Det bästa är att öka tätheten på zoner i utkanterna så att turfare finner det värt att åka dit. Jag märker det i Sthlm där jag kan hålla zoner i utkanten av stan länge om de inte råkar vara belägna vid en tunnelbana, pendeltågsstation eller affär (ica maxi, ikea). De som bor mellan utkanten och city väljer i prinip alltid att åka in mot stan då antalet zoner är så pass mycket högre att det ger bättre avkastning på nedlagd tid. Även om jag kan tycka att tätheten på zonerna i centrala Sthlm inte är speciellt bra om man jämför med mellanstora städer med hög aktivitet (vilket i mitt synsätt blir självuppfyllande, många zoner tätt = stor aktivitet). Problemet blir att turfare här som inte bor nära city inte blir bitna, det är för långt mellan zonerna och det finns redan nån tokig i närheten som plockar det dom tar tämligen omgående.
Instämmer helt, de flesta ägnar sig åt poängjakt. Problemet är enkelt att maximera TP per tidsenhet. Att omsätta detta i pratiken är komplext.
Det faktum att hög zontäthet ser lockande ut på kartan och att min-TP är relativt högt (65 poäng ?) verkar göra att många söker sig till zontäta områden. Sedan att hög aktivitet spär på med fler zoner, genererar bara högre aktivitet. Min erfarenhet är också att blocking inte är ett stort problem för de som verkar i zontäta områden.
Skulle man vilja styra turfingen ut mot mindre zontäta områden skulle detta troligen kunna göras genom att låta TP klinga av mot 1 poäng baserat på hur många gånger zonen togs. Vid början av varje runda skulle zonerna initsieras till nogåt lämpligt initialvärde (dagens min-TP ?).
Har ganska liten erfarenhet av PPH-problematiken och sett några skriva "it's all about TP" och PPH ska man bara se som extra bonus. Verkar vara så i många fall även om det verkar finnas fall där folk lyckats snitta mycket höga pph värden över lång tid med relativt liten insatts?
Att göra som
AllaboGrafcrew säger d.v.s. låta pph klinga av med tiden skulle ytterligare öka insitamentet för att söka sig till med remota ställen.
Så dynamisk styra TP och PPH skulle med stor sannorlikhet påverka beteendet.
Den stora frågan är om "man" vill ha det så? Det kanske är så att "man" vill att det ska vara en kamp där man "slåss" om zonerna action, blocking, contention etc. Man kanske helt enkelt vill "samla" folk och göra spelet intressantare.
Man kan nog utgå från att spelets grundare önskar sig så många aktiva turfers som möjligt. Är det så att spelets dynamik ändras så att spelarna får jobba mer för varje TP, skulle det innebära att spelet blev mindre attraktivt och det blev färre spelare?
Det faktum att om det krävdes mer transport/insatts för att bättre poäng/tidsenhet skulle det då bli mer motordriven turfing? Skulle då motionerande turfers (cykel,gång,löpning) tappa sugen och det blev färre aktiva spelare?
Det kanske inte bara handlar om att göra spelet mer "rättvist". Är personligen inte säker på att styra ut folk till remote turfplatser gör spelet mer "rättvist" och mer attraktivt.