Turf + Pebble = ♥

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
User avatar
AJ_
Posts: 122
Joined: 27 Feb 2012 20:32
Country: Sweden
Location: Linköping

Turf + Pebble = ♥

Post by AJ_ »

Jag är sedan ca. en vecka tillbaka stolt ägare av en Pebble. Självklart har jag försökt utnyttja den vid Turfning.

Det uppenbara var att köra Runkeeper som har inbygt stöd för Pebble. Där ser man tid, sträcka och "pace" (kallas det "takt" på fitness-svenska?).

Med hjälp av Pebble Notifier eller Pebblify går det även att få alla notifieringar och "toast"-meddelanden från Turf (de där gula små meddelandena som kortvarigt dyker upp i botten av skärmen) "Taking zone", "Leaving zone", "Zone lost", och div andra meddelanden vidareskickade till Pebble. De dyker upp som en vanlig notifiering på pebble, och ger också en liten vibration. Med Pebblify kan man även filtrera kända notiser med konstanta strängar, som "Turf is running" och "GPS activated", och slippa dem på Pebble.

Mycket trevligt att få en vibration varje gång man passerar en zon-gräns. (Turfs ljud-notifieringar har ju som bekant en del brister.) Men det finns några problem:

* "Zone taken" ger ingen toast, utan är i stället en dialogruta på skärmen, så den registreras inte.
* Meddelanden om kronskiften i alla regioner har varierande strängar, så de kan inte filtreras i Peblify.
* "Zone lost" spammas vid uppstart av appen. (issue 232)

Det jag helst av allt skulle se vilja se i förbättrningsväg av appen är att den skickade broadcast-intents vid valda tillfällen. Då skulle man med hjälp av Tasker kunna göra massor av roliga saker. Jag skulle också kunna bygga in stöd för Pebble eller andra typer av notifieringar i TurfWidget. Men det har jag nämnt några, gånger, tidigare. :-)
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Sv: Turf + Pebble = ♥

Post by TBIT »

Häftigt! Hoppas att Turf kan bli Pebble-vänligare i framtiden! Ska vi lägga ihop till en Pebble till Drassen & Simon? ;-)
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Turf + Pebble = ♥

Post by Blabert »

TBIT wrote:Häftigt! Hoppas att Turf kan bli Pebble-vänligare i framtiden! Ska vi lägga ihop till en Pebble till Drassen & Simon? ;-)
Alla möjliga tillverkare är ju på gång att släppa smarta armbandsur, google, Samsung och inte minst Sony som släpper sin tredje version efter sommaren. Det ultimata vore ju att Turf lätt skulle kunna synkas till alla dessa plus google glass när de kommer... :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
Image
User avatar
AJ_
Posts: 122
Joined: 27 Feb 2012 20:32
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by AJ_ »

Tror som sagt att notifieringar är nyckeln till grundläggande integration med de flesta av dessa, och minimum på android är intents så att vi som inte är Simon eller Drassen kan hacka loss.
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by Cee »

AJ_ wrote:Tror som sagt att notifieringar är nyckeln till grundläggande integration med de flesta av dessa, och minimum på android är intents så att vi som inte är Simon eller Drassen kan hacka loss.
Hur känns den såhär 2 månader senare? Jag blev väldigt besviken på det Samsung visade upp igår, Pebble var min favorit innan visningen och den ligger verkligen inte sämre till idag.

Vad använder du den till? Hur väl funkar koppling till SMS, Epost, Facebook etc? Batteritid? Att kunna köra den ihop med Turf är en av tankarna med ett eventuellt köp för min del. Den verkar ju ha en bra SDK så någon kanske skulle kunna knåpa ihop något roligt mot Turf sedan.

Jobbet erbjöd sig att köpa en till mig men jag vill inte riktigt gå hela vägen om den blir liggandes efter en vecka.
User avatar
AJ_
Posts: 122
Joined: 27 Feb 2012 20:32
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by AJ_ »

Still going strong. Samsung kan slänga sig i väggen med sitt stängda ekosystem. Pebble lyfter rejält tack vara tredjepartsapparna, dessutom visar den tiden utan att man behöver göra något med den. :-)

Jag kör normalt Glance på den för att visa tid, datum, väder och telefonens batteri-%. Notifieringar fungerar "klock"-rent. :-) Samtal, sms, kalender, epost, hangouts, facebook och whatsapp kan hanteras av officiella pebble-appen (facebook och whatsapp har jag inte provat själv). Alla andra man vill ha som G+ och Turf skickar jag vidare med hjälp av Pebblify. Laddar gör jag en gång i veckan, alltid samma veckodag så att det blir en rutin man kommer ihåg.

Det medföljande armbandet tycker jag är ganska obekvämt och jag har ännu inte skaffat något nytt, så större delen av tiden (hemma och på jobbet) har jag inte Pebble på mig.
Ett annat problem är att telefonen ibland inte kopplar upp till Pebble när de har varit ifrån varandra. Det kan möjligen vara ett problem med Androids kassa bluetooth-stack i 4.2 och 4.3. Det brukar jag lösa genom att toggla BT av+på i telefonen.

För Turfs del kvarstår de tillkortakommanden jag skrev om i första inlägget. Man får lite hjälp av Pebble när man går in i en zon, men annars är det mest störande med alla meddelanden om regonlords. Med lite hackande skulle man säkert kunna filtrera bort dem.

SDK:t i Pebble är säkert bra, men nöjer man sig med notifieringar behöver man inte alls använda det. Som jag ser det sitter begränsningen mestadels på Turf-sidan då det inte finns något API alls mot Turf-appen. Att ta omvägen via api.turfgame.com känns inte intressant då det inte finns push därifrån, i bästa fall blir det bara långsamt.
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
User avatar
Gorgar
Posts: 16
Joined: 12 Apr 2012 00:24
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by Gorgar »

Har haft en Pebble i en vecka nu och älskar den :D
Vore alldeles underbart om man kunde integrera Turf med Pebble också så denna idé får +1 av mig!
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by Drassen »

Låter coolt, om vi får tid över. :)
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by LoneDog »

Drassen wrote:Låter coolt, om vi får tid över. :)
Tid har man alltid! Dock vad man gör med den det är en annan historia :P
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
AJ_
Posts: 122
Joined: 27 Feb 2012 20:32
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Turf + Pebble = ♥

Post by AJ_ »

4 år senare och vi har äntligen notifieringar från Turf självt!

Fickturfning med Pebble funkar utmärkt det lilla jag har provat. No hacks required.
TurfWidget
Image
Mobil: Nexus 5X | Stad: Linköping
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”