Stimulera att ha GPS på

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by mortuus »

Toubkal wrote:Tyvärr måste jag stänga av efter nästan varje reggad zon, annars hänger sig tyvärr appen och telefonen måste startas om, vilket blir asjobbigt efter några gånger... HTC Desire
konstigt jag turfade 1,5 år med en desire hängde sig aldrig typ väldigt stabil telefon så det är ju tråkigt.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
GekkoMan
Posts: 27
Joined: 10 Apr 2012 16:48
Country: Sweden

Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by GekkoMan »

Brukar också använda min gamla Desire som turf-telefon och den är utomordentligt stabil att använda.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Jimo »

Det verkar som att det finns stöd för att premiera GPS on!
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by Blabert »

Straff för gps off tycker jag är uteslutet, däremot kanske en lite större premie för gps on än vad vi har idag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Isengrim »

Man kan ju tänka sig flera steg på gps-on bonus.
User avatar
ezGenesis
Posts: 47
Joined: 23 May 2012 13:20
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by ezGenesis »

Problemet med att ha bestraffningar på de som inte har gpsen igång är att det kommer slå hårdast mot de som har lägre mål satt än oss galningar... Tror det finns många turfare som inte enns fått åtnjuta gps-bonusen på -5sek.

Det de i sin tur leder till är en ökad poäng-glidning mellan oss galningar och dem som kanske inte tar mer än 3-5 zoner i centrum per dag...

Jag använder det extreemt sällan, men är road av att göra det ibland, även att andra gör det mot mig... men kan tänka mig att det är tråkigare för dig som sitter hemma och spionerar... ;)
Image
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by Wallen »

Blabert wrote:Straff för gps off tycker jag är uteslutet, däremot kanske en lite större premie för gps on än vad vi har idag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Håller med och man kanske kan ha den i fler steg...?
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by StarDust »

Wallen wrote:
Blabert wrote:Straff för gps off tycker jag är uteslutet, däremot kanske en lite större premie för gps on än vad vi har idag.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Håller med och man kanske kan ha den i fler steg...?
Låter som en bra idé, vad sägs om en extra fem minuters blocktid för varje tio zoner man tagit med GPSen på? Tar man 30 zoner så får man 15 minuter extra blocktid. Få tar 30 zoner på en runda så man lär sällan se 45 minuters block, men kanske 40 minuters block. Dessutom gynnar det här de lågrankade turfarna att kunna få lite extra blocktid på sin runda!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Rickshaw
Posts: 51
Joined: 07 Oct 2012 23:43
Country: Sweden
Location: Solberga, Stockholm, Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Rickshaw »

Kan bara hålla med om att "GPS-on" bör ge märkbara och tydliga fördelar gentemot de som leker "kurragömma". Just att se andra turfares position och riktning är ju en del av själva spelet.
Rickshaw the guard of Prästaparken
Visom
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2012 11:39
Country: Sweden

Re: Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by Visom »

StarDust wrote:...Dessutom gynnar det här de lågrankade turfarna att kunna få lite extra blocktid på sin runda!
Tycker mer det låter som att det gynnar hardcore turfers som är ute några timmar i sträck, oavsett om de är gamla rävar eller helt nya turfare. Det skulle därmed också ha störst inverkan på de zontäta städer där dessa turfare håller till.

Ingen som nämnt medaljer än? En medalj (GPS fan boi?) för de som tagit 60%/75%/90% av sina zoner i gps on? Och en stealthmedalj för de som tagit mer än 90% med gps off.

Med det vill jag ha sagt att (som någon nämnde) märkbara och tydliga fördelar och/eller straff för gps on/off skall man vara mycket restriktiv med. Små (knappt märkbara) bonusar är ok, men att straffa någon känns bara som storebrorsfasoner och sänder en signal att man inte är välkommen i gänget.

En annan variant skulle vara att minska blocktiden på zoner man inte äger, dvs andras blocktider. Detta tycker jag skulle ge trevligare effekter än att förlänga de egna blocktiderna. Framförallt tänker jag på de situationer där 2 eller flera turfare strider i samma stad. Ju längre tid de håller på desto kortare blir blocktiderna. Detta gynnar 'hardcore' turfare utan att för den skull missgynna casual turfare (skillnaden om casual turfare som eventuellt är i området får behålla zonen 10 eller 30 minuter är imho inte stor).

Eller så gör man det så enkelt att om man väljer att ha GPS off så ser man helt enkelt inte var de andra turfarna befinner sig. Om du inte vill säga var du är, varför skulle du då få tillgång till info om var de andra är?

En del av frågan är vad man vill åstadkomma genom att premiera GPS on? Premiera långa 30+ streak, göra stealthmode mindre attraktivt eller att försvåra för de som har strul med tekniken?
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”