Hur minska dataanvändningen?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
WhiteNinja
Posts: 14
Joined: 08 Sep 2011 08:31
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by WhiteNinja »

För mig laddas kartan om väldigt ofta. Det kan räcka som chefen skriver att man scrollar bort till en annan stadsdel och tillbaka då laddas genast iaf en bit av kartan om. Så här har det varit i turf så länge jag har turfat iaf. Det börjar nog bli över ett år nu och jag har gått igenom tre olika androidmobiler under den tiden.
User avatar
chefen
Posts: 16
Joined: 01 Oct 2012 21:45
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by chefen »

StarDust wrote:Är du helt säker på att kartan laddas om när man skrollar runt kartan? I vissa fall tror jag att kartan cachas tillfälligt under användning. Däremot tror jag du har rätt om att den laddas om när skärmen stängs av.
Ganska säker, men jag ska göra lite tester vid tillfälle. Som du säger så kan man vissa tillfällen uppleva att nån form av cashing sker, men det är långt ifrån replicerbart 100%. Uppskattningsvis sker det 40-50% av tillfällena.

Men det viktiga är, vilket kanske är en frågeställning för en separat tråd:

Är turfteamet överhuvudtaget involverade i tankar/arbete på att hitta ett sätt att kringgå googles tyranni vad gäller omöjliggörandet av att få kartor på minneskort?

Alternativt hitta en kartlösning som även om den ger lägre upplösning ger möjlighet till lagring på minneskort? Och låta användaren via appens settings välja kartmode?
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by StarDust »

Det här med kartor är ju klurigt. I framtiden kommer iPhone-användare att kunna spela Turf och då kanske en annan karta än googles kommer att användas. Ingen karta är väl helt gratis? Det finns ju kopieringsskydd hit och dit, open streetmap är en bra karta men dessvärre inte en satellitkarta så som önskas av Turfs skapare...
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Majken
Posts: 6
Joined: 15 Oct 2012 11:41
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Majken »

Varför ska det vara satellitkarta?

Det skulle iofs vara ganska mycket jobb att få in Openstreetmap karta i offline version, med tanke på att Turf säkert använder Google Maps android toolkit rakt av. Men jag tror OSM vektor data för hela Sverige är max 100MB så det är klart att det skulle spara dataanvändning.
jagduvi
Posts: 174
Joined: 13 Jun 2012 14:20
Country: Sweden

Sv: Hur minska dataanvändningen?

Post by jagduvi »

StarDust wrote:Det här med kartor är ju klurigt. I framtiden kommer iPhone-användare att kunna spela Turf och då kanske en annan karta än googles kommer att användas. Ingen karta är väl helt gratis? Det finns ju kopieringsskydd hit och dit, open streetmap är en bra karta men dessvärre inte en satellitkarta så som önskas av Turfs skapare...
Tror nog de kommer använda googles kartor även på iPhone. Ser ingen anledning att byta bara därför. Tycker det är bra med satelitkartan för övrigt.

/j

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Turf Divisions - Spela Turf i seriespel. http://turfdivisions.se/
PerA
Posts: 32
Joined: 19 Oct 2012 21:37
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by PerA »

Majken wrote:Varför ska det vara satellitkarta?
Väldigt bra fråga. Visst ser det snyggare ut än en vanlig karta, men man kan tycka att ett mellanläge på satellitkarta och pro-mode med vanliga kartor vore en bra feature. Rimligen borde det förbruka avsevärd mycket mindre datatrafik än satellitkartan och man har ändå en chans att hitta fram till zonerna. Det kan inte heller ta speciellt lång tid att att implementera funktionen i appen då det är en grundfeature i google maps.
Majken
Posts: 6
Joined: 15 Oct 2012 11:41
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Majken »

PerA wrote:
Majken wrote:Varför ska det vara satellitkarta?
Väldigt bra fråga. Visst ser det snyggare ut än en vanlig karta,
Man kan göra sina egna kartstilar en svart variant kanske är snygg till turf?, men det är svårt att få kartor att se snygga ut till ett spel, man skulle kanske kunna göra något crazy som inte set ut som en karta, men det är svårt att göra snyggt med offline kartor alla dessa exempel är online kartor som Googles.
Last edited by Majken on 23 Oct 2012 11:38, edited 2 times in total.
Majken
Posts: 6
Joined: 15 Oct 2012 11:41
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Majken »

Data användning;
pro mode starta turf: 270kB
pro mode 20 minuter 3 zon tagningar: 1200kB
pro mode 4 zon tagningar 900kB

alltså ungefär 256kb per tagen zon.
PerA
Posts: 32
Joined: 19 Oct 2012 21:37
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by PerA »

Majken wrote:Data användning;
pro mode starta turf: 270kB
pro mode 20 minuter 3 zon tagningar: 1200kB
pro mode 4 zon tagningar 900kB

alltså ungefär 256kb per tagen zon.
Helt klart överkomliga siffror. Problemet är för alla nya turfare (dit jag själv räknas). Jag hittar till ett tiotal zoner i pro-mode, resterande zoner skulle ta år för mig att hitta i pro-mode. Det är i sådana lägen en vanlig karta skulle vara bra. Går lätt att lokalisera zonerna och datatrafiken slår ändå inte i taket lika fort.
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by farbrorP »

Jag skulle rekommendera att man rekar hemma så mycket det går.
Det är faktiskt ganska kul att se när man kommer ut, hur man lyckats. :)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”