Turfs framtid

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
ernot
Posts: 10
Joined: 15 Apr 2012 12:41
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by ernot »

Det som skulle göra turf mer "rättvist" skulle vara att helt avskilja regions topplistan från Sverige och världen. Alltså skulle topplistan för Hallands regionen endast innehålla poäng från zoner tagna i Halland.

Kommer det en turfare från Kronoberg (där helt andra förutsättningar för att få poäng gäller) så har denne 0 poäng i Halland och de zoner som han tar i Halland ger honom bara poäng i Hallands, Sverige och Världen listan, men inte i Kronobergs listan.

Med ett system som detta skulle man kunna dela ut priser till regions vinnare på ett sätt som är mer rättvist. Och med priser menar jag kanske en Vandrings medalj typ "Regions vinnare Halland" som man får behålla en runda. Eller varför inte en annan färg på gubben under nästkommande runda?

Som det är nu kan jag vara hur stolt som helst för att jag ligger 1:a i Halland för att plötsligt vakna upp en morgon och ligga ligga tvåa 30,000 poäng efter..
Image
ImageImageImageImageImage
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Turfs framtid

Post by Isengrim »

Det kan man komma ifrån genom att Turf alltid räknar ens mest tagna zon som hemmaregion så man inte hoppar mellan regioner.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Turfs framtid

Post by tomtebloss »

Om man flyttar till en annan region och vill fortsätta turfa så vill man nog inte ha "hemmaregion" på den gamla orten.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Turfs framtid

Post by Jimo »

Drassen wrote:Vi är inte intresserade av att hård-dra inriktningen att "den som tar flest zoner vinner". Om vi hade velat detta så...
Vad vill ni då, framöver?
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Turfs framtid

Post by Isengrim »

Hur påverkar det här Turfs satsning på iOS version?

http://www.nordichardware.se/nyheter/99 ... d-tid.html

"Googles ordförande Eric Schmidt säger till Reuters att Google inte utvecklat någon separat Ios-app för Google Maps ännu, än mindre skickat in den för godkännande i App Store som tidigare rykten talat om."

Eller kör ni all kartdata via er server?
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by knegge »

Isengrim wrote:"Googles ordförande Eric Schmidt säger till Reuters att Google inte utvecklat någon separat Ios-app för Google Maps ännu, än mindre skickat in den för godkännande i App Store som tidigare rykten talat om."

Eller kör ni all kartdata via er server?
Google maps API/SDK finns ju för android, ios och t.ex javascript om man så vill.

https://developers.google.com/maps/mobile-apps
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by Wallen »

tomtebloss wrote:Om man flyttar till en annan region och vill fortsätta turfa så vill man nog inte ha "hemmaregion" på den gamla orten.
Är ju ett övergående problem om man låter det baseras på pågående omgång. Flyttar man i slutet av omgången så är det heller inte jättelänge man behöver vänta och får man upp chat för hemmaregion samt för den region man senast tog en zon i är man nog rätt nöjd ändå.
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Turfs framtid

Post by Jimo »

I den framtida utvecklingen av TURF tror jag benhårt på att skapa olika "game mode". Turfaren kan då välja bland olika typer av turfning, exempelvis upplevelseturf, unika zoner turf, mini-bonanza turf, eller jaga-poäng-som-idiot turf. På det grundvalet får turfaren sen ett turf som är anpassat för det syfte som turfaren har med turf. Got it? :-)
sumsuh
Posts: 9
Joined: 03 Oct 2012 12:37
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by sumsuh »

Klistrar in mina tankar/förslag från en annan tråd. Ber om ursäkt om det är upprepning av redan lagda förslag.
sumsuh wrote:Då har jag ett förslag som kanske kan vara något. Vad sägs om att använda sig av fler av de zonförslag som inkommer, men att inte använda alla samtidigt? Ponera att man har 4 olika kartor med zoner utlagda, eller samma karta, men man varierar vilka zoner som används. Det är ju hur som helst redan idag uppbyggt så att man har nya omgångar och vad säger att en omgång måste se likadan ut som den föregående? I framtiden kanske olika användare får tävla mot varandra på olika kartor för att det fortfarande ska gå att turfa. (Om det växer jättemycket så tror jag inte det blir roligt att turfa, oavsett hur många zoner man lägger till.)

Jag vet ju inte hur eller om man rent tekniskt kan genomföra det, men utgår från att det är möjligt. Att variera spelet med olika zoner olika omgångar ser jag som en fördel, dels för att de som turfat länge också får tänka till lite (och uppleva något nytt) om det dyker upp nya zoner istället för att kunna zonerna utan och innan och dels för att fler ska kunna få igenom sina zoner, vilket ökar känslan av delaktighet. Om man kortar ner omgångarna skulle ännu fler zonvarianter kunna användas. :D
Eliotta
Posts: 25
Joined: 06 Oct 2012 15:35
Country: Sweden

Re: Turfs framtid

Post by Eliotta »

Jag vet inte om detta har nämnts någon gång, men jag tycker att man borde bli belönad i slutet av varje omgång efter hur många zoner man har just då. Detta för att skapa motivation till att ta zoner in i det sista de sista dagarna och timmarna under en omgång, samt öka spänningen angående vem som vinner. Man får ju 50 poäng extra för att ta neutrala zoner, säg då att man får till exempel 100 poäng för varje zon man håller när det blir en ny omgång. Då skulle alla kämpa på och när en ny omgång kommer kanske någon som inte hade jättemånga poäng får några tusen extra tack vare att personen hade många zoner just då.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”