Visst var jag i Norge förra månaden. Jag hyrde en cykel där och turfade tre timmar på kvällen innan ett jobbmöte för att få lite nya unika, inte för att få massa poäng. Men du missar vad jag vill ha sagt, att om det ska bli ett problem med att bilturfaren tar mer poäng än cykelturfaren så måste hen bila till orörda områden mer eller mindre varje dag. Vem har tid och ekonomi till det? Den som har tiden har oftast inte ekonomin, och den som har ekonomin har oftast inte tiden. Min gissning är att det finns kanske en handfull som på allvar skulle kunna/vilja bilturfa för att göra en elitsatsning. Ska vi införa regler mot dessa få, regler som troligtvis ger mer besvär för oss normala turfare?DIProgan wrote:Du var väl i Norge själv förra månaden så du vet hur det går till. Semester eller vilket som. Klart det handlar om ett fåtal vad hjälper det när de hamnar högst.
Ditt regelförslag på en 20-minuters cirkel kommer ändå inte fungera mot bilturfare. Det är ju inte så att en bilturfare tar en zon, slänger sig i bilen och kör 1 mil till nästa zon. 1 mil borde ju vara den minsta gränsen för en 20-minuters zon, det motsvarar 30 km/h vilket inte är en orimlig hastighet på cykel. Mera troligt är väl att även bilturfaren tar alla zoner i närheten, för att sen dra vidare till nästa stad. Dit tar det väl mer än 20 minuter och då är ju zonerna upplåsta.
PS. Jag gjorde en bil- /cykelturfrunda i Danmark i somras. Jag tog bilen mellan städerna och cyklade i dem. Främst för att få unika och ta medaljen Denmark Explorer, men visst blev det en hel del poäng, men det hade det säkert blivit om jag cyklat omkring i Göteborg lika mycket. Är en sån semesterresa med Turf inte heller ok? DS