Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by HappyF »

DIProgan wrote:Du var väl i Norge själv förra månaden så du vet hur det går till. Semester eller vilket som. Klart det handlar om ett fåtal vad hjälper det när de hamnar högst.
Visst var jag i Norge förra månaden. Jag hyrde en cykel där och turfade tre timmar på kvällen innan ett jobbmöte för att få lite nya unika, inte för att få massa poäng. Men du missar vad jag vill ha sagt, att om det ska bli ett problem med att bilturfaren tar mer poäng än cykelturfaren så måste hen bila till orörda områden mer eller mindre varje dag. Vem har tid och ekonomi till det? Den som har tiden har oftast inte ekonomin, och den som har ekonomin har oftast inte tiden. Min gissning är att det finns kanske en handfull som på allvar skulle kunna/vilja bilturfa för att göra en elitsatsning. Ska vi införa regler mot dessa få, regler som troligtvis ger mer besvär för oss normala turfare?

Ditt regelförslag på en 20-minuters cirkel kommer ändå inte fungera mot bilturfare. Det är ju inte så att en bilturfare tar en zon, slänger sig i bilen och kör 1 mil till nästa zon. 1 mil borde ju vara den minsta gränsen för en 20-minuters zon, det motsvarar 30 km/h vilket inte är en orimlig hastighet på cykel. Mera troligt är väl att även bilturfaren tar alla zoner i närheten, för att sen dra vidare till nästa stad. Dit tar det väl mer än 20 minuter och då är ju zonerna upplåsta.

PS. Jag gjorde en bil- /cykelturfrunda i Danmark i somras. Jag tog bilen mellan städerna och cyklade i dem. Främst för att få unika och ta medaljen Denmark Explorer, men visst blev det en hel del poäng, men det hade det säkert blivit om jag cyklat omkring i Göteborg lika mycket. Är en sån semesterresa med Turf inte heller ok? DS
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Toubkal »

Cee wrote:
LoneDog wrote:Tycker hela den här tråden låter som diprogan aint got what it takes och gnäller på det enda han kan gnälla på.

Typisk turf-pubertet, en fas vi alla genomlider/genomlidit innan vi mognar :-P

Ser jag en bilturfare skrattar jag bara och spurtar ännu mer.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Ja, jag kan lite generat avslöja att bilturfing var en stor nemesis när jag började spela. Hade läst lite om det här och det fanns någon tråd där någon i Kalmar/Blekinge bashades över sitt spelsätt. Gillade det inte. Men efter hand så börjar man nog inse att det förekommer i en ganska liten omfattning och det som ändå sker påverkar folk över lag ganska lite ändå. Hur man än vrider och vänder på det så är det cykel och hårt slit som lönar sig i slutändan.

Tror inte att de som ser det som ett problem inte känner sig drabbade personligen, men håller man hårt på principer så är det nog svårare att förbise. Jag är ofta likadan så jag vet hur det kan bli.
Hmm, dubbelnegation där ;)
Har nog kommit över den där fasen också tror jag, men det händer fortfarande vid något enstaka tillfälle att man blir lite trött när en turfbilist hänger en i spåren när man vart ute på en lite längre/jobbigare runda. Tänker egentligen mest på miljöaspekten och känner inte för att dra en extra runda med hojen eftersom risken är stor att bilisten lockas ut igen. Vi har nog med bilar som är i vägen och smutsar ner överallt ändå.. ;) Sen är ju förutsättningarna lite annorlunda på tex sydsvenska höglandet.
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

Vet inte om ni bortser från en kategori bilturfare, de som åker omkring i sin egen stad och plockar zoner som är lättillgängliga från bil. Det är väl mest ett problem i Sthlm där zonerna är ganska utspridda och framför allt på södra sidan där det tyvärr är lite långt mellan aktiva turfare på sina ställen. Att köra en runda sent på kvällen när motionsturfarna gett upp för kvällen kan vara mycket effektivt om det paras med lite cykelturf.

Det som händer i det långa loppet är att zonerna som bilturfarna tar får högre pph vilket gör att deras taktik blir mer lönsam.

Så zonerna dom tar är allt annat än otillgängliga och det där med att det kostar är inget argument då det fortfarande finns rätt gott om folk som har fri bensin och bil från jobbet.

De minskar dynamiken i spelet då motionsturfare till slut väljer bort områden som är lite längre bort då de vet att de blir av med zonerna till en bilturfare.

Sen rimmar det fortfarande förbannat illa med outdoor addiction och idag med det miljötänk som ändå borde finnas hos alla så ser jag inte alls varför Turfs crew inte stävjar detta nu.
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by LoneDog »

Toubkal wrote:
Cee wrote:
LoneDog wrote:Tycker hela den här tråden låter som diprogan aint got what it takes och gnäller på det enda han kan gnälla på.

Typisk turf-pubertet, en fas vi alla genomlider/genomlidit innan vi mognar :-P

Ser jag en bilturfare skrattar jag bara och spurtar ännu mer.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
Ja, jag kan lite generat avslöja att bilturfing var en stor nemesis när jag började spela. Hade läst lite om det här och det fanns någon tråd där någon i Kalmar/Blekinge bashades över sitt spelsätt. Gillade det inte. Men efter hand så börjar man nog inse att det förekommer i en ganska liten omfattning och det som ändå sker påverkar folk över lag ganska lite ändå. Hur man än vrider och vänder på det så är det cykel och hårt slit som lönar sig i slutändan.

Tror inte att de som ser det som ett problem inte känner sig drabbade personligen, men håller man hårt på principer så är det nog svårare att förbise. Jag är ofta likadan så jag vet hur det kan bli.
Hmm, dubbelnegation där ;)
Har nog kommit över den där fasen också tror jag, men det händer fortfarande vid något enstaka tillfälle att man blir lite trött när en turfbilist hänger en i spåren när man vart ute på en lite längre/jobbigare runda. Tänker egentligen mest på miljöaspekten och känner inte för att dra en extra runda med hojen eftersom risken är stor att bilisten lockas ut igen. Vi har nog med bilar som är i vägen och smutsar ner överallt ändå.. ;) Sen är ju förutsättningarna lite annorlunda på tex sydsvenska höglandet.
Hänger dom i spåren så tar du en kaffe i slutet av rundan så blocktiden tar slut så kan man ta en till sväng.

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by mortuus »

Bilturfare ska motarbetas och inte uppmuntras men det är nåt devs får bestämma själv tycker jag det är trist folk ska hålla på tramsa me bil och förorena mer för att ta lite zoner, är man så lat ska man inte spela ett spel där tanken är att man ska röra på sig, använda bilen kallar jag inte outdoor activity.., eller fanns bilturf på kartan när turf skapades?
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Dacop »

mortuus wrote:Bilturfare ska motarbetas och inte uppmuntras men det är nåt devs får bestämma själv tycker jag det är trist folk ska hålla på tramsa me bil och förorena mer för att ta lite zoner, är man så lat ska man inte spela ett spel där tanken är att man ska röra på sig, använda bilen kallar jag inte outdoor activity.., eller fanns bilturf på kartan när turf skapades?
Om du kollar promotionvideon på turfgame.com så ser du nog en del av orginaltankarna, bil, skateboard och till fots men ingen cykel. Har för mig att Dev nämnt att dom blev lätt förvånade när folk började cykla mellan zoner. Men snacket om att förbjuda cyklar har försvunnit...
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Lillklippan »

Dacop wrote:
mortuus wrote:Bilturfare ska motarbetas och inte uppmuntras men det är nåt devs får bestämma själv tycker jag det är trist folk ska hålla på tramsa me bil och förorena mer för att ta lite zoner, är man så lat ska man inte spela ett spel där tanken är att man ska röra på sig, använda bilen kallar jag inte outdoor activity.., eller fanns bilturf på kartan när turf skapades?
Om du kollar promotionvideon på turfgame.com så ser du nog en del av orginaltankarna, bil, skateboard och till fots men ingen cykel. Har för mig att Dev nämnt att dom blev lätt förvånade när folk började cykla mellan zoner. Men snacket om att förbjuda cyklar har försvunnit...
A där har vi källan. Förbjud att cykla till zoner!!! ;)
Det är ju mer hälsosamt att gå eller löpa än cykla så det måsta vara kärnan i tanke. Det är cyklingen som är roten till avarten! ;)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Isengrim »

Å andra sidan finns inga bilder på folk som simmar ändå finns medalj för det...

Sen är cykling mer hälsosamt än gång eller löpning då det inte sliter lika hårt på kroppen om vi nu skall vara seriösa.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

Isengrim wrote:Å andra sidan finns inga bilder på folk som simmar ändå finns medalj för det...

Sen är cykling mer hälsosamt än gång eller löpning då det inte sliter lika hårt på kroppen om vi nu skall vara seriösa.
OK, då förbjuder vi gång- och löpturfning istället då, nöjd ?
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by mortuus »

cykel är ju det bästa som finns i storstäder då man kan ta sig fram lätt överallt nästan, väldigt svårslaget egentligen och man förorenar inget men samtidigt får motion :D Så om nåt borde man uppmuntra att fler ska cykla och inte det tråkigaste som finns, använda bilen...
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”