Rank - Block - TOT
- Kingslayer
- Zonemaker
- Posts: 879
- Joined: 22 Aug 2012 21:13
- Country: Sweden
- Location: Åstorp
Re: Rank - Block - TOT
I min stad har vi en högrankad turfare som bara tar två populära zoner som verkar ligga där han/hon/hen bor. Lite irriterande med så hög blocktid för oss andra som vill turfa på riktigt. Rank borde man aldrig bli av med, men förmånerna borde vara som på flyget: för att behålla ditt guldkort måste du fortsätta vara frequent flyer, annars är du snabbt nere på brons igen. För att behålla din generösa Block- och TO-tid måste du fortsätta vara aktiv turfare omgång efter omgång, annars sjunker den. Vad "aktiv" är får någon klokare person definiera.
Re: Rank - Block - TOT
Rank borde innebära fördelaktigare kvot i formeln som räknar ut blocktid och take-over-tid. Det förutsätter naturligtvis att block och TOT nollställs vid ny omgång. Kvoten för 10 = 1,10. Kvoten för rank 32 = 1,32
Exempel: ((poäng / 4) * kvot) / 10
Vid 1000 omgångpoäng ger det en blocktid på 27.5 sekund för rank 10. För rank 32 skulle det bli 33 sekunder. För att nå 30 min block behöver rank10 cirka 65000 poäng medan rank 32 bara behöver 54 000 poäng för att nå 30 min block.
"Gilla" på Kingslayers inlägg.
Exempel: ((poäng / 4) * kvot) / 10
Vid 1000 omgångpoäng ger det en blocktid på 27.5 sekund för rank 10. För rank 32 skulle det bli 33 sekunder. För att nå 30 min block behöver rank10 cirka 65000 poäng medan rank 32 bara behöver 54 000 poäng för att nå 30 min block.
"Gilla" på Kingslayers inlägg.
Re: Rank - Block - TOT
Bra och insiktsfulla inlägg i tråden.
Gillar Jimos sistnämnda förslag, skulle vilja testa. Kan man inte genomföra lite större pilottestningar? I stil med att man startar Bonanza server lokalt (hur nu det funkar under skalet) kan vi inte försöka få ett gäng pionjärer i en stad som kan testköra en runda? Jag har inga problem med att ligga utom ordinarie 'tävlan' en månad eller några veckor för att känna på variationer för att få fram en lyckad Block, TO, PPH och TP formel!
Som tidigare nämnts så är jag def för att få möjlighet att sänka TO mera. Mindre stillestånd - Mer action
Gillar Jimos sistnämnda förslag, skulle vilja testa. Kan man inte genomföra lite större pilottestningar? I stil med att man startar Bonanza server lokalt (hur nu det funkar under skalet) kan vi inte försöka få ett gäng pionjärer i en stad som kan testköra en runda? Jag har inga problem med att ligga utom ordinarie 'tävlan' en månad eller några veckor för att känna på variationer för att få fram en lyckad Block, TO, PPH och TP formel!
Som tidigare nämnts så är jag def för att få möjlighet att sänka TO mera. Mindre stillestånd - Mer action
Re: Rank - Block - TOT
En formel för TO skulle kunna vara: (poäng*kvot) / 10000. 45 - SUM = TO
Re: Rank - Block - TOT
Eftersom ingen annan har skrivit det gör jag det: Vi får faktiskt inte glömma att Turf inte enbart är ett sportspel, utan även ett upplevelsespel. Takeovertiden finns också där för att man ska hinna och "tvingas" stanna upp en stund och se sig omkring. Tog zonen vid Falu koppargruva idag, ett praktexempel på en plats där man fan ska stanna en stund och njuta av historiens vingslag. Om man har en TO tid på tex 10 sekunder så blir det för mycket sport och för lite upplevelse för min smak.. Likaså med zonplaceringar, man behöver inte bli skogstokig bara för att zonerna inte ligger på rad på cykelväg i dussintal.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Re: Rank - Block - TOT
Off Topic:
Blabert: Jag har tidigare föreslagit att zoner som är av "upplevelsevärde" ska markeras. Falu Koppargruva är fin, Björnöbacken i Västerås likaså. Merparten av zonerna har inget upplevelsevärde , tex TurnPikeZone i Västerås som ligger i ett snår av gräs och gamla buskar precis bredvid E18. Där ska jag stanna upp för att uppleva??? Den som vill uppleva med turf stannar iaf på en vacker plats i mer än 45 sekunder!
