Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
AllaboGrafcrew
Posts: 3
Joined: 18 Aug 2012 21:08
Country: Sweden

Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by AllaboGrafcrew »

Hej!
Jag är relativt ny till Turf men jag har fastnat för det totalt. Jag vill passa på att tacka Turf teamet för ett underbart spel och jag vill väldigt gärna hjälpa till med att komma med ideér och lösningar på diverse problem som finns och kommer att finnas.

Jag är just nu aktiv i Umeå och jag bor lite i utkanten av staden vilket jag väldigt snabbt insåg var en sämre position än att vara mitt i staden. Även om man snabbt blir av med zoner mitt i staden så får du fler zoner under kortare tid och mer poäng för den delen också, ifall du sedan lyckas hålla dessa i några timmar under natten så får du en enorm PPH i jämförelse med dem på utkanten av staden då fairyn slår in. Jag har suttit och läst en hel del här på forumet om olika lösningar genom att höja sänkte blocktimer, höja TP på svårtagna zoner osv osv. Ifall alla zoner var lika täta, alla städer var lika balanserade så skulle Fairyn fungera utmärkt. Egentligen så fungerar Fairyn utmärkt men glesa och "extrema" zoner förstör den.

Så hur löser man problemet med att alla kämpar sig in mot centrum för att det är där du får mest poäng, hur löser man problemet med att svåråtkomliga zoner inte är värda att ta, Hur löser man problemet med att folk far till danmark och tickar in enorma mängder poäng med PPH?

Lösningen:

På det sätt som Fairyn balanserar TP så skall det fortsätta vara. TP skall inte ändras eller modifieras ( undantag kan göras för "extrema" zoner för äventyrarnas skull ). Det som däremot skall göras en modifering på är PPH.
Alla zoner skall ha en grund PPH på 9poäng i timmen. Men för varje timme som går skall denna poäng sänkas steg för steg ned till 1poäng i timmen. När nästa spelare kommer och tar zonen så är zonen 9pph tills han haft den i 8 timmar då har den tickat ned från 9 till 8, 7, 6,.... 1. Vad detta skapar är en otrolig balansering och utspridning av zonerna. Att ta zoner i centrum kommer fortfarande att vara lika värda det blir egentligen ingen större skillnad däremot dom zoner som är lite utanför kommer äntligen att vara värda att ta. Folk kommer att sluta försöka gå in mot centrum utan dom kommer att söka den zonen som de kan ta relativt lätt men ändå hålla kvar i 8 timmar. Detta kommer ju då göra att ta zoner i köpenhamn kommer vara helt poänglöst efter 8 timmar för då tickar dem bara 1+ poäng i timmen. poängen kommer att gå till den "aktivaste" spelaren

Fördelar:
Mer utspridd turfning
Mindre orättvisa för gleszonade områden
Inge PPH för zoner i oetablerade områden


Nackdelar:

Mindre poäng för de spelare med orättvisa fördelar :)


Jag hoppas ni gillar min ide och kanske kan vidarutveckla den till något mer. Även om den bara är en lösning på balansering av zoner så skall det bli intressant att se vad Turf Teamet gör för Turf bomben som kommer komma när iphone versionen släpps.

Tack för mig!
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by beowulf »

Just Umeå är intressant eftersom det är en stad som visar på vad som händer när aktiviteten blir riktigt hög. Fortsätter det på det här sättet kommer ni snart bara ha zoner med TP 65 och PPH 9 vilket gör att fairyn inte längre fungerar alls. Med ökad aktivitet finns det risk att allt fler städer hamnar i det läget.

Fairyn är en god tanke men den klarar inte av stora förändringar i aktiviteten. Som jag skrivit i andra trådar förstår jag inte varför de två tidigare omgångarnas aktivitet ska avgöra vilka poäng man får i den här omgången. Det bästa för er i Umeå vore att lägga ner turfande i två omgångar och få en riktigt hög TP, sen skulle ni med alla era tagningar kunna dominera Turf ett par omgångar innan fairyn pajar det för er igen. Under den tiden får ni väl lotta fram en turfare som får ta alla zonerna och kan ligga i toppen av turf genom att bara håva in de höga PPH som ni har fixat.

