Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
DolceGrande
Posts: 13
Joined: 08 Jul 2012 02:04
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by DolceGrande »

KalleKn wrote:Vem vill tävla med Ben Johnson?
För min del är det just "att röra på sig" som är största anledningen att Turfa. Poängsamlandet gör det hela underhållande och spännande, men om det inte samtidigt innebar motion skulle jag inte se något skäl att hålla på.

Innan Turf brukade träna jag 2-3 ggr/vecka på vanlig motionärsnivå i ett källargym, turfandet har haft en mycket negativ inverkan på den frekvensen. :-) Får därför inte alls känslan att tävla mot Ben Johnson om någon turfar med moppe. Ur mitt perspektiv skulle det vara som att boka ett spinningpass och sitta av 45 minuter för att bara lyssna på musiken.

Har själv inte kört så mycket moped, men desto mer motorcykel. För min egen del är det körningen som är underhållande, skulle bli knasig om man var tvungen att stanna var 300:e meter och ta en zon. Som cyklist är det däremot välgörande med en paus då och då, trevligt att få pusta ut mellan sprinterna.

Bilturfare är ett ickeproblem i Linköping pga trafiksituationen i centrum med alla enkelriktade och avstängda gator. Det finns en skröna om en utländsk besökare som rankade Linköpings innerstad som värre att köra bil i än New Delhi. :roll: (Har dock inga belägg för att detta verkligen är sant.)

Har under de få (4) månader jag turfat haft några grymma bataljer med andra Turf-entusiaster som sträckt sig upp emot 5-6 timmar, där båda cirklat runt och tävlat om kronan utan att ge sig. Till slut är man ganska mör i benen och börjar hoppas på saker som att den andres mobilbatteri ska ta slut etc. Visst är det snopet att komma hem efter en runda på 80-100 zoner och ändå bara ha +220pph, men tillfredsställelsen dagen efter när man konstaterar att man faktiskt cyklade 6 mil och hade kul samtidigt uppväger detta. (Så är det inte alltid att köra landsvägcykel.)

Om man efteråt skulle få veta att den andre kört moped hela tiden...spelar ingen roll, det gör ju inte den egna motionsrundan sämre. Skulle mest undra hur personen haft tålamod att stå och lyssna på mopedens tomgång i drygt en halv minut 80 ggr om. Moped är dessutom hopplöst på många ställen i innerstan, t ex är Vesslarundan helt otänkbar.

Värsta konkurrenten i mina ögon är i så fall Elcykel. Att bli omsvept av en sådan i en brant uppförsbacke kan nästan kännas som ett möte. Den går dessutom att köra överallt, är ljudlös och batterierna räcker väldigt länge. Men...precis som övriga motordrivna fordon ger den minimalt med motion jämfört med vanlig cykel => Motorturfaren har helt enkelt andra syften med sitt turfande än de som ser det som ett tillfälle att komma ut och motionera.

Slutsats: Låt Motorturfarna hålla på. Tror själv att de flesta tröttnar ganska fort. I bästa fall kanske de byter till trampcykel och skaffar sig lite endorfiner istället. :-)

P.S. Förväntar mig att folk citerar detta med "Wall of text". ;)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Blabert »

DolceGrande wrote: Wall of text ;)
Bästa väggen av text på länge!

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Image
Gerhard
Posts: 1
Joined: 24 Sep 2012 08:53
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Gerhard »

Självklart skall man ta sig fram till fots. Räcker ju att titta på symbolen för Turf! Där finns det ju ingen cykel. Tråkigt att så många fuskar med att cykla.
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by farbrorP »

Tittar man på symbolen för Turf så ser det mer ut som om man ska stå still med armarna
rakt ut i så fall.
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by LoneDog »

farbrorparbor wrote:Tittar man på symbolen för Turf så ser det mer ut som om man ska stå still med armarna
rakt ut i så fall.
+1
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Byggaren »

Vill bara säga mitt om att om turf reglerar transportsättet får vi ett tråkigare spel med mindre variation. Många kommer sluta pga det när ens vavorit sätt förbjuds. Sen uppstår det förmodligene nen kultur av misstänksamhet mod dom som försöker "fuska" . Det leder till en tråkig stämning och splittring.