Blabert: Jag har tidigare föreslagit att zoner som är av "upplevelsevärde" ska markeras. Falu Koppargruva är fin, Björnöbacken i Västerås likaså. Merparten av zonerna har inget upplevelsevärde , tex TurnPikeZone i Västerås som ligger i ett snår av gräs och gamla buskar precis bredvid E18. Där ska jag stanna upp för att uppleva??? Den som vill uppleva med turf stannar iaf på en vacker plats i mer än 45 sekunder!
Re: Rank - Block - TOT
Off topic är det väl inte när det talas om både sänkt blocktid och sänkt TO tid i tråden.. Men jag håller inte med dig, finns nog något i varje zon att uppleva. Oavsett så leder ju orginalförslaget om sänkt/reviderad blocktid till att Turf mera blir ett spel för de som vill ta så många zoner som möjligt på kortast tid.
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Re: Rank - Block - TOT
Jag gillade den gamla muren vid TurnPikeZone!jimarild wrote:Off Topic:
Blabert: Jag har tidigare föreslagit att zoner som är av "upplevelsevärde" ska markeras. Falu Koppargruva är fin, Björnöbacken i Västerås likaså. Merparten av zonerna har inget upplevelsevärde , tex TurnPikeZone i Västerås som ligger i ett snår av gräs och gamla buskar precis bredvid E18. Där ska jag stanna upp för att uppleva??? Den som vill uppleva med turf stannar iaf på en vacker plats i mer än 45 sekunder!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Re: Rank - Block - TOT
Inlägget var off topic då det handlade om zonernas upplevelsevärde. Vad har blocktiden för värde för en upplevelseturfare? Naturligtvis finns den där för att hejda fanatiska poängjägare. Hur den ska utformas är en pågående diskussion.
Nja, TurnPikeZon finns en gammal mur och i Stoneagezon finns två träd på en gräsmatta och en liten lekplats på andra sidan. Jag har "upplevt" den sistnämnda i över en timme totalt för att inte tala om all den tid jag haft platsen i tankarna när jag är på väg dit.
Förslaget gynnar poängspelare men också motionärer som inte behöver vila i 30-45 sekunder var 200 meter i zontäta områden
En av TURFs svagheter är att det inte är avgränsat till vad det egentligen är. Därav är det också svårt att förklara för utomstående. Om tredjepartsutvecklingen någon gång tar fart är det min övertygelse att vi kommer se olika "game mode" utifrån vad man är intresserad av att göra.
TV4 har för övrigt en app som heter Verkligheten Berättar. I den finns platser utmärkta och när du har tagit dig dit får du historia om platsen och annat intressant uppläst för dig. Lite ostabil app men intressant...
Nja, TurnPikeZon finns en gammal mur och i Stoneagezon finns två träd på en gräsmatta och en liten lekplats på andra sidan. Jag har "upplevt" den sistnämnda i över en timme totalt för att inte tala om all den tid jag haft platsen i tankarna när jag är på väg dit.
Förslaget gynnar poängspelare men också motionärer som inte behöver vila i 30-45 sekunder var 200 meter i zontäta områden
En av TURFs svagheter är att det inte är avgränsat till vad det egentligen är. Därav är det också svårt att förklara för utomstående. Om tredjepartsutvecklingen någon gång tar fart är det min övertygelse att vi kommer se olika "game mode" utifrån vad man är intresserad av att göra.
TV4 har för övrigt en app som heter Verkligheten Berättar. I den finns platser utmärkta och när du har tagit dig dit får du historia om platsen och annat intressant uppläst för dig. Lite ostabil app men intressant...