Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

Bra ihoppknutet där StarDust :)
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by kaninmage »

Som deltidsbilturfare (uppskattningsvis 80 % cykel, 10 % promenix, 5 % bil och 5 % bil+cykel) så kan jag upplysa alla bilhaters om att det, utan tvivlel, effektivaste sättet att få mycket poäng på är:

• På cykel (fungerar i princip överallt, enstaka zoner måste man gå en liten bit för)
• I zontätt område du känner till (flerfalt fler zoner per tidsenhet, mindre TP spelar mindre roll)
• Att se till att få sista rundan för kvällen/natten (natt-PPH, den utan tvekan mest poänggivande delen)

Ovanstående gällde även innan 0 PPH-eran, i alla fall i mina regioner. Mina tidigare Danmarks- och Sverige-rundor (PPH-farm med bil) gav inte lika mycket poäng per nedlagd tidsenhet som en ”sistarunda” i Malmö (med cykel). Sistarundorna i Malmö kostade dessutom ingenting mer än lite påsar under ögonen under morgonmötena, och en något irriterad flickvän.

Fotojoc, fortsätt turfa så som du vill och efter dina egna förutsättningar!
Så länge du följer lagar och förordningar samt respekterar din omgivning och dina med/mot-turfare så har du den stora majoriteten turfare bakom dig!

/Kaninmage
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Snusmumriken »

Jag själv är knappast renlärig då det gäller att enbart cykla, gå eller springa då jag tar zoner, men försöker sköta det snyggt på "hemmaplan". Däremot blir det en och annan bilturfad zon då man åker iväg till andra städer och jagar unika zoner eller då man bara har lust att turfa på annat håll. Det är mitt val och mitt sätt.
Ilsk som attan och besviken har jag varit ibland på att bli av med en del zoner till sådana som bilturfat dem strax efter att jag själv tagit en del zoner som är mer "svårtillgängliga" (långt hemifrån mig), men jag har slutat bry mig allt för mycket för ibland är det faktiskt så att det är tur att de där bilturfarna finns eftersom det är de enda som ibland orkar ta de där lite mer perifera zonerna som jag så gärna vill ta om så ibland kan jag vara glad åt att de gör sig det där besväret. Tycker mest synd om dem att de inte får frisk luft och motion och upplever naturen, men jag blir som sagt glad för att kunna ta dem igen.
Jag har heller inte märkt att någon av dessa som bilturfar - vare sig det är sporadiskt eller om de satt det i system - att de verkligen har vunnit så stora framgångar på det. Det tar helt enkelt för mycket tid! Och de vinner absolut inget på det om man själv sätter i system att ta tillbaka zonerna från dem så fort det bara går (cyklandes då förstås!) eller om man ta andra zoner för att "kompensera" för sitt eget bortfall av förväntade pph på de förlorade zonerna. Man själv vinner motion och frisk luft och får ännu fler poäng på att ta om zonerna.
Att försöka hålla koll på vilket sätt som alla tar zonerna skulle vara en allt för besvärlig ekvation att styra upp så då tycker inte jag att det är det någon mening med att bestämma hur man får eller inte får göra. Uppenbart fusk - mipplande med gps när man sitter på kammaren eller låter någon annan ta zoner med ens telefon medan man själv ligger på sofflocket - det är en helt annan sak. Sådant ogillas skarpt! Men om folk bilturfar eller inte - orkar inte bry mig!
hubba
Posts: 3
Joined: 21 Nov 2013 19:50
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by hubba »

Har läst ikapp tråden då jag varit upptagen några dagar. Först vill jag tacka alla som stöttar och har kommit med glada tillrop och stöttat mig.

Tyvärr blir jag mörkrädd när jag läser DIProgans inlägg. Snacka om intollerans. Man ska inte önska andra människor olycka men det sägs ju att svinhugg går igen. Den dagen du själv inte är en 100%-ig perfekt elitmänniska utan av någon anledning inte kan gå eller cykla utan att t.ex. ha ont i dina ben kanske du ska minnas vad du skrev.

Som jag skrev så är jag inte funktionshindrad eller handikappad. Jag har "bara" skador i mina ben som kräver omvård och sjukvårdsbesök flera dagar i veckan. Nästa vecka kan jag glädja dig DIProgan att du kan härja hej vilt hur mycket du vill. Då kommer jag att vara inlagd i Sahlgrenska och förhoppningsvis bli lite bättre i mina ben och slippa käka så mycket smärtstillande piller varje dag.

Att jag började med Turf beror på att jag har flera vänner som gör det. Jag har testat en hel del av alla dessa appar där man kombinerar mobil, gps och olika aktiviteter. Geocaching, Foursquire och några till. Nu började jag med Turf och tycker att det är kul. Visst använder jag bilen men en hel del av de zoner jag tagit har krävt att jag fått lämna bilen och gå en del. Ska jag då vara förbannad för att en del kan ta dessa zoner om dom bara cyklar?

Jag tror att mycket av ditt hat DIProgan beror på att det blir fler som upptäcker Turf. Du och dina gelikar till bilhatare har helt enkelt fått konkurrens. Då brukar det bli sura miner. Deso fler deltagare deso större konkurrens. Så är det i de flesta aktiviteter. Vänta bara DIProgan, jag har flera vänner som bor i och kring Stenungssund. Dom kommer att älska Turf då dom är utrustade med smartphones, har bil/mc/cykel och gillar kul aktiviteter. Jag har redan tipsat dom om Turf och jag vet att en i alla fall har reggat konto :) Så du kommer kanske att få lite konkurrens om "dina" zoner.

Ja, detta med "sina" zoner. Det verkar som att en del deltagare ser vissa zoner som sina privata zoner som ingen annan får ta. Nåde den som vågar oavsett om han eller hon går, cyklar, kör mc eller bil eller flyger. Deras zoner är heliga och ingen annan ska minsann få ta dessa zoner. Det skulle inte förvåna mig om det en vacker dag står någon på vakt och bevakar sin zon. Kommer det någon annan som ska ta "deras" zon då kanske det smäller.....
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Den senaste medaljen jag tog var Expandator. Dvs. att sätta upp reklam för Turf på 25 ställen och det i Stenungsund givetvis. Det gör inte någon som inte vill ha konkurrans så du är helt enkelt ute o bilar....

Vill du att dina vänner ska komma o förstöra Turf med motorfordon för de som bor i Stenungsund bara för att du ogillar mig så vet jag inte hur många fler svar du är värd.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel

Post by SunYour »

DIProgan, läs mellan raderna vad folk skriver istället.

Dags att låsa denna kontraproduktiva tråd nu när det tycks ha lugnat ner sig och alla har fått säga sitt minst en gång...

Skickat från min S4 mini
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Håller på med tre kompletta exempel på cykelturf, bilturf & bilcykelturf för stadskärna såväl som perifera zoner. Kaloriförbrukning finns med också and you name it. Dvs. konstruktiva grejjer men blir nog färdigt i morgon först.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Snusmumriken »

DIProgan wrote:....
Den perfekta Turfomgången görs genom att i början ta zoner som man får behålla för pph. En liten +2 zon är värd 1400 poäng om man får behålla den i 29½ dagar. Så man åker runt och plockar udda städer, platser i ingenstans och zoner i utkanten på större städer med mera. Detta görs bäst med bil. Vart tiden lider fokuserar man allt mer på take poäng där kombinationen cykel och bil blir bäst. Vid längre avstånd så tar man bilen, många zoner på kort avstånd så cyklar man...


Vill bara kontra med att ingen av de åtta segrar som tillfallit Linköping har berott på att man börjat ta zoner perifert för att "sova på". Några enstaka zoner kan ha funnits med i bilden, men knappast en halv omgång ens. Flera av de segrarna ligger fortfarande på toplist både vad gäller takes och poäng. Tycker det tyder på att den perfekta omgången kanske inte alls innebär att man ägnar tid åt att åka utanför stan utan den perfekta omgången handlar mer om vilken balans man kan få till med tagna zoner på blandat hög tp och lägre tp vid rätt tid så man kan hålla en jämn och hög pph över hela dygnet (allt handlar inte om natt-pph utan dag-pph är nog så viktigt) samtidigt som man kan ta om zoner lagom kort tid efter att man blivit av med dem. Förutom en rumpa som klarar många timmar på cykelsadeln så är nog tillgänglig tid i rätt tid viktigare än något annat för att kunna vinna för orkar det göra många...
Flopflex
Posts: 72
Joined: 13 Nov 2013 21:28
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Flopflex »

fotojoc wrote:Vänta bara DIProgan, jag har flera vänner som bor i och kring Stenungssund. Dom kommer att älska Turf då dom är utrustade med smartphones, har bil/mc/cykel och gillar kul aktiviteter. Jag har redan tipsat dom om Turf och jag vet att en i alla fall har reggat konto :)
Kul med fler turfare, jag och min farsa tillhör de 2 som turfar mest i Stenungsund just nu. Har sett det poppat upp flera nya, en vet jag pga afficherna Dip satte upp. Är bara roligare med fler som turfar, sedan jag och farsan började turfa seriöst för 2 månader har zonerna ökat från 12 till 26 stycken :mrgreen: Sedan hur de kommer fram bryr jag mig inte om, jag cyklar alltid och kommer fortsätta 8-)
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Jag är mer eller mindre klar med mina tre nya exempelbyggen som jag lagt ner mer än 24 timmar på med noggranna mätningar av delsträckor, rutter, energiförbrukning osv.

Det är mycket att överväga men resultaten säger att den som använder både bil & cykel kan använda 85% av tiden som en ren cyklist använder för samma poäng i en turfstad så som Stenungsund (samtliga zoner tagna).

Energiförbrukningen säger att den som enbart bilturfar kan hålla på 3.5 ggr längre än den som cykelturfar.

Den renodlade cyklisten tar poäng i princip samma hastighet som den renodlade bilturfaren (bilturfaren var 99% klar när cyklisten var färdig).

För Stenungsundarna: Att ta alla zoner i Stenungsund en gång ger med nuvarande aktivitet i genomsnitt 6494 poäng (pph inräknat).
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”