarskallar behöver lägga sin prestige åt sidan Och inse att det faktiskt INTE är OS i turf vi håller på med..
<3 <3 <3
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

Sant, finns vettigare saker att lägga fokus på..fick ju ett sjuhelsickes träningspass iaf.. =)
det är väl det som är det viktigaste och att jag hade kul under tiden.

Kan inte sägas för myket: Men jag är uppriktigt ledsen för att det blev så här. Önskar det ogjort.
Jag överreagerade och mitt omdöme gick och turfade tydligen. Hoppas ingen punkterar mina däck framöver.. Min cykel är nog sliten ändå. =)
User avatar
Jojje
Posts: 694
Joined: 10 Aug 2010 11:45
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Jojje »

turftreken wrote: Tom Jojje som är en av de mest antibilturfare jag har mött bilturfade ganska kraftigt i sitt försök att vinna i Januari...
Det blir lite off-topic, men vill bara förklara lite kort varför jag bilturfade då.

Jag insåg efter första dagen av omgången att jag hade en chans att vinna. Cyklade i flera timmar och tog iprincip alla zoner i Sundsvall, utom några på södra delen. När jag kom hem insåg jag att det behövdes mer pph för att ligga kvar i toppen, så tog bilen till de allra yttersta zonerna.
Dagen efter tog jag även de sydligare zonerna vid sidsjön och södra berget, som jag hade lämnat dagen innan. Det är då min visningsbild här till höger är tagen. :) (Ja, det va iprincip ingen aktivitet igång då, strax efter nyår)

Fortsatte i ett högt tempo och cyklade en hel del. Va ute sent och avslutade nån kväll med att ta bilen till de yttre för att jaga pph under natten.

Blev tyvärr sjuk efter 2veckor och att träna när man är sjuk är ingen bra idé. Kunde ha fortsatt att endast bilturfa, men det strider både mot mina egna principer och min ekonomi, så jag la av helt då. Tog bara de zoner jag passerade dit jag skulle. Med 2 av 4 veckors inaktivitet så slutade jag femma.

Men för att ligga i topp krävs lite taktik. Att enbart cykla skulle ta alldeles för lång tid om man ska till timrå, alnö och andra ställen. Hela den stora gröna klumpen på min visningsbild är mitt primära cyklingsområde. Resten tar jag oftast med bil, annars får de vara. Lägger hellre en timme extra på att ta zoner med cykel på norra eller södra, än att cykla ut till alnön för tre zoner.

Jag är ändå, som turftreken säger, väldigt emot bilturfande. Verkligen avskyr när mina zoner (inom mitt cykelområde som jag nämnde tidigare) rensas med bil, när de lika gärna kunde ha cyklat och tagit dessa. Värst är när man blir av med zoner sporadiskt. Då är det knappt lönt att ta sig dit igen när det är så få zoner på lång sträcka..

Och jag vet att turftreken är en tävlingsmänniska och att han inte kunde motstå de där zonerna. Ibland vill man vinna en duell till varje pris. ;)
Bara en zon till
Offender
Posts: 84
Joined: 01 Apr 2012 16:53
Country: Sweden

Re: Vad jag stör mig på!

Post by Offender »

återigen: så får jag väl ha som mål att visa att det går att vinna utan bil =)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”