Högre revisit retake poäng

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Jimo »

Ni missar att det här i huvudsak handlar om revisit. Har du tagit 100 zoner med en pph på 2 så genererar det 200pph. Om du efter 24h har kvar alla 100 zoner får du 150pph. Efter 48h får du 100pph och efter 36h får du 50pph tillsvidare. När du gör en revisit på alla zoner är poängen åter uppe på 200pph.

Detta skulle leda till att den som har inaktiva områden aktivt måste "vårda" sina zoner (genom revisit) för att hålla en totalt hög pph på dessa zoner.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Dacop »

mortuus wrote:där har du fel, även zoner som bara ger kanske 3,4 pph om du plockar ett antal så kan du lätt komma upp i ganska hög poäng och hitills ser det bra ut, för ingen kan ju konkurrera mot nån som snittar i princip över 300+ hela tiden iochmed danmarks regioner inte har värst många spelare, känns som zorf är den enda där som härjar..
Som sagt, undantag finns och jag tycker det är olyckligt att nya regioner klev in på nivåer som motsvarar ganska god aktivitet, men det är på väg åt "rätt" håll, även om mer aktivitet naturligtvis vore bättre.
jimarild wrote:Ni missar att det här i huvudsak handlar om revisit. Har du tagit 100 zoner med en pph på 2 så genererar det 200pph. Om du efter 24h har kvar alla 100 zoner får du 150pph. Efter 48h får du 100pph och efter 36h får du 50pph tillsvidare. När du gör en revisit på alla zoner är poängen åter uppe på 200pph.

Detta skulle leda till att den som har inaktiva områden aktivt måste "vårda" sina zoner (genom revisit) för att hålla en totalt hög pph på dessa zoner.
Har full koll på att det är revisit vi diskuterar och jag har tidigare föreslagit kortare tid mellan revisit och full TP istället för 50% som det är nu. Ett mycket bättre sätt än att pilla med PPH enligt mitt sätt att se det.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Jimo »

I inaktiva områden spelar tiden innan du kan göra en revisit mindre roll. I de värsta fallen kommer en spelare i början av omgången och tar zonerna bara för PPH. Spelaren har ingen avsikt att återvända för TP utan är där uteslutande för PPH.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Dacop »

jimarild wrote:I inaktiva områden spelar tiden innan du kan göra en revisit mindre roll. I de värsta fallen kommer en spelare i början av omgången och tar zonerna bara för PPH. Spelaren har ingen avsikt att återvända för TP utan är där uteslutande för PPH.
Sådana områden kommer garanterat bara ha en PPH per zon och dessutom få zoner, det kan ju inte spela nån som helst roll när det tar närmare åtta dygn att dra in samma poäng som tagningen gav.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Velocipedryttaren »

Dacop wrote:
jimarild wrote:I inaktiva områden spelar tiden innan du kan göra en revisit mindre roll. I de värsta fallen kommer en spelare i början av omgången och tar zonerna bara för PPH. Spelaren har ingen avsikt att återvända för TP utan är där uteslutande för PPH.
Sådana områden kommer garanterat bara ha en PPH per zon och dessutom få zoner, det kan ju inte spela nån som helst roll när det tar närmare åtta dygn att dra in samma poäng som tagningen gav.
Få zoner? Ta en titt på danmark som har 34spelare denna omgången.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Dacop »

Velocipedryttaren wrote:
Dacop wrote:
jimarild wrote:I inaktiva områden spelar tiden innan du kan göra en revisit mindre roll. I de värsta fallen kommer en spelare i början av omgången och tar zonerna bara för PPH. Spelaren har ingen avsikt att återvända för TP utan är där uteslutande för PPH.
Sådana områden kommer garanterat bara ha en PPH per zon och dessutom få zoner, det kan ju inte spela nån som helst roll när det tar närmare åtta dygn att dra in samma poäng som tagningen gav.
Få zoner? Ta en titt på danmark som har 34spelare denna omgången.
Man kan inte sätta förutsättningar och regler för ett spel baserat på tillfälliga problem utan måste se till helheten. Vad gäller Danmark (och andra nyuppstartade turfländer) så anser jag nog att vi avhandlat det redan. Jag baserar mina påståenden på hur Sverige ser ut, med ganska god spridning på aktiviteten.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Nattkryp »

Jag tycker nuvarande system är okej som det är. Visst, tråkigt med danmark och norge som är i uppstartsfasen och att det låga spelarantalet i förhållande till spelar kan utnyttjas.

Vissa zoners initiella pph kanske borde sänkas för att det genom fairy sedan istället ska öka istället för att sänkas.
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Högre revisit retake poäng

Post by Kajowi »

Jag tycker, som flera andra, att hela systemet inte ska justeras pga "danmark och norge som är i uppstartsfasen och att det låga spelarantalet i förhållande till spelar kan utnyttjas."

Däremot bör det (och görs det) naturligt hela tiden en överyn av Fairy.

Men grundproblemet, i den här frågan, ligger i att Turf inte fått en stabil grund utanför Sverige.
Det är en mycket svår uppgift, men även den näst viktigaste (efter iphone-app).
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Högre revisit retake poäng

Post by beowulf »

Nej, grundproblemet är att Fairyn använder sig av uppgifter från två omgångar bakåt i tiden. Det innebär att den alltid har problem att hantera förändring i aktivitet. Här i Söderhamn har vi nu "Danmarksproblemet" sedan jag lagt av. Det finns ganska många zoner och PPH har stigit efter de senaste två månaderna med hyffsad aktivitet.
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”