Hur minska dataanvändningen?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Kajowi
Posts: 221
Joined: 19 Jul 2011 12:48
Country: Sweden
Location: Karlstad
Contact:

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Kajowi »

Mitt bästa tips, som jag många gånger använt i syftet att spara batteri, är att stänga av 3G.
Bara köra på med 2G.

Det har funkat för mig att Turfa i 2G. Sparar batteri och data.
Laddar, naturligtvis, lite långsammare. Men håller man sig bara på en en viss "zoom-höjd", och inte hoppar för långt bort i kartan, så går det hur bra som helt.
Passiv aktiv Turfare - Karlstad - Xperia Z3 Compact
Galaxy S - Xperia acro S
Image
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by popeye »

Majken wrote:Data användning;
pro mode starta turf: 270kB
pro mode 20 minuter 3 zon tagningar: 1200kB
pro mode 4 zon tagningar 900kB

alltså ungefär 256kb per tagen zon.
Detta stämmer mycket bra, körde 22 zoner 4,6Mb, lyssnade på det 10 första innan jag tittade på kartan (promode) för att se om jag kunde ta de resterande med displayen avslagen (ingen turfare i närheten av dessa) m.a.o. lägre datatrafik med displayen avstängd endast ljud på :)
Image
Majken
Posts: 6
Joined: 15 Oct 2012 11:41
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Majken »

Ah tack! Mycket bättre att ta ett medel på 22 zoner tagna än 7st.. :-)

Förresten det här med att skita i Google Maps, finns det någon som publicerar en GPX fil med zonerna så man kan ladda in dom i ett annat navigationsprogram? Då skulle man slippa bekymmret med att försöka leta efter zonerna.

För det mesta har väl navigations program bara stöd för punkter inte zoner, men men allt går att lös.
PerA
Posts: 32
Joined: 19 Oct 2012 21:37
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by PerA »

Upptäckte just att man kan skapa "egna kartor" med positioner/zoner på google maps. Dessa kan man välja att visa i maps-appen på telefonen. Så genom att köra turf i pro-mode, skapa en turf-karta över lämplig stad i maps, visa den i maps-appen och välja att ladda ner kartan för offline-bruk borde man kunna få rätt låg dataförbrukning och ändå hitta fram dit man vill. Den uppenbara nackdelen är ju då att man inte kommer se hurvida zonerna är blockerade eller ej i maps, det får man använda turf till.

(se till att byta färg på zonerna i maps, defaultfärgen syns inte i appen utan då får man bara en tunn svart ram runt själva zonen. Rätt svårt att se den)
PerA
Posts: 32
Joined: 19 Oct 2012 21:37
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by PerA »

PerA wrote:Upptäckte just att man kan skapa "egna kartor" med positioner/zoner på google maps. Dessa kan man välja att visa i maps-appen på telefonen. Så genom att köra turf i pro-mode, skapa en turf-karta över lämplig stad i maps, visa den i maps-appen och välja att ladda ner kartan för offline-bruk borde man kunna få rätt låg dataförbrukning och ändå hitta fram dit man vill. Den uppenbara nackdelen är ju då att man inte kommer se hurvida zonerna är blockerade eller ej i maps, det får man använda turf till.

(se till att byta färg på zonerna i maps, defaultfärgen syns inte i appen utan då får man bara en tunn svart ram runt själva zonen. Rätt svårt att se den)
Roade mig med att parsa ut alla zoner i linköpings tätort och importera dem till google maps. Fungerar bara halvbra i webbversionen av maps (zonerna blir uppdelade på flera sidor och bara de zoner som finns på aktuell sida visas), men fungerar faktiskt riktigt hyfsat i android-appen. Hurvida trafiken minskas eller ej är dock fortfarande oklart.

Delar med mig av linköpingsfilen ifall någon annan vill testa (packa upp zip-filen och importera i maps)

/Per
Attachments
TurfZones.zip
(10.28 KiB) Downloaded 248 times
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by kaninmage »

Halebop Rubbet verkar vara abonnemanget för turfare som har problem att få datatrafiken att räcka till, iallafall om man ska tro annonsen nedan. ;)
4GB turf.jpg
4GB turf.jpg (121.07 KiB) Viewed 6102 times
/Kaninmage
Mattsson91
Posts: 16
Joined: 18 Nov 2012 02:20
Country: Sweden

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by Mattsson91 »

Jag stänger av hela appen på vägen mellan zonerna. Mest för spara batteritid
Image
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by affanicaffan »

Umeås alla zoner, som det var i förrgår: https://maps.google.com/maps/ms?ie=UTF& ... 111deb74e8

Vissa zoner har också kommentar angående tillvägagångssätt och placering
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by LeiLar »

Visst är det väldigt snyggt med satellitbilderna men snyggt är inte alltid bra. Min yngste son har en synnedsättning och ovanpå detta en perceptionsstörning. Så han har väldigt svårt att tolka dessa tjusiga bilder. Han har det betydligt lättare (men helt lätt blir det aldrig för honom) att tolka t.ex. OSM-kartor. Så för honom vore det mycket bättre om man kunde välja att använda OSM-kartor. Om han kunde koppla bort satellitbilderna så skulle det dessutom belasta hans ekonomi mindre. Och nej, PRO-läget funkar inte så bra för honom.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Hur minska dataanvändningen?

Post by affanicaffan »

LeiLar wrote:Visst är det väldigt snyggt med satellitbilderna men snyggt är inte alltid bra. Min yngste son har en synnedsättning och ovanpå detta en perceptionsstörning. Så han har väldigt svårt att tolka dessa tjusiga bilder. Han har det betydligt lättare (men helt lätt blir det aldrig för honom) att tolka t.ex. OSM-kartor. Så för honom vore det mycket bättre om man kunde välja att använda OSM-kartor. Om han kunde koppla bort satellitbilderna så skulle det dessutom belasta hans ekonomi mindre. Och nej, PRO-läget funkar inte så bra för honom.
Välkommen till turf och forumet!
Tyvärr så är inte detta något som prioriteras av Turf-crew, MEN det finns sätt att komma runt detta, t.ex. att lägga in zonernas placering i google-maps egen app, eller Locus eller någon annan karttjänst. Tyvärr så försvinner ju möjligheten att se blockerade zoner eller andra spelare, men om du är intresserad av detta så hjälper jag dig gärna! Skriv här eller i PM så ska jag se vad jag kan göra, dessutom är vi nästan grannar (Stolt Ålidhemsbo) ;) 8-)
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”