Stimulera att ha GPS på

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by affanicaffan »

coolacrille wrote:
TBIT wrote:Detta kanske redan föreslagits, men om det ska vara rättvist så kan man ju göra så att man måste ha GPS igång i appen för att kunna se andra turfare på kartan.
Nej, nej, nej :D Hur ska man då kunna chatta med folk som är ute och kämpar? Man vill ju ha lite koll på sina konkurrenter och gärna hetsa dom lite. Eftersom det inte finns någon riktig PM-funktion i appen så skulle all typ av planering även försvinna om man inte kunde se att folk är ute när man sitter på jobbet/dass/osv.

@wanwa Skriv allt du vill säga, brukar bli bäst så!
coolacrille: du har så rätt, jag tar tillbaka mina sympatier för TBIT:s förslag!
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by affanicaffan »

TBIT wrote:
wanwa wrote:Angående TBITs förslag; så löper väl det förslaget viss risk att "jaga bort" de lite mer "blyga"/anonyma turfarna kanske..? ( = vore väl inte så bra?)
Varför då? De bestämmer ju fortfarande om de ska vara synliga på kartan eller inte.
Man kanske inte vill röja sin bostadsadress (eller någon annan adress man råkar befinna sig på) om man bara vill heja på sina turf-kamrater. Men till en början så såg förslaget lovande ut, mer sådana förslag, alltså lite konstruktiva
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
coolacrille
Posts: 131
Joined: 03 Dec 2012 02:03
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by coolacrille »

TBIT wrote:
coolacrille wrote:
TBIT wrote:Detta kanske redan föreslagits, men om det ska vara rättvist så kan man ju göra så att man måste ha GPS igång i appen för att kunna se andra turfare på kartan.
Nej, nej, nej :D Hur ska man då kunna chatta med folk som är ute och kämpar? Man vill ju ha lite koll på sina konkurrenter och gärna hetsa dom lite. Eftersom det inte finns någon riktig PM-funktion i appen så skulle all typ av planering även försvinna om man inte kunde se att folk är ute när man sitter på jobbet/dass/osv.
Det har ju inget med GPS:en att göra om det går att chatta med folk eller inte. Och om du undrar vilka som är online så finns det ju en lista brevid World-chatten.

Om du inte vill röja vart jobbet/dass/osv ligger så kan du ju fortfarande se vilka zoner som är blockade osv... men man kanske skulle få se när en annan turfare håller på och tar en zon?
Jag vet att online-listan finns. Men den är ju inte en betonad funktion i appen, jag jämför gärna det med att en PM-funktion inte finns. Det tog mig rätt lång tid att upptäcka listan och jag ser mig själv som ganska självgående rent generellt när det gäller såna saker. Att någon visas som online på den listan betyder inte heller att de är anträffbara. Det vet man bara när de är ute på en runda.

Även om jag vet om att listan finns så finns heller ingen funktion att filtrera den utefter stad/region/kompisar. Den är alltså inget alternativ till att kolla om någon är ute och turfar/kontaktbar.

Min åsikt är att man ska kunna se vad som händer även om man inte har GPS aktiverat(annars blir ju en ganska ansenlig del av webbsidan dessutom totalt förkastad) av skäl som har med helhetsupplevelsen av Turf att göra. Just nu kan jag starta appen och se hur omgångens ledare rör sig. Jag kan se vilka zoner som är blockerade lokalt. Det går att följa sin närmaste konkurrent "live". Hela konceptet går ju ut på detta.

Tar man bort det så tar man bort en oerhört stor del av Turf. Och det har ingenting att göra med att jag inte vill röja var mitt dass är eller var jag jobbar(som för övrigt är samma plats eftersom jag jobbar hemifrån). Så fort jag sticker ut genom dörren till cykelrummet så aktiverar jag GPS. Jag föredrar att visa min position eftersom det blir lite av en maktdemonstration i spelet när man kontrollerar stora områden gång på gång.
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:31, edited 2 times in total.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by tomtebloss »

Ja, GPS bonusen infördes förut för att främja att mer folk hade gps påslaget. Inte för det var något större problem på den tiden eftersom det inte fanns så många turfare. Utan mera främst för att det var roligt att se och följa folk på kartan och att flera faktiskt spelade. Det diskuterades lite grann om en bonus av något slag skulle hjälpa detta. Vet inte om någon utverdering har gjorts sedan dess. Dessutom är det många fler turfare idag.

Gubbarna var innan det här skedde hjälplöst efter i uppdateringarna på kartan. Så såg man att någon stod i en zon så var den säkert redan borta när man kom dit 5 sek senare. Har inget med det här att göra dock.

Jag tycker det fungerar perfekt som det gör. Att man ska kunna slå av och på. Tror det är många som inte vill visa var det är och alla andra skäl som kan finnas. Det är helt klart en stor del av spelet att folk "ploppar" upp och tar en zon.

Det jag har kommenterat nu är personliga åsikter och inget som jag reflekterar utifrån crew.
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:32, edited 1 time in total.
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Arias »

Kan bara flika in att det finns fleeeera trådar som behandlar det här. Att GPS ska gynnas har varit ett förslag sen flera år tillbaka.

TBIT wrote:Detta kanske redan föreslagits, men om det ska vara rättvist så kan man ju göra så att man måste ha GPS igång i appen för att kunna se andra turfare på kartan.
Bonanza-style! Röstar fet-nej på den. Personligen tycker jag bara att det passar in på bonanza.
Då försvinner ju det roliga att följa andra turfare när man själv inte är ute och turfar och vad ska hända med webbkartan i så fall?


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Image
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Arias »

Kan bara flika in att det finns fleeeera trådar som behandlar det här. Att GPS ska gynnas har varit ett förslag sen flera år tillbaka.

TBIT wrote:Detta kanske redan föreslagits, men om det ska vara rättvist så kan man ju göra så att man måste ha GPS igång i appen för att kunna se andra turfare på kartan.
Bonanza-style! Röstar fet-nej på den. Personligen tycker jag bara att det passar in på bonanza.
Då försvinner ju det roliga att följa andra turfare när man själv inte är ute och turfar och vad ska hända med webbkartan i så fall?


Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
Image
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Jimo »

Tycker det har blivit bättre sedan ändringen att GPS bonusen träder in redan efter första zontagningen. Nu är det bra! :-)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 17:44, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”