Till kallekn mfl som "rasar" i forumet mot alla andras trnasportsätt: det är upp till var och en att välja.
KalleKn
Posts: 7
Joined: 15 Jul 2012 12:41
Country: Sweden

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by KalleKn »

Jag försöker vara saklig men det är lätt att lägga ord i andras mun. Så skippa kommentarerna om att rasa. Jag ser det som fel att folk åker bil eller moppe till största delen. Det är inget outdoor med det och skall Turf utvecklas och försöka hitta sponsorer så lär det knappast gagna Turf om dom tillåter den typen av turfande. Men det är uppenbart på mängden kommentarer att det är många som gärna låter lättjan ta över. Dom som slutat redan för att en här i tråden kommit med kommentarer när han plockar zoner som att "knäcka" och "skrämma bort" när han åker runt på sin moppe och plockar av andra turfare zoner direkt efter blocktiden är slut lär vi aldrig får veta. När skall vi få se på reportage i tidningar på folk som moppeturfar, kommer det locka folk? Nått nyhetsintresse i det? Tänk själva nu och låt inte lättjan tala.
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Optimus »

KalleKn wrote: Hur många nya spelare har du fått att sluta med ditt beteende? Är det den typen av människor Turf vill ha?
Jag personligen funderar nog mer på att sluta Turfa när sådana här tongångar finns... Är det mer fusk att vara vältränad än otränad också ? Jag kan erkänna att jag har nog lite sämre kondition än den genomsnittlige turfaren (inte vad gäller uthållighet kanske, men toppfart)...

Alla sätt att ta zoner, om det så än är med helikopter, är lika OK enligt mig. Fuska, det gör man om man manipulerar appen så man inte behöver gå utanför dörren för att "springa runt" hela stan och ta zoner. Men det är det enda fusket jag kan komma på.
KalleKn wrote:Hur kul är det för nån som upptäckt Turf och sen på chatten får se dina mess om att du skall plocka det dom tagit och du är ute på din moppe.
Här håller jag dock med dig. Man behöver inte "spela kung" (ens om man har kronan) för det tillför inte spelet något ! Enda tillfället man kan få vara lite skadeglad är om man raceat mot någon annan till samma zon och vinner den (på riktigt eller att den andra ändrar sin rutt och åker vidare). Nej, chatten ska hållas trevlig och vi ska snarare hjälpa nytillkommna och kanske låta dem helt nya ta några zoner fast vi hade kunnat vinna kampen (så har jag gjort några gånger iallafall).
ImageImage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by StarDust »

Jag vet inte hur det är i andra regioner men här i Uppsala så finns det ett par bilturfare, bl.a. mig själv och det är ingen som är direkt sur över oss när vi tar zoner. 90% av zonerna i Uppsala med omnejd är omöjlig att ta med bil men de 10% som går att ta, ja de tas på olika sätt, mest med cykel.

Nu verkar det vara så att folk får för sig att en zonförlust är en dålig sak. Folk pratar om motion men vill egentligen bara sitta hemma och titta på kartan men de fina gröna punkterna. När man förlorar en zon så går man ut och tar tillbaka den. Jag gör det ungefär 5-10% med bil, 15% till fots, promenad eller joggingtur och resterande med cykel.

Jag tror inte att någon aktiv turfare turfar enbart med bil, det är ju inte ens lönsamt i spelet poängmässigt. Och de som turfar enbart med bil? Ja, var ligger de i poänglistan, inte långt upp skulle jag tippa.

Turfs utvecklare har ALDRIG påstått att det här är en träningsapp, däremot har det uppstått att många använder den som så, och det är en helt annan sak.
Turfs utvecklare har uttryckligen sagt att alla fortskaffningsmedel, må det vara apostlahästar, hästar eller FlyJumpers, är tillåtna. Det är inte tillåtet att fuska, och som tidigare nämndes så handlar det mest om manipulation av applikationen eller GPSen. De personer som har gjort det har stängts av från spelet, PERMANENT. Inga bilturfare, mopedturfare eller elcykelturfare har stängts av pga av deras val av fordon.

Lägg ner det här med att klaga på hur folk turfar!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Transportsätt, är turf bara för cyklister ?

Post by Byggaren »

Väl rutet stjärnstoff, håller helt med dig. Men vet du var man kan få tag på en apostlahäst ? Villt testa :-)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”