Angående dina förslag löser det endast problemet med hög PPH i oetablerade områden. Om PPH ska sjunka så snabbt får man ju max 9+8+7+6+5+4+3+2 = 44 poäng innan PPH är ner på 1. Det lockar knappast någon att ta en zon lite längre ut, snarare ännu bättre för områden där zoner tas ofta och PPH laddas upp ofta.
Image
AllaboGrafcrew
Posts: 3
Joined: 18 Aug 2012 21:08
Country: Sweden

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by AllaboGrafcrew »

Fairyn borde räknas ut automatiskt och vid en viss mängd tagningar skall den höjas/sänkas. Jag vet inte om jag skulle klara 2 månader utan turfning ;)

Man kommer alltid vilja hålla en zon i 8 timmar, mitt i centrum håller man generellt sätt bara zonen i kanske 2-3 timmar om man har tur. Det är så pass många turfare som vandrar in mot centrum så att hålla dem kvar i 8 timmar går inte. Syftet med att ta dom som är lite mer i utkanterna är att du faktiskt får ha dem i hela 8 timmar.

Men givetvis går det göra så att det är en segare PPH sänkning låt oss säga 2 timmars intervall så efter 16 timmar har du fårr 9+9+8+8+7+7----> = 88poäng, Ett annat alternativ är att höja grund PPH till kanske 12 och låta det ticka ned från det. Det vesäntliga är att efter en viss tid skall en zon tappa värde att hålla och skall öka intresse för att tas om. Zoner skall inte hållas i 5 dygns intervaller bara för att dom är lite på sidan om. Alla zoner skall vara lika intressanta och ifall du kan få turfare att intressera sig mer av zoner på sidan om så blir det en jämn fördelning och även en rättvisare turfrunda.
GekkoMan
Posts: 27
Joined: 10 Apr 2012 16:48
Country: Sweden

Sv: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by GekkoMan »

Exakta tidsintervall och startvärde för pph kan alltid diskuteras, men det intressanta är ju att ändå ha en sjunkande pph på något sätt.

Det är ett bra sätt att komma tillrätta med alla som tankar hem mycket pph från mindre besökta områden /länder.
Jag tycker ändå att spelet bör gynna den aktiva turfare som ger sig ut dagligen och jobbar in TP istället.

Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by Isengrim »

Det bästa är att öka tätheten på zoner i utkanterna så att turfare finner det värt att åka dit. Jag märker det i Sthlm där jag kan hålla zoner i utkanten av stan länge om de inte råkar vara belägna vid en tunnelbana, pendeltågsstation eller affär (ica maxi, ikea). De som bor mellan utkanten och city väljer i prinip alltid att åka in mot stan då antalet zoner är så pass mycket högre att det ger bättre avkastning på nedlagd tid. Även om jag kan tycka att tätheten på zonerna i centrala Sthlm inte är speciellt bra om man jämför med mellanstora städer med hög aktivitet (vilket i mitt synsätt blir självuppfyllande, många zoner tätt = stor aktivitet). Problemet blir att turfare här som inte bor nära city inte blir bitna, det är för långt mellan zonerna och det finns redan nån tokig i närheten som plockar det dom tar tämligen omgående.
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by beowulf »

Ett exempel:

Man tar en 170/+2 zon och får behålla den i minst 24 timmar vilket är ganska troligt. Det ger 170 + 2 * 24 = 218 poäng.

Tar man en 65/+9 zon och får behålla den i 3 timmar ger det 65 + 9 * 3 = 92 poäng och man behöver ta dessa zoner mer än två gånger så ofta för att få samma poäng. Inte ens om man får behålla den över natten, säg 8 timmar blir det 65 + 8 * 9 = 137 kommer man in närheten av poängen ovan för en 170/+2 zon.

Normalt lönar det sig alltså redan nu att söka sig till mindre aktiva områden om man vill ta det lite lugnare. Tittar man på statistiken för er i Umeå får ni väldigt lite poäng per tagen zon jämfört med de flesta andra ställen och det finns nästan inga zoner kvar med låg PPH. Som Isengrim skriver skulle det behövas fler zoner längre ut för att sprida ut turfandet men frågan är hur många zoner kan man tänka sig per turfare och i ett område? Förutsättningarna blir väldigt godtyckliga beroende på hur generösa zonutläggarna är på olika ställen.

