Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Snusmumriken »

DIProgan wrote:Jag är mer eller mindre klar med mina tre nya exempelbyggen som jag lagt ner mer än 24 timmar på med noggranna mätningar av delsträckor, rutter, energiförbrukning osv.

Det är mycket att överväga men resultaten säger att den som använder både bil & cykel kan använda 85% av tiden som en ren cyklist använder för samma poäng i en turfstad så som Stenungsund (samtliga zoner tagna).

Energiförbrukningen säger att den som enbart bilturfar kan hålla på 3.5 ggr längre än den som cykelturfar.

Den renodlade cyklisten tar poäng i princip samma hastighet som den renodlade bilturfaren (bilturfaren var 99% klar när cyklisten var färdig).

För Stenungsundarna: Att ta alla zoner i Stenungsund en gång ger med nuvarande aktivitet i genomsnitt 6494 poäng (pph inräknat).
Det här börjar bli riktigt roligt :-) Har du funderat på hur många zoner med tillhörande poängutdelning du skulle fått om du turfat (valfritt sätt) alla de timmar du lägger ner på att analysera hur man kan få ihop poäng och att skriva i forumet?

Jag vet att jag hade kunnat få ihop sisådär 2500-3000 tp/h, vilket ligger kring ca 70 % av totala poängen så då kan man ju lätt räkna ut vad pph blir... Ja, mer i alla fall! Vad jag däremot inte kan räkna på är hur du kommit fram till att en som åker bil kan hålla på 3.5 gångerna längre än den som cykelturfar för de gånger jag försökt mig på att bilturfa zoner i städer så blir jag säkert 3.5 gånger mer genomsvett av all stress pga av återvändsgator, refuger, felkörningar och allt möjligt som är hinder för att ta sig fram till en zon så redan efter ett par-tre zoner är min ork slut och jag är totalt sönderstressad av vilken j-a tid det tar!

Ja, i min ovetenskapliga värld går det definitivt åt mer energi att bilturfa än att cykelturfa. Och hur många extra kilometrar blir det inte om man ska så nära zonen som möjligt? Vet givetvis att många zoner är lite väl bilvänliga att ta - typ drive-in - men det gäller ju knappast alla zoner i en stad. Nej uschalingen för bilturf i städer! Nej, jag får inte ihop ekvationerna. Ut och turfa istället för att tänka en massa - det gör jag och det brukar gå rätt bra ;-)

Edit: För den tp'n jag nämde turfar jag i ytterkanterna av Linköping. Turfar jag i de mer centrala delarna blir det dryga 2000 tp/h (=90 % av totalpoängen för rundan).
Last edited by Snusmumriken on 27 Nov 2013 12:43, edited 1 time in total.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Energiförbrukningsuppskattningen för att köra bil har jag ju inte gjort själv men vi kan nog utgå ifrån att man behöver känna till staden man bilturfar i för att hålla sin förbrukning sådär låg :)

Jag gillar o klura o räkna. Den här månaden fick lite som en annan fokus än att ut och Turfa men tummen upp på alla som hellre beger sig ut på cykeln :)
Running the third-party project https://turfbridge.com
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Thunell »

Av alla de städer jag varit i finns det inte en chans att bilturf är i närheten av lika effektivt som cykel, inte mer än några enstaka zoner i ytterkanterna iallafall.

3-6min/zon med bil jämfört med 1-3min på cykel uppskattar jag att man ligger på i en "normal" stad. Talar av erfarenhet och vad jag sett, inte vad jag beräknat...

Otur för dig att det inte verkar va så i Stenungsund...
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Stenungsund är bara exempel pga. att jag känner till staden utan o innan inte pga. att det finns bilturfare där. Antalet zoner som tas av bilen i bil+cykel exemplet är också bara en fjärdedel av alla zoner men poängen de zonerna ger hoppar som tidigare nämnt upp till 35% av total gjort på 27% av tiden.

Verkligheten är givetvis ett bättre sätt o veta hur det blir egentligen så länge man har en bra plan.

EDIT: Jag tycker själv att mina exempel är negativ information för oss som vill ha förändringar pga. bilturfandet. De är för små för att berättiga någon cirkel eller dylikt för cyklisternas skull. Oss gångturfare hade det funkat bättre för. Jag tycker fortfarande att bilen är ett potent redskap som har stora möjligheter att glänsa kanske i storstadsperiferi eller andra udda zoner men ser tills vidare zonplacering som bästa sättet o hindra bilturfingen så som redan sker. Jag kanske kommer kika vidare på exempel på storstäder och andra sätt o bilturfa senare men tills vidare anser jag mig överbevisad.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”