Utlandsturf och datatrafik

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Utlandsturf och datatrafik

Post by UrbanGeeks »

Om du har funderat på att turfa utomlands så har du kanske också funderat kring priser för datatrafik i utlandet.

Tänkte att ni som har bra tips på hur man turfar utomlands utan att bli ruinerad kunde fylla på denna tråd. Det kan vara allt ifrån abonnemang, operatörers surfpaket, speciella SIM-kort för utlandet, andra kartappar, att få Turfappen att förbruka minimalt med data, med mera...

Jag har funderat lite på hur man minimerar datatrafiken så mycket som möjligt. Att turfa helt utan karta i "pro mode" på platser där man inte känner till geografin känns inte som ett smidigt alternativ och papperskarta känns lite fel för en tekniknörd. Jag tänkte använda följande angreppssätt:

* Turfappen körs i "pro mode" så att inga kartdata laddas ned.
* Man navigerar sig fram i en kartapp i mobilen som har stöd för offlinekartor.
* Zonerna förladdas in i kartappen som intressepunkter.

För att förenkla detta så skapade jag mig en liten sida där man kan välja ut de zoner som man är intresserad av och skapa en KML-fil med dessa. Om någon annan har användning av en KML-fil med Turf-zoner så går det bra att använda http://turf.urbangeeks.org för att skapa en sådan.

Då Googles kartapp Maps inte är tillräckligt bra för ändamålet så använder jag mig personligen av kartappen Locus https://play.google.com/store/apps/deta ... roid.locus, som hanterar KML-filerna på ett bra sätt. Locus kan förutom att visa dessa som intressepunkter också visa hela zonens utbredning.

Skärmdump från Locus:
Locus.png
Locus.png (185.26 KiB) Viewed 9344 times
Last edited by UrbanGeeks on 14 Jan 2013 08:26, edited 1 time in total.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by affanicaffan »

UrbanGeeks wrote: Om någon annan har användning av en KML-fil med Turf-zoner så går det bra att använda http://turf.urbangeeks.org för att skapa en sådan.
Helt j'vla briljant! Jag lade för ett tag sedan ned flera timmar på att knåpa in varje zon i Umeå (ca 215 st) för hand i en maps-karta, det här är ju 1000 gånger enklare, sedan att dessutom man får info när man trycker på zonen är ju strålande <3 Älskar det! :D

Får man lite försynt fråga om du besitter kunskapen för att skapa ett verktyg som mäter hur lång rundan är när man markerar ett antal zoner? Fågelvägen iofs, men så gör ju warded också!

Muy bien!
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by affanicaffan »

Minns jag helt fel, eller var det dessutom locus som kunde "navigera" till zonen, dvs att den vet att zonen ligger 550 meter åt nordväst (också bäring eller gradriktning eller vad det nu kallas)
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by HappyF »

När jag var i USA i höstas köpte jag ett pre-paid kort på T-Mobile med obegränsad datatrafik. Det kostade $2 om dagen. Det var bara 2G, men det räckte gott och väl för navigering och Turf.
PerA
Posts: 32
Joined: 19 Oct 2012 21:37
Country: Sweden

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by PerA »

UrbanGeeks wrote:Då Googles kartapp Maps inte är tillräckligt bra för ändamålet så använder jag mig personligen av kartappen Locus https://play.google.com/store/apps/deta ... roid.locus, som hanterar KML-filerna på ett bra sätt. Locus kan förutom att visa dessa som intressepunkter också visa hela zonens utbredning.
Bara nyfiken, vad är det Google maps inte klarar av? Jag kör maps både för intressepunkter och för att se hela zonens hela utsträckning. Om man vill så kan man även få navigeringshjälp till en zon :)
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by UrbanGeeks »

PerA wrote:
UrbanGeeks wrote:Då Googles kartapp Maps inte är tillräckligt bra för ändamålet så använder jag mig personligen av kartappen Locus https://play.google.com/store/apps/deta ... roid.locus, som hanterar KML-filerna på ett bra sätt. Locus kan förutom att visa dessa som intressepunkter också visa hela zonens utbredning.
Bara nyfiken, vad är det Google maps inte klarar av? Jag kör maps både för intressepunkter och för att se hela zonens hela utsträckning. Om man vill så kan man även få navigeringshjälp till en zon :)
Jag hade för mig att Maps på Android led av samma problem som vanliga HTML-varianten, där intressepunkterna/zonernas utbredning på kartorna under "My places" pagineras, men nyss när jag testade Android-appen såg jag att det är en "inifinte scroll". Så om man ser till att scrolla ned till slutet på listan så verkar ju alla intressepunkter kunna laddas in och visas samtidigt på kartan.
Man är ju dock fortfarande beroende av att ladda KML-filen från nätet.

Locus har en del trevliga funktioner för intressepunkter, så som att sortera dom på avstånd från nuvarande position, hämta höjddata från Google Elevation API osv...

Men som du konstaterar så kan ju Googles Maps vara tillräckligt.
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by SaLa »

Alltså, det verkar fantastiskt det där. Bra gjort!
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by UrbanGeeks »

affanicaffan wrote: Får man lite försynt fråga om du besitter kunskapen för att skapa ett verktyg som mäter hur lång rundan är när man markerar ett antal zoner? Fågelvägen iofs, men så gör ju warded också!
Det låter ju inte som mission impossible, men det skulle ju definitivt vara enklare för mig om du skapade en kml-fil på min site, importerade den som en karta under Google Maps "My places" och använde "Distance Measurement Tool" som du slår på under "Maps Labs" på Google Maps sidan. ;)

Här http://support.google.com/maps/bin/answ ... er=1628031 finns lite info om "Distance Measurement Tool" om man inte skulle vara bekant med den.
affanicaffan
Posts: 605
Joined: 16 Nov 2012 00:27
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by affanicaffan »

Jag förstår hur du tänker, och har en kml-fil för umeås zoner... men jag har problem med att få Distance Measurements tool att fungera, jag har aktiverat funktionen, men hur börjar jag mäta?

edit: nu har jag börjat mäta, men hur ser jag hur långt jag har mätt?
I'M BACK!!! :D Åtminstone tills knät strejkar igen (augusti 2017) ;)
User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Utlandsturf och datatrafik

Post by Arias »

UrbanGeeks; Du borde skapa en ny tråd i Tredje Part och ge ut info angående sidan du skapat, riktigt bra gjort!
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”