Stimulera att ha GPS på

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by GuteLappen »

Visom wrote:
StarDust wrote:...Dessutom gynnar det här de lågrankade turfarna att kunna få lite extra blocktid på sin runda!
Tycker mer det låter som att det gynnar hardcore turfers som är ute några timmar i sträck, oavsett om de är gamla rävar eller helt nya turfare. Det skulle därmed också ha störst inverkan på de zontäta städer där dessa turfare håller till.

Ingen som nämnt medaljer än? En medalj (GPS fan boi?) för de som tagit 60%/75%/90% av sina zoner i gps on? Och en stealthmedalj för de som tagit mer än 90% med gps off.

Med det vill jag ha sagt att (som någon nämnde) märkbara och tydliga fördelar och/eller straff för gps on/off skall man vara mycket restriktiv med. Små (knappt märkbara) bonusar är ok, men att straffa någon känns bara som storebrorsfasoner och sänder en signal att man inte är välkommen i gänget.

En annan variant skulle vara att minska blocktiden på zoner man inte äger, dvs andras blocktider. Detta tycker jag skulle ge trevligare effekter än att förlänga de egna blocktiderna. Framförallt tänker jag på de situationer där 2 eller flera turfare strider i samma stad. Ju längre tid de håller på desto kortare blir blocktiderna. Detta gynnar 'hardcore' turfare utan att för den skull missgynna casual turfare (skillnaden om casual turfare som eventuellt är i området får behålla zonen 10 eller 30 minuter är imho inte stor).

Eller så gör man det så enkelt att om man väljer att ha GPS off så ser man helt enkelt inte var de andra turfarna befinner sig. Om du inte vill säga var du är, varför skulle du då få tillgång till info om var de andra är?

En del av frågan är vad man vill åstadkomma genom att premiera GPS on? Premiera långa 30+ streak, göra stealthmode mindre attraktivt eller att försvåra för de som har strul med tekniken?
Finns det inte redan en sådan bonus, har för mig att jag sett "gps-on bonus" som minskar ens takeover time, eller missminner jag mig?
Visom
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2012 11:39
Country: Sweden

Re: Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by Visom »

GuteLappen wrote: Finns det inte redan en sådan bonus, har för mig att jag sett "gps-on bonus" som minskar ens takeover time, eller missminner jag mig?
Det finns en 5 sek gps-on bonus på takeovertime, men vad jag vet så är det enbart ranking på den som tar zonen som påverkar blockingtiden.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by StarDust »

Hardcore turfare kommer alltid att vara det, så är det med allt. Lägger man ner mycket tid på något så blir man ju bra.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Visom
Posts: 8
Joined: 05 Oct 2012 11:39
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Visom »

StarDust wrote:Hardcore turfare kommer alltid att vara det, så är det med allt. Lägger man ner mycket tid på något så blir man ju bra.
Bara för att vara övertydlig så menade jag inte att lägga någon värdering i uttrycket hardcore turfare. Håller helt med om att det alltid kommer att finnas de som ägnar mycket tid åt det varje dag, liksom det finns vissa som ägnar mindre tid åt det. Det jag ville belysa var att detta kommer att påverka dessa 2 grupper på olika sätt och man behöver tänka igenom konsekvenserna för båda grupperna.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Byggaren »

Har inga egna åsikter om hur premiera gps on. men tycker att i så fall endast blygsamma fördelar skall förekomma då. Att slå av gps:en är en legitim strategi som bla zontjuven skrev. det är sällan man får större problem för att nån annan stealthar. Det är mest kul att bli överaskad ibland, lite katt och råttalek :)
User avatar
Rickshaw
Posts: 51
Joined: 07 Oct 2012 23:43
Country: Sweden
Location: Solberga, Stockholm, Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Rickshaw »

Det är inget straff mot "smygarna" om man premierar GPS-on på ett tydligare sätt. Jag tror helt enkelt att turfandet blir roligare när man ser alla "pjäser" på spelplanen. Det blir mer "fair-play" om alla ser alla.
Rickshaw the guard of Prästaparken
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Marrrs »

Jag tycker att det finns ett spänningsmoment när man ser en aktiv turfare som plötsligt slutar röra sig, dvs stängt av sin GPS. Det jag önskar mest är att deras gubbe i appen försvann snabbare än nu, för det ser ut som att spelaren står kvar.
8-)
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by farbrorP »

Jag har funderat över tanken med förändringen av GPS-bonusen. Var det meningen att det skulle sporra till att ha GPS-en på längre eller inte?

Som det är nu så verkar ju ännu fler än tidigare Ghostturfa.
Varför? Jo, du förlorar ju bara fem sekunder på första taken (givetvis alla om du stänger av igen) och om du är ensam i ett område kan du ju spara väldigt mycket batteritid genom att helt slå av appen mellan zonerna. Det kunde man ju tidigare också, men nu behöver man ju inte vänta tio minuter på att få bonusen när man väl kommer till ett område med lite fler zoner och turfare.

Så vad är tanken med förändringen? Vilken är finessen jag har missat? :)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 16:13, edited 1 time in total.
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by coolacrille »

wanwa wrote:Ett sätt att uppmuntra att ha GPS:n påslagen vore om man gav bonuspoäng för detta.

Exempel/Förklaring/Förslag:

Zon #1 - TP + PPH-start (GPS-bonus -5 sek startas)
Zon #2 - TP + PPH-start
Zon #3 - TP + PPH-start + "5p-GPS-bonus för den specifika zonövertagningen"
Zon #4 - TP + PPH-start + "5p-GPS-bonus för den specifika zonövertagningen"
Zon #5 - TP + PPH-start + "5p-GPS-bonus för den specifika zonövertagningen"
...
Zon #9 - TP + PPH-start + "5p-GPS-bonus för den specifika zonövertagningen"
Zon #10 - TP + PPH-start + "10p-GPS-bonus för den specifika zonövertagningen"
... osv

5/10 poäng är bara exempelförslag och gäller alltså en liten extra "TP-bonus".

Vote me down :)
Ja det här ser ut som en rimlig modell. Men jag tycker nog att GPS-bonusen borde växa i linje med antal tagningar. Andra tagningen ger X poäng, tredje X*Y osv.

Det stör spelflödet att folk stänger av mellan zonerna eftersom man gärna vill se vilken rutt som är bäst att ta vid ett givet tillfälle.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”