Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Toubkal
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Postby Toubkal » 15 Nov 2013, 09:34

Hallojsa,
finns inget fusk eftersom det inte finns några regler. Egentligen borde det därför inte heller gå att "vinna" en omgång. ;) Alla har sina egna förutsättningar och prioriteringar och sätter upp sina egna regler och försöker ta så många z som möjligt med utgångspunkt från detta. En del tycker cykel är bäst, en del går, en del springer och en del åker bil/mc/moppe. Tycker man det är kul så gör man, men det kostar pengar, skitar ner luften och man får ingen motion.

MasterJoDa

Postby MasterJoDa » 15 Nov 2013, 13:42

Tjenis

Jag började turfa nu i höstas och måste bara flika in i den här antibil diskussionen. Jag åker inte bil när jag turfar pga att jag vill ha motionen. Däremot kan jag berätta att jag är lokförare, och jag har tågturfat ett par gånger. I katrineholm finns det en perfekt zon under bron som är vid centralstationen. Behöver inte ens lämna förarhytten hehe... Finns några till som är okej men lite svårare att ta... är det också fusk? :P
Tycker inte det är fusk med köra tåg.
Dock så ser jag ogärna att finner spår av tåg in i zoner där det normalt inte finns järnväg.

För just bilspår kan man finna i Umeå på vissa zoner där det då rakt inte finns väg i närheten
Image

Milomannen

Postby Milomannen » 15 Nov 2013, 19:58

Bilturfade enbart i början. Men nu när man gått ner 90kg så blir det nästan bara cykelturf. Inte enbart för att jag nu orkar utan främst för att det går oerhört mycket snabbare att ta sig fram i städerna med cykel. Som bilturfare har man inte en chans mot cyklisterna. Men ett förbud är bara fånigt. Låt folk bila sig fram om dom vill. Min erfarenhet säger iallafall att man missar mycket av charmen men turfing med bilen.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk

Sir_Loan

Postby Sir_Loan » 18 Nov 2013, 12:11

Jag tycker själv att bilturfande är helt OK.

Vissa zoner skulle om man förbjöd biltrufande inte vara aktuella för en normalturfare (vad nu det är).

Ett bra exempel är NoranDocks http://turfgame.com/map/NoranDocks vid Tönnebro. Jag ser inte hur den skulle ha kunnat nå 125/+5 om det inte vore för bilturfarna.

Sen är det ju kul att turistturfa med bilen och få se platser som man aldrig skulle ha sett annars.

Det är också så att det tar mycket längre tid att bilturfa än att cykelturfa om man är i ett tätbebyggt område med mycket zoner. Sådana rundor blir en ändlös upprepning av parkera bilen, gå till zonen, ta zonen, gå tillbaka till bilen, kör runt och hitta en parkering nära nästa zon. Vilket är både ineffektivt och trist, så de som håller på, på det sättet får gärna göra det för mig, men jag tro att de flesta slutar med det efter ett litet tag.

Så min slutsats blir som jag sa tidigare att det är helt OK att turfa runt med bilen om man vill det själv.
If I ever see a jogger smiling, I will consider leaving the bike at home.

mortuus
Donator

Postby mortuus » 18 Nov 2013, 12:51

Vissa zoner skulle om man förbjöd biltrufande inte vara aktuella för en normalturfare (vad nu det är).

Ett bra exempel är NoranDocks http://turfgame.com/map/NoranDocks vid Tönnebro. Jag ser inte hur den skulle ha kunnat nå 125/+5 om det inte vore för bilturfarna.

Sen är det ju kul att turistturfa med bilen och få se platser som man aldrig skulle ha sett annars.

Det är också så att det tar mycket längre tid att bilturfa än att cykelturfa om man är i ett tätbebyggt område med mycket zoner. Sådana rundor blir en ändlös upprepning av parkera bilen, gå till zonen, ta zonen, gå tillbaka till bilen, kör runt och hitta en parkering nära nästa zon. Vilket är både ineffektivt och trist, så de som håller på, på det sättet får gärna göra det för mig, men jag tro att de flesta slutar med det efter ett litet tag.

Så min slutsats blir som jag sa tidigare att det är helt OK att turfa runt med bilen om man vill det själv.
jag tror alla cykelturfare speciellt på vintern inte riktigt tycker samma sak.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage

Sir_Loan

Postby Sir_Loan » 18 Nov 2013, 15:17

Ok kan du utveckla vad du menar?

Jag ser nämligen inte hur säsongen kan förenkla för bilturfarna. Det är ju fortfarande minst lika ineffektivt och krångligt att bilturfa på vintern, som det är på sommaren. Sen är det ju också mycket dyrare på vintern för de stackare som väljer att ta bilen.

Men om de nu inte vill inse biturfandets alla nackdelar så är det väll upp till dem att göra som de vill.

Jag tror personligen att de som prövar på att bilturfa är så pass smarta att de rätt snabbt inser att det inte alls är det bästa sättet att turfa och väljer ett annat mer genomtänkt sätt att förflytta sig, tillexempel med hjälp av en cykel. Eller?
If I ever see a jogger smiling, I will consider leaving the bike at home.

zoega

Postby zoega » 18 Nov 2013, 15:28

Nu, efter att ha cykel och gåturfat i 1½ år drygt har jag provat att bilturfa !
På min hittills enda bilturfarrunda tog jag 1 zon innan jag insåg att det var både drygt och förbaskat trist och absolut inte min grej. Som motvikt har jag en gång cyklat 550 km och plockat 3 zoner...
Så låt var och en ta sina zoner på det sätt som passar dem, tycker jag!

mortuus
Donator

Postby mortuus » 18 Nov 2013, 16:18

Ok kan du utveckla vad du menar?

Jag ser nämligen inte hur säsongen kan förenkla för bilturfarna. Det är ju fortfarande minst lika ineffektivt och krångligt att bilturfa på vintern, som det är på sommaren. Sen är det ju också mycket dyrare på vintern för de stackare som väljer att ta bilen.

Men om de nu inte vill inse biturfandets alla nackdelar så är det väll upp till dem att göra som de vill.

Jag tror personligen att de som prövar på att bilturfa är så pass smarta att de rätt snabbt inser att det inte alls är det bästa sättet att turfa och väljer ett annat mer genomtänkt sätt att förflytta sig, tillexempel med hjälp av en cykel. Eller?
Glömde att dom ändrat nu att det inte lönar sig att åka till döda regioner osv men det har man kunnat göra i nästan 3 år som jag turfat nu och vissa hur ju vunnit för att dom åkt och bilturfat i andra länder och regioner så visst har det lönat sig att samla på sig massa pph och zoner som man tagit 1 gång, komma hem och se sin poäng ticka mot seger, tråkigt det tog sån tid att få en moteffekt på det då deras slogan "outdoor addiciton" enligt mig passar inte bilar in men det är min åsikt alla får tycka och spela bäst dom vill, dock ska man uppmuntra motion kanske och inte fordon istället.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage

Isengrim

Postby Isengrim » 18 Nov 2013, 16:46

Jag vet inte varför det skall vara bättre att zonen tas ofta än att folk tar sig dit för egen maskin. Tack vare alla bilturfare blir det inte lönt alls för en cyklist att ta den där zonen. Att åka med bil en gång och ta en unik zon men det du visar på är folk som sitter och åker explicit för att ta zoner. Jag kan förstå att det är långa avstånd för er där men här i Sthlm så finns det folk som åker bil från zon till zon i närförorter. Vissa zoner tar dom utan att lämna bilen trots att det finns fina skyltar som visar på att de inte alls skall åka med bil där och det handlar inte om en gång utan dagligen. Men gör man det på natten så märks det inte lika mycket.

Ta en titt här nu.
http://www.hitta.se/karta#center=657824 ... 4910272745

Zonen: http://turfgame.com/map/Aspzone

Eller så stannar man på motorvägen för att ta den här zonen: http://turfgame.com/map/CarWatch

Byggaren
Zonemaker

Postby Byggaren » 18 Nov 2013, 17:09

Jag vet inte varför det skall vara bättre att zonen tas ofta än att folk tar sig dit för egen maskin. Tack vare alla bilturfare blir det inte lönt alls för en cyklist att ta den där zonen. Att åka med bil en gång och ta en unik zon men det du visar på är folk som sitter och åker explicit för att ta zoner. Jag kan förstå att det är långa avstånd för er där men här i Sthlm så finns det folk som åker bil från zon till zon i närförorter. Vissa zoner tar dom utan att lämna bilen trots att det finns fina skyltar som visar på att de inte alls skall åka med bil där och det handlar inte om en gång utan dagligen. Men gör man det på natten så märks det inte lika mycket.

Ta en titt här nu.
http://www.hitta.se/karta#center=657824 ... 4910272745

Zonen: http://turfgame.com/map/Aspzone

Eller så stannar man på motorvägen för att ta den här zonen: http://turfgame.com/map/CarWatch
Ville bara säga att carwatch ser ut att vara en mycket olämplig zon ur säkerhetspunkt, jag har felanmält den nu.

Return to “Spelrelaterat”