Stimulera att ha GPS på

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Stimulera att ha GPS på

Post by Jimo »

En del av turf är att se de andra spelarnas position. Därför är det av värde att spelarna har GPSen på när de turfar. Jag märker att många spelare slår på när de är i en zon och slår av när de tar sig mellan zonerna. För att stävja detta beteende föreslår jag att man under de första 5 minuterna har en Take over tid på 5 minuter. Jag föreslår även att man slipper detta om det går mindre än 1 minut mellan GPS off och GPS on. Detta för att man inte ska bestraffas för GPS strul.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Zontjuven »

Detta är ju lite både och... Stealthmode är ju ibland en del av taktik... man vill inte avslöja sin rutt kanske eller undvika paparazzis...

5 min take over tid skulle kännas riktigt surt vid de tillfällen som man ofrivilligt måste starta om appen eller annars strul...
Fd världsmästare i TURF
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by kaninmage »

Antagligen enklare att ha alla GPS-tankar i samma tråd, så jag citerar mig själv från "Turfs framtid"-tråden.
kaninmage wrote: • GPS-bonus/straff:
Idag får man GPS-bonus i form av lägre takeovertime, vilket är bra. Jag hade dock gärna sett att man uppmuntrade spelarna ännu mer att ha den igång hela tiden.
Jag har en del tankar kring GPS-bonus/straff, men då detta handlar om poängsystemet så begränsar jag mig till poängrelaterade tankar:

o Om GPS ON i mer än 10min så får man poängbonus för varje takeover (t.ex. +15poäng)
o Om GPS ON i under 1min så får man poängstraff för varje takeover (t.ex. -10poäng)

GPS-problem tillhör vardagen och jag startar själv om den ett antal gånger per runda. Dock kan man här definiera ”GPS ON” som att den ej varit avstängd i mer än 2min, eller liknande. Detta lämnar utrymme för omstart av GPS, Turf eller kanske t.o.m. mobilen för att få rätt på sin position.
kaninmage wrote: • GPS-bonus/straff (uppmuntra GPS-användande)
Under de första 2 minutrarna av GPS ON så är takeovertime +1min.
En del kommer att hata detta, då de kör ”sneaky mode” när de turfar. D.v.s. stänger av GPS:en mellan zonerna. Själv känner jag att ju fler som syns på kartan destu populärare kommer spelet att bli, därav denna ”uppmuntran” att ha på sin GPS hela rundor.
Sammanfattning:
0-1min, -10TP
0-2min, +1min takeovertime

10min+, +15TP
GPS-strul-acceptans: 2min


/Kaninmage
Jimo
Posts: 587
Joined: 19 May 2012 19:06
Country: Sweden
Location: Gurkstaden vid Mälaren

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Jimo »

Stelthmode är en funktion påhittad av spelarna själva. Om denna "taktik" skulle bli för utbredd skulle det förändra spelet, tydligast i städerna. Att se varandras position är en del av speltanken och spelstrategier borde ligga i att tex göra en snabb avstickare åt ett annat håll för att sen vända tillbaka. Min tanke är att om en spelare kör stelthmode så ska den "stackare" som inte gör det ha en chans att ta samma zon trots att spelaren kommer någon minut senare. Stelthmode spelaren väljer att vara synlig på väg till zonen (och det blir ett hederligt zonrace) eller så tar den risken att vara synlig en längre tid inne i zonen istället.

Jag tycker kaninmage har goda idéer ovan...
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by Zontjuven »

jimarild wrote:Stelthmode är en funktion påhittad av spelarna själva. Om denna "taktik" skulle bli för utbredd skulle det förändra spelet, tydligast i städerna. Att se varandras position är en del av speltanken och spelstrategier borde ligga i att tex göra en snabb avstickare åt ett annat håll för att sen vända tillbaka. Min tanke är att om en spelare kör stelthmode så ska den "stackare" som inte gör det ha en chans att ta samma zon trots att spelaren kommer någon minut senare. Stelthmode spelaren väljer att vara synlig på väg till zonen (och det blir ett hederligt zonrace) eller så tar den risken att vara synlig en längre tid inne i zonen istället.

Jag tycker kaninmage har goda idéer ovan...
Jag har inte sagt att jag är särskilt förtjust i gps off. Men eftersom möjligheten finns så blir det ju en feature i spelet...

Jag skriver gärna under andra former som främjar gps on.

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Fd världsmästare i TURF
User avatar
RedWulfr
Posts: 89
Joined: 17 Feb 2012 09:13
Country: Sweden

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by RedWulfr »

Jag tror åtgärder av det här slaget kan vara bra... sedan... när klienten är stabil och aldrig hänger sig. Jag kan lätt säga att jag slutar spela helt om det blir takeovertid på fem minuter för min klient hänger sig oftare än den är felfri, varför jag måste starta om då och då... det vore som sagt döden för spelet i dagsläget, även om själva grundidén är bra.
Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by mortuus »

en liten bonus för att haft igång gpsen x antal minuter är helt ok, 5min vore ju bara helt galet. Jag stänger av gps mellan zoner om jag ska gå i stealthsyfte och för att undvika papparazis helt enkelt och för att ingen ska hinna före till en viss zon jag tänker gå till.. sen om det inte gillas ja det är en annan femma..
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Nattkryp »

Det är sällan jag stänger av gps:en i annat syfte än att spara på batterier. Men ja, visst händer det att jag stänger av den för att köra en sneak-attack och blocka in en annan spelare ;).

Visst borde det premieras, mer än vad det gör nu, att ha haft gps:en igång en längre tid. För att förhindra att gps-strul ska påverka allt för mycket så kan det ju vara en procentuell beräkning av gps-on-tid den senaste tiden, typ. Ibland strular det så jag får starta om hela telefonen, och då räcker inte en minut innan jag är igång igen.
windfinder
Posts: 3
Joined: 13 Aug 2012 19:35
Country: Sweden

Sv: Stimulera att ha GPS på

Post by windfinder »

Jag kan inte ha appen igång mer än fem minuter i taget utan att den hänger sig.

Så jag stänger, tyvär, oftast av den direkt när jsg tagit en zone.
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Stimulera att ha GPS på

Post by Toubkal »

Tyvärr måste jag stänga av efter nästan varje reggad zon, annars hänger sig tyvärr appen och telefonen måste startas om, vilket blir asjobbigt efter några gånger... HTC Desire
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”