Ett exempel nu är att vi för tillfället tar mer zoner i lilla Söderhamn än vad de gör i Gävle. Hos oss finns runt 25 zoner, i Gävle ett hundratal. Borde vi också få hundra zoner? I jämförelse med Umeå håller vi bara en bråkdel av erat tempo. Hur många zoner borde ni då ha? Vad händer sen om aktiviteten går ner?

Jag tror att zoner borde behöva baseras mer på yta än på befolkning och att man måste gå mot ett system där man inte är lika beroende av vad andra gör eller vilka zoner de tar. Istället mer poäng efter hur många zoner man tar och hur lång sträcka man turfar. Variation får komma från olika typer av uppdrag eller liknande. Det finns en bra tråd med förslag http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=2401

Nu blev det ett långt inlägg som spårade ur lite från ämnet men jag ser att många ger upp Turf ganska snabbt och det här blir nog min sista aktiva månad tills jag ser någon ändring på spelet. Nu handlar det allt för mycket om att läggar ner massor av tid och bara ta så många zoner som möjligt vilket blir ganska enformigt i en stad med runt 25 zoner. Det är synd eftersom jag tycker Turf är ett jätteroligt idé i grunden.
Image
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Sv: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by Blabert »

Kan bara inflika lite angående Söderhamn och Gävle.. Det beror lite på vad du menar med för tillfället, men på den senaste månaden ligger Gävle en bit över er i takeovers, även om söderhamnsturfarna självklart är individuellt mycket mer aktiva :-) Söderhamn har 29z och Gävle 86z för övrigt. Lika många zoner kommer ni knappast få, tycker dock att er aktivitet ser tillräckligt bra ut för en påfyllning.. Lite OT men ändå..

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by Isengrim »

Man kan ju inte bara se på hur mycket en zon ger utan också hur många zoner man kan ta per tidsenhet och om man kan få nått flyt i tagandet. Jag kan ju se i mitt närområde så följer zonerna bebyggelsen i stor utsträckning vilket gör att man mellan kungens kurva och alby resp huddinge och tumba har en stor trubbig kil utan zoner vilket gör att folk inte rör sig mellan de olika armarna med zoner. Man har ändå 20-30 min med cykel att göra för att ta sig mellan armarna.

Sen just det att man då får ett stort glapp i tid mellan att plocka zoner så istället för att ta en ett gäng 65zoner bara hinner plocka två tre 170 så är valet inte svårt. 10x65= 650 3x170=510 då vill det till att man får behålla dom zonerna länge för att det skall löna sig och det räcker ju med en aktiv turfare vid 170 zonerna för att det inte blir fallet och det blir ju fel om en turfare skall låta bli att plocka de i sitt närområde för att locka till sig andra så det blir rotation och möjlighet till fler zoner där.

Så i mitt specifika fall så krävs ju zoner både på cykelstråket mellan Vårby Haga (masmo) och Huddinge/Flemmingsberg och mellan Alby och Tumba för att få folk att röra sig på tvären. Då kan det blir en bra rundbana också nått som man också måste se till för att få folk att röra på sig större sträckor. Likaså är det ju ett stort glapp mellan Ekerözonerna och Bromma med endast en zon därimellan.

Idag känns det som det är enbart jakten på unika som får folk att besöka en del områden.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by Zontjuven »

Isengrim wrote: Idag känns det som det är enbart jakten på unika som får folk att besöka en del områden.
Absolut är det så! Som du märkte häromdagen så snodde jag ett tiotal zoner i dina trakter endast av den anledningen att:
1. Jag tillfälligtvis befann mig i området.
2. Det fanns unika zoner inom gångavstånd från bilparkering.

Inte den allra roligaste formen av turfing... men en unik är en unik... :-)

Jag skulle iofs kunna tänka mig att komma tillbaka med cykel för att ta alla zoner, även dom som ligger lite remote.
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Lösning PÅ TP och PPH Problem i Utkanter.

Post by Isengrim »

Det tackar jag bara för, fick jag ju en anledning att plocka dom igen, revisits är inte så kul :/ Så du är mer än välkommen igen ;)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”