Chatten äter upp batteriet

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Chatten äter upp batteriet

Post by Skuggvarg »

Jag har märkt att chatten verkar dra obscena mängder batteri och jag undrar varför det är så?

Så länge jag inte läser eller skriver i chatten kan jag ha appen igång väldigt länge och både zooma in och ut och flytta runt kartan utan att det tynger batteriet märkbart, men så fort jag börjar läsa i chatten blir batteriet mer ansträngt och börjar jag skriva i chatten kan man se att batterienivån börjar dala väldigt kraftigt, väldigt snabbt.

Det är lätt att göra en jämförelse med Facebook, där går det utmärkt att skriva massor av kommentarer utan att batterimätaren ens verkar ändras men likväl är turfchatten extremt batterihungrig.

Även när jag varit nere på 3-4% batterinivå har jag kunnat ta ett tiotal zoner till utan problem och utan att mobilen dött, men om jag i det läget skulle öppna chatten dör mobilen nästan omgående.

Så hur kommer det sig att turfchatten är så batterikrävande medan själva turfningen inte är det?
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Chatten äter upp batteriet

Post by TBIT »

Intressant iakttagelse! Om du kan ta fram konkreta siffror så lägg gärna en felrapport på issues.turfgame.com!
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Drassen »

mkt intressant. men det är inte så att du har skärmen påslagen mer när du chattar än annars?
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Skuggvarg »

Drassen wrote:mkt intressant. men det är inte så att du har skärmen påslagen mer när du chattar än annars?
Att jag ens märkt detta är nog för att jag av gammal vana är en hängiven chat-person, det märks tydligt att de flesta turfarna inte bryr sig särskilt mycket om chatten, om de ens använder den. För mig är diskussionerna kring spelet däremot halva nöjet, så jag chattar gladeligen och det är väl just därför jag sett att det är en stor skillnad i hur mycket batterikraft som förbrukas.

Förvisso måste jag ha skärmen igång konstant när jag är i chatten men jag har ofta skärmen tänd ändå när jag turfar eftersom jag gillar att ha koll på läget och omgivande turfare, så när jag bara läser i chatten märker jag faktiskt ingen skillnad i batteriförbrukning. Det är när man börjar mata in text som man i princip kan se hur batteriet minskar för varje mening man skriver. Jag har inga vibrationer aktiva i appen och inte på mitt tangentbord heller så det är inte där problemet ligger.

Det enda jag vet med säkerhet är att när jag har exempelvis 40% batteri kvar så ska jag rent praktiskt kunna turfa i åtminstone en timmes tid men börjar jag chatta dör batteriet efter typ 20 minuter. Att skriva och skicka text ska inte behöva äta upp så stor del av batteriet som det verkar göra, för isåfall skulle mobilen dö väldigt fort även när jag skriver på Facebook eller skickar sms, och där har jag inte alls märkt en så här stor skillnad i förbrukning.

TBIT: Jag ska se om jag kan åstadkomma någon konkret jämförelse i rena siffror.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Isengrim »

Använder du standardtangentbordet eller har du nån annan app för det?
Skuggvarg
Posts: 144
Joined: 27 Sep 2012 12:20
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Skuggvarg »

Isengrim wrote:Använder du standardtangentbordet eller har du nån annan app för det?
Har använt några olika, nu kör jag med TouchPal. Men som sagt kan jag inte se att denna app drar mycket batteri i andra sammanhang.
ImageImageImageImageImageImageImageImageImage

Vill du också ha en sån här signatur? Läs i denna forumtråd för att se hur du ska gå tillväga:
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=194
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Drassen »

försök som sagt bekräfta att det är turf-appen med hjälp av andra turfare. Det är inte aktuellt att vi lägger felsökningstid om det är något annat som strular:)

Och sen är det issues.turfgame.com som gäller när du har något konkret som sagt.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by christoffe9 »

Vet inte om det är relevant, men har upplevt något liknande
När jag ska skriva i chatten laggar turf/telefonen rejält ibland. Det kan ta två-tre sekunder innan bokstäverna dyker upp i fältet.
När jag sen stänger tangentbordet (standard) återgår allt till det normala

Det sker bara när jag har andra appar igång, så jag har alltid utgått att det är telefonens stora brist på arbetsminne som är orsaken
Men när det händer tappar jag flera procent av batteritiden direkt
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by Cee »

Vore inte ett enkelt test att ladda telefonen till 100%, lägga den med kartan uppe och skärmen helt igång i en timma. Sedan upprepa samma sak från 100% fast med chatten öppen. Eventuellt en tredje runda då man kanske skriver något var 5/10e minut.
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Chatten äter upp batteriet

Post by christoffe9 »

Har man tid att ha turfappen igång, då ska man vara ute och turfa! :-)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”