TP och hög aktivitet

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

TP och hög aktivitet

Post by Jimo »

Jag turfar i Västerås där vi har haft fantastisk aktivitet under flera månader. Aktiviteten är så hög att TP på många zoner har slagit i botten (65) och PPH i toppen (9). Då TP inte sjunker lägre håller många på som mest inne i city då skillnaden mellan zonerna utanför city och inne i city minskar. Känslan är att fairyn tvingar ned TP utanför city men har gett upp inne i city. Till min fråga...

Varför finns det en lägsta TP och varför är den "höga" 65 poäng?
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

TP och hög aktivitet

Post by turftreken »

Vill inte säga "vad var det jag sa" men detta var en av konsekvenserna som jag förutspådde vid sänkning av blockttid. Dvs att turfningen skulle koncentreras kring city i vissa kärnor.

Höjd blockttid löser detta problem...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: TP och hög aktivitet

Post by Blabert »

TP var förr i världen så lågt som mellan 10 och 90 poäng. Det tyckte många var väldigt dåligt med tanke på att pph var samma då som nu och därför höjdes tp så att en zontagning (aktivitet) skulle löna sig bättre.

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: TP och hög aktivitet

Post by Blabert »

turftreken wrote:Vill inte säga "vad var det jag sa" men detta var en av konsekvenserna som jag förutspådde vid sänkning av blockttid. Dvs att turfningen skulle koncentreras kring city i vissa kärnor.

Höjd blockttid löser detta problem...


Sent from my iPad using Tapatalk HD
Om nu aktiviteten koncentreras till citykärnan borde inte då fairy justera upp alla ytterzoner igen så att de blir värda att ta..? Och skulle inte tp i city så småningom också höjas igen efter en förhöjning av blocktiden och jämna ut skillnaderna..? :-)

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Image
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

TP och hög aktivitet

Post by turftreken »

Hade nästan tänkt skriva @blabert på inlägget men ångrade mig i sista stund ;)

Hur som helt, självklart så skulle det funka det är också en lösning på problemet som vi tidigare har diskuterat MEN faktum kvarstår med 60 min blockttid hade inte detta vart ett problem idag..

I övrigt, blabert du kommer väll på bonanzan? Vi har mycket att diskutera oh tillsammans har vi lösningarna på all världens turfproblem ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

TP och hög aktivitet

Post by turftreken »

Mao visst att du skulle hugga på min kommentar, förlåt ;)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: TP och hög aktivitet

Post by Blabert »

Hehe, klart jag kommer på bonanzan! Lika klart som att det plingar till i min mobil så fort orden "längre blocktid" skrivs någonstans på internätet ;-)

Skickat från min LT15i via Tapatalk 2
Image
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: TP och hög aktivitet

Post by SunYour »

Vad vi ser i Västerås just nu är en markant ökning av aktiviteten, vilket resulterat i att fler och fler zoner får +9.
pph-Snittet i hela Västmanland är denna månad över +5, dvs närmare +6 inom Västerås.
Umeå är inte långt efter, strax under +

Detta har snarare med ökad aktivitet pga flera turfare att göra. Självklart påverkar sänkningen av blocktiden, men det är ju inte direkt av ondo!
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: TP och hög aktivitet

Post by Jimo »

Jag vet inte formeln Fairy använder men kan konstatera att exempelvis BigTzone och DomChurch i Västerås har 65/9. Detta är två väldigt enkla zoner att ta, och de kan kvällstid tas flera gånger i timmen. Vemkasta zonen som ligger i parken Djäkneberget (ja, ett "berg" att ta sig upp för) har 80/8. Vemkasta får trots det ibland 24 timmars markering och antalet takeovers är i jämförelse med BigTzone UNDER 1/3. Slutsatsen jag drar är att turfare tycker att 65TP nere på torget är mer värt än att ta sig upp för Djäkneberget som, trots allt, har en aktivitet som enligt Fairy ska ge "låga" 80 TP.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: TP och hög aktivitet

Post by SunYour »

Ja så är det, många luras in i city för att ta snabba zoner, men är man ute efter TP så är det i utkanterna man ska hålla sig där det är lite glesare, men samtidigt högre TP och den totala poängen från PPH blir ju i snitt mycket högre dessutom.

Är man ute efter att ticka upp sina zontagningar i första hand och inte poängen, så är det ju idealiskt att köra runt i city, gärna varvlopp... :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”