Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Blabert wrote:Tittar du på större städer pratar vi nog om uppåt 95% zoner som ligger fördelaktigt för en cykelturfare gentemot en bilturfare.

Kan du då förklara för mig hur spelet är felbalanserat?
Det är inte bilister vs. cyklister utan bilcyklister vs rena cyklister. De som har både och kan dra nytta av de perifera zonernas högre poäng på mindre använd tid. Majoriteten av spelet är balanserat absolut men det kan bli bättre.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Thunell »

cykla de där 15min o 41sek i de centrala delarna då så samlar du in minst lika mycket poäng som bilturfaren gjorde...
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Thunell wrote:cykla de där 15min o 41sek i de centrala delarna då så samlar du in minst lika mycket poäng som bilturfaren gjorde...
En del av poängen var som sagt att det inte är så svårt att hitta ett scenario där bilcykel-turfaren kan både ta de centrala zonerna via cykel och de perifera via bilen medan den renodlade cyklisten bara orkar det ena eller det andra.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Thunell »

cykla i de centrala delarna en kvart mer än "bilcykelturfaren" orkar man nog... under en hel vecka

o låter man bli att ta "bilzonerna" är de snart nere på 0pph
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Detta är ju bara ett exempel på tider. Bilturfaren kanske är ute o tar periferi saker i en timme och sedan är fit for fight för centrum. Någonstans tar cyklistens ork slut fortare än bilistens det är ju relativt säkert :P

Om cyklisten lyckas samla på sig mer poäng än bilisten orkar cykla därefter? Är ju väldigt svårt o säga utan ett konkret exempel men det exemplet låter skrämmande komplicerat ^^ Cyklisten i centrum har ju antagligen annan konkurrens att tänka på dessutom.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Thunell »

Då handlar det ju lika mycket om kondition som bilturf...

Frågan blir då: är elcykel ok? ska folk som sysslar med sport på fritiden också få turfa? osv osv...

När det handlar om toppen av topplistan är bilturf inte ett problem, det avgörs på vilja och tid!
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Thunell wrote:När det handlar om toppen av topplistan är bilturf inte ett problem, det avgörs på vilja och tid!
Någon ork-faktor måste det väl finnas på er supermänniskor med eller? :D
Running the third-party project https://turfbridge.com
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Thunell »

Thunell wrote:Frågan blir då: är elcykel ok? ska folk som sysslar med sport på fritiden också få turfa? osv osv...
Gör det verkligen något om 5% av zonerna går lite snabbare att ta med bil när 95% går mycket snabbare att ta med cykel?
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by StarDust »

Jag vet inte om jag inför så mycket nytt men samlar ihop det på ett lite bättre sätt. Till att börja med så föreslår du olika listor beroende på de som använder olika färdmedel. Det är ju ett sätt att tänka på det, helt klart, men sedan nämner du det som jag direkt tänker på när jag hör segregerade listor; bilcykelturfare. Hur många är det egentligen som väljer att enbart cykla, eller enbart ta zoner med bilen eller att gåturfa konstant för den delen? Visst, det finns en minoritet som tycker det är kul men jag försäkrar dig att majoriteten gillar att blanda på ett eller annat vis. Vissa blandar bil med cykel, andra promenader med cykel, vissa pendlar och tar zoner i två städer, kanske dessutom tar med cykeln till respektive ställen. Jag vet en som jobbar som busschaufför och tar med cykeln på sina jobb och turfar i olika städer när han har paus. Här fallerar segregerade listor direkt.

Vidare så lägger du upp ett noggrant exempel med ett antal periferizoner utanför din hemstad, om än grovt tilltaget så kan det nog uppskattas som mer eller mindre korrekt. Men som tidigare nämnts så måste du göra jämförelsen med de centrala zonerna i din hemstad också. Du kontrar, utan att göra denna beräkning, med att bilturfaren kombinerar gärna med cykel i centrum för att få maximala antalet poäng. Ja, när han (eller hon) är ute och turfar, så tycker jag du kan slappa i soffan och när rundan är klar så snor du tillbaka alla zoner så fort blocktiden gått ut, skippa ytterzonerna för dem får du som sagt bara *975 poäng för, kan du hålla centrum i några timmar så har du redan tillgodoräknat dig dessa poäng. Sedan säger du att han kommer att sno tillbaka zonerna med cykel i centrum, ja det var ju riktigt hurtigt av den turfaren och då är det ju bara att göra samma sak för då har du ju tävlingsinstinkten som kickar in, samtidigt som du vet att han har bara tjänat in en engångssumma på periferizoner som motsvarar 975p som du inte tänker hjälpa honom med och får in *15pph vilket är en spottstyver jämfört med centrum där du får **3100p och **60pph. Du har då även turfat mindre än bicykelturfaren som var ute på runda hela tiden.

Stenungssund har för övrigt en snittpph på 2.81 vilket är tecken på att det inte är så många turfare där. Det är tecken på att du lätt kan hålla zonerna under en längre period och tjäna in de där centrala pph:na. I större städer, som till exempel Uppsala eller Västerås (två städer jag har rätt bra koll på när det gäller aktivitet) så spelar det inte roll var zonerna ligger, de tas med bil, cykel, moped, apostlahästar, ja vad som, och man är chanslös att hålla ens periferizoner i mer än två timmar i snitt. Centrala zoner tappar man nästan efter att blocktiden gått ut.

Okej, då har vi nystat upp det där, hoppas det känns lite klarare och du förstår hur det ser ut från andra hållet. Det är för det första inte så lätt att dela upp spelarna i olika listor och det är inte så otroligt fördelaktigt att bilturfa, särskilt inte längre med 0pph-zoner som börjat dyka upp i inaktiva delar.


*Antagandet att periferizonerna är:
Monsterbridge 155+3, KällöUdde 170+2, Owenbeach 170+2, Campingpiren 170+2, HazelWater 155+3, TorpZone 155+3

**Antagandet att centrala zoner är resterande.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Marrrs »

Jag satte upp en liten undersökning i en egen tråd...
http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=4&t=3665
8-)
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”