Chatten äter upp batteriet

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by StarDust »

christoffe9 wrote:Vet inte om det är relevant, men har upplevt något liknande
När jag ska skriva i chatten laggar turf/telefonen rejält ibland. Det kan ta två-tre sekunder innan bokstäverna dyker upp i fältet.
När jag sen stänger tangentbordet (standard) återgår allt till det normala

Det sker bara när jag har andra appar igång, så jag har alltid utgått att det är telefonens stora brist på arbetsminne som är orsaken
Men när det händer tappar jag flera procent av batteritiden direkt
Vad har du för mobil? Har också upplevt det men mobil har några år på nacken.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by christoffe9 »

En billig Samsung galaxy mini, den med minsta minnet
Modellen har nog några år på nacken, köpte ett av de sista exen dom hade kvar för snart ett år sedan.
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Skuggvarg »

Lyfter denna tråd igen. Har nu testat detta "fenomen" på flera olika mobiler och jag har sett en markant försämring av batteriet när jag aktiverar chatten. Om mobilerna haft så lågt batteri som 20-25% är det många av dem som direkt börjat varna för att batteriet ligger för lågt (en varning som annars aktiveras när batteriet ligger på 10-15%), och det alltså redan när jag bara öppnat chatten och inte ens har gjort något.

Har jag sedan chatten igång en liten stund börjar batteriet sjunka oroväckande snabbt. Om jag dessutom hämtar gammal chat-historik och/eller skriver något så är det nästan helt kört, mobilerna tvärdör. Värt att nämna är att de mobiler som testats inte varit några krafthus vad gäller batteristyrka men det är ändå anmärkningsvärt att jag även på en låg batterinivå kan turfa en bra stund (15-30 minuter) och tända och släcka skärmen till och från, men så fort jag startar chatten dör mobilerna alltså nästan omgående.

Kan det vara så att mobilen ser chatten som "en app till" och därmed ökar förbrukningen så mycket pga det? Två appar som jobbar simultant förbrukar ju alltid mycket mer än om man bara kör en app. Eller är det väldigt mycket data som skickas och hämtas när chatten öppnas? Går det att åtgärda på något sätt?
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”