Hur minska dataanvändningen?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Hur minska dataanvändningen?

Post by Skuggvarg »

Jag har ett ganska lågt datatak på mitt abonnemang och har därför flera gånger nått upp till detta tak väldigt snabbt (jo, jag ska höja taket på sikt, alternativt byta abonnemang helt). Hade inte en aning om att GPS kunde förbruka så stora mängder data på så kort tid. :shock:

Nu är frågan, vad kan man göra för att minska dataförbrukningen? Jag vet att det finns pro-mode och visst är jag hyfsat på det klara med var vissa zoner ligger men jag är fortfarande i "explorer mode" och därför är jag i ganska stort behov av kartan. Har inga fasta rutter upplagda utan tar zoner närhelst jag råkar ha tid över, och det kan bli väldigt olika vägar beroende på vart man ska. Dessutom vet jag inte hur/om man kan se att zoner är blockerade i pro-mode?

En tanke jag hade var att helt sonika slå av gps:en i spelet (men behålla den som aktiv i mobilen) precis när man tagit en zon och förflyttar sig till nästa. Man behöver ju oftast inte se sig själv på kartan. Frågan är om detta sparar någon nämnvärd data och isåfall hur mycket? Självklart kan jag testa det själv, men onödigt att göra det om någon annan redan testat och/eller vet hur det ligger till. Kanske drar mer data (eller lika mycket) att aktivera och avaktivera gps:en i appen istället för att bara ha den på hela tiden? Man får ju också fem sekunder kortare takeover-tid om man har den igång hela tiden.

Vad har ni att säga om detta? Finns det andra sätt att minska förbrukningen? Jag har läst att det varit på förslag att man skulle kunna köra vanliga kartbilder istället för satellit, eller att förladda kartorna. Det sistnämnda var inte aktuellt eftersom vi då blir stämda av Google pga att man inte får cacha kartorna.

Angående vanliga kartbilder:
Jag vet att utvecklarna är emot idén eftersom "det förstör känslan med Turf". Något som VERKLIGEN förstör känslan med Turf är när man når datataket och hela appen slutar fungera. Sorry, no more turf for you this month. Så med det argumentet tycker jag det ska vara upp till spelaren själv att avgöra om man vill ha stora och kostsamma satellitbilder eller små och ekonomiska "tråkkartor". Båda har sina för- och nackdelar i olika situationer. Ska lägga upp detta som ett separat förslag.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
@rkbro
Posts: 45
Joined: 23 Sep 2012 17:15
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by @rkbro »

Jag är ingen utvecklare utan bara en allmänt datakunnig. (vill jag tro iaf. kommer kanske få äta upp det här)

Att följa dig själv på kartan drar batteri men det drar inte mycket mer data än att titta på kartan utan dig själv. Kartan är ju fotografier som sitter ihop i ett jättefotografi. När du flyttar runt med fingret på skärmen i kartan så laddas en ny bild ner. I google maps tror jag den sparar en karta du ofta tittar på så att den inte drar data-trafik varje gång.

Den korta versionen: Nej. din dataförbrukning påverkas med största sannolikhet inte om du har slagit på GPS i spelet och ser dig själv eller inte.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Skuggvarg »

Har testat pro mode nu och det funkar iaf hyfsat. Kör igång kartan de få gånger jag behöver den, och har märkt att dataanvändningen blivit markant mindre.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
Samolitoo
Posts: 4
Joined: 07 Oct 2012 01:53
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Samolitoo »

Hur lågt har du till tak? Jag sitter och funderar lite på vad för gräns jag ska ha framöver. Hur mycket drar turf om man är ganska aktiv utan att överdriva?
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Skuggvarg »

Samolitoo wrote:Hur lågt har du till tak? Jag sitter och funderar lite på vad för gräns jag ska ha framöver. Hur mycket drar turf om man är ganska aktiv utan att överdriva?
Hur mycket är "ganska aktiv utan att överdriva"? Det är ju väldigt individuellt. Jag tog tidigare 1.000 poäng per dag, nu försöker jag med 2.000 poäng per dag men konditionen och kroppen i övrigt är inte riktigt med mig på det, men jag ska försöka så gott jag kan.

