Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
speedmaster100
Posts: 76
Joined: 19 Feb 2012 19:52
Country: Sweden
Location: See the "green" map ;)

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by speedmaster100 »

Åla-krypa-gå-jogga-springa-cykla-moped-motorcykel-bil-osv…
Det har varit intressant att följa alla hårdnackade gränsdragare "genom åren" sen jag började turfa. Många har haft åsikter om andras sätt att turfa i stället för att lägga fokus på sitt eget nöje. Ta en titt på reglerna, gilla eller ogilla. Därefter är det läge för att bestämma sig för om det här är något som man ställer upp på, eller tycker jag att regelverket är orättvist. Gilla läget eller lägg av.
Bitterhet är tråkigt och har en tendens till att splittra gemenskaper, det är min erfarenhet.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by StarDust »

Väl rutet.

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Byggaren »

Rymdskeppsturf !!!
Milomannen
Posts: 7
Joined: 11 Nov 2013 14:24
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Milomannen »

Man kan säkert ha olika åsikter om diprogans tankar men håna någon tycker jag inte han har gjort.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Vi anti-bilturfare bemöts en hel del med att vi bara snackar trams. Att bilar är en petitess eller så ska vi som här "gilla läget". Varför då? Är det inte bättre o gilla läget när det väl blivit balanserat? Bitterheten dyker sällan upp förrän personer i viktiga positioner ratar ens idéer om just balans. Allt ska istället handla om att ha roligt. Hur roligt tror ni det är när någon dyker upp och förespråkar obalans för den som brinner för tävlingen så som den ser ut för majoriteten av Turfarna nämligen alla som cyklar och går? Det är inte elitistiskt, det är precis tvärtom.

Vissa av oss, inte så få heller - som fotojoc fick märka - eftersträvar mer balans för att vi älskar det här spelet och vill göra det bättre. Javisst det gäller främst tävlingen i det hela för det är vad vi gillar med Turf men de flesta är inte omöjliga. Alla ska inte behöva tävla till sitt yttersta eller bortom sin förmåga men om de styrande inte vill lägga vikt vid balans så ska de heller inte ha ett poängsystem eller några topplistor. Det är min åsikt. Ta tävlingsbiten på allvar eller ta bort den.

Tävling innebär förlorare och vinnare. Det är tävlingens natur. Att få delta och även vinna är något man önskar de flesta och går det att lösa så har jag gärna bilturfare, handikappade, astronauter, aliens och svärmödrar med i Turf men jag vill inte att någon rubbar balansen så mycket att det känns tråkigt i motsats till just då kul för majoriteten. Ni vittnar också många av er att det återkommer med ständiga mellanrum folk som inte gillar bilturfingen så uppenbarligen har deras känsla för kul och balans rubbats.

Denna antibilturf-cirkel var alltså ett sätt att balansera mellan de olika tävlande. För all del i sin linda för att få bort bilarna från min önskade del av tävlingen men det finns ingenting som säger att den inte kan användas för att helt enkelt balansera upp bilister, cyklister och gåturfare i x antal grupper så att de kan samexistera på balanserat vis. Nej det går mycket riktigt inte att perfekt dela in Turfare men man kan göra det på ett ungefär så att var och en får välja själv ungefär hur snabba Turfare de önskar tävla mot. Om en Turfare finner sig vara för snabb eller för långsam för vilken sorts cirkel den valt skulle den kunna byta i ett sådant scenario.

Cirkeln är bara ett grovhugget förslag som representerar önskan om balans. Det viktiga är inte att någon cirkel införs eller att bilar försvinner utan att det känns roligt att spela Turf även för oss tävlingsinriktade.

Nog om det. Här kommer nu ett exempel på bilturfing jämtemot cykelturf till Cee och andra som faktiskt är intresserade av hur det kan se ut och inte bara slår ifrån sig. Blabert kan blunda.
Last edited by DIProgan on 24 Nov 2013 21:58, edited 4 times in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Stenungsund har 26 zoner och många är mycket riktigt bäst att ta till cykel men precis som i vilken annan typisk Turfstad så finns det zoner som blir tagna mer sällan för att de ligger i periferin. Det är som tidigare förklarat ofta i dessa zoner som bilar hittar sin inte obetydliga nisch. Mycket för att de förblir ens egna i mycket längre tid men även för att en bilturfare kan orka med att Turfa längre utan att krokna. Exemplen som tas upp här är inte de enda zonerna i Stenungsund som tas bäst med bil men all heder åt zonskaparna. Det finns inget o klaga på om zonerna i Stenungsund. Det är inte deras fel någonstans. Det är bara så spelet fungerar i dag.

Kartbild

På den här kartan ser vi Stenungsunds centrum längst till höger i bild. I vårat exempel cyklar/bilar Turfarna från centrum till zonen vid 2 (OwenBeach), vidare till zonen vid 4 (MonsterBridge) och sedan tillbaka till centrum. Zonen i mitten är helt ny och har därför ingen pph som vi kan räkna med så den lämnas orörd. Bilen behöver ta en större omväg om 2.3km via ett rödljuskors (3) för att ta sig till 4.

Egentligen finns det en ej betydelselös mängd backar och annat på den här rutten som mest skulle gynna bilen men eftersom det ska vara mer av en generell uträkning så lämnas dem därhän och cykeln får ta sig fram i 20km/h hela tiden medan bilen åker 70km/h med extra sekunder vid start och stopp för att uppväga acceleration och annat. Sträckorna är inte fågelvägen utan uppmätta via Eniro.

** ETAPP #1 **
Stenungsund Centrum -> OwenBeach 1.5km

-BIL-
Starta bilen 15sek
Köra 1.500m i 70km/h dvs. 19.45m/s ~ 77 sek
Vänstersväng 5sek (Punkt #1)
Stanna bilen 10sek
Gå 145m till zonen (50m längre än cyklisten) i 1.5m/s = 90sek
Ta zon 40sek
15+77+5+10+90+40 = 237sek

-CYKEL-
Cykla 1550 meter i 20km/h dvs. 5.55m/s = 279 sek
Gå 85m till zonen (lös sandstrand & brygga) i 1.5m/s = 57sek
Ta zon 40sek
279+57+40 = 376sek

** ETAPP #2 **
OwenBeach -> MonsterBridge 2.3km +2.3km extra för bil

-BIL-
Gå tillbaka till bilen 90sek
Starta bilen 15sek
Vänstersväng 5sek
Köra 4600m i 19.45m/s ~ 237sek
Rödljus 10sek (Punkt #3)
Stanna bilen 10sek
Gå till zonen 10sek
Ta zon 40sek
90+15+5+10+237+10+10+40 = 417sek

-CYKEL-
Gå tillbaka till Cykeln 57sek
Cykla 2300m i 5.55m/s ~ 414sek
Gå till zonen (mycket brant nedförsbacke med bom framför) 10sek
Ta zon 40sek
57+414+10+40 = 521sek

** ETAPP #3 **
Tillbaka hem till centrala Stenungsund 2.6km + 2.3km för bil

-BIL-
Gå till bilen 10sek
Starta bilen 15sek
Kör 4900m i 19.45m/s ~252sek
Rödljus 10sek
10+15+252+10 = 287 sek

-CYKEL-
Gå till Cykeln 10sek
Cykla 2600m i 5.55m/s ~ 468sek
10+468 = 478sek

** POÄNG **
Totalt använd tid
Bil: 237+417+287 = 15m41s
Cykel: 376+521+478 = 22m55s

Stenungsund är en numera aktiv stad men det senaste så har man i
medel fått behålla dessa perifera zoner på +2 och +3 pph i 6 dagar.
6 * 24 * 5 + 170 + 155 = 1045 