Jag har testat två olika datagränser hittills:

Första försöket var med minsta gränsen på 0.5 gigabyte per månad. Då gjorde jag misstaget att både använda satellitkarta hela tiden, ha GPS:en igång hela tiden, OCH använda "snabb-gps" vilket ytterligare ökade min förbrukning (ursäkta, var nybörjare och okunnig). Resultat: Slog i taket på ynka tre dagar, och hade endast hunnit ta 3.000 poäng. :(

Andra försöket så körde jag med 1 gigabyte data per månad, hade fortfarande satellitkarta och hade gps:en igång nästan hela tiden men stängde av den ibland när det var långt till nästa zon, men hade dock lärt mig att stänga av "snabb-gps". Resultat: Slog i taket efter tio dagar och 10.000 poäng. Och detta var under samma månad som jag slog i taket på den tidigare gränsen! :shock:

Har fortfarande en gräns på 1 gigabyte och ska nu försöka hålla mig under den genom att använda pro mode så långt jag kan (förutom när jag ska ta zoner jag inte besökt förut). Än så länge verkar det funka ganska bra, ligger nu på ca 130 megabyte data på en vecka och 11.000 poäng. Turfar i genomsnitt en timme om dagen då.

På sikt ska jag byta till ett annat abonnemang där jag får 4 gig mobildata per månad, för jag misstänker att även om jag ransonerar dataanvändningen i Turf så kommer jag ändå att slå i datataket pga att jag vill använda mobilen till andra saker också. 1 gig känns absolut nödvändigt, 2 gig är nog att rekommendera.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by StarDust »

Oj. Jag kör med 1 GB nu och när jag är hemma eller på universitetet så kopplar jag upp mig på Wi-Fi. Det är sällan jag kommer över 800MB per månad på det viset och jag har turfat en del. GPSen tar för övrigt ingen data, den kan du ha på hur länge som helst, det är bara batterinivån som sjunker.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Skuggvarg »

StarDust wrote:Oj. Jag kör med 1 GB nu och när jag är hemma eller på universitetet så kopplar jag upp mig på Wi-Fi. Det är sällan jag kommer över 800MB per månad på det viset och jag har turfat en del. GPSen tar för övrigt ingen data, den kan du ha på hur länge som helst, det är bara batterinivån som sjunker.
Om du befinner dig på samma plats så använder GPS:en ingen data, men så fort du förflyttar dig kommer mobilen att börja kommunicera med satellitnätet och då tickar dataanvändningen iväg, så självklart använder GPS:en data men tydligen är det satellitkartorna som står för den största förbrukningen (mest när man flyttar kartan och zoomar in och ut eftersom kartan då måste laddas på nytt).
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
knegge
Posts: 178
Joined: 20 Sep 2012 16:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by knegge »

Vad jag minns av mina tidigare undersökningar så kan det skilja 2-4ggr i storleken på bildbitarna mellan vägkarta och satellitkarta. Det är inte så mycket att göra åt googles villkor runt deras API, men karttyp är definitivt implementerbart och jag har fler än en gång undrat varför det inte finns som inställning. Argumenten för hur det ser ut och käns motför begränsningar och upplevelse där datahastigheten är dålig, har för mig aldrig ett svårt val. Hellre sunkigare kartor än inga alls.
Image
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by StarDust »

Det sker ingen kommunikation mellan några satelliter och din mobil. Du kan använda din GPS i flygplansläge om du så vill. GPS fungerar som så att din mobil tar emot ett konstant flöde av information ungefär som en radiosändning från ett flertal satelliter som säger vad klockan är och exakt var satelliten befinner sig. Markstationer på Jorden kontrollerar positionen av satelliterna.Tack vare dopplereffekten, den effekt som ofta beskrivs genom att tonläget för en ambulanssiren ändras när den åker förbi dig, får vi en tidsförskjutningen av signalen från de olika satelliterna gör att mobilen kan lista ut var man befinner sig på Jorden, ju fler satelliter man kan få signal ifrån desto bättre.
Så såvitt jag vet så sker ingen kommunikation, bara en mottagning.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
turfing
Posts: 122
Joined: 17 Sep 2012 20:58
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by turfing »

Enligt Wikipedia så används inte dopplereffekt (frekvensförskjutning) i GPS-systemet, den användes dock i ett tidigare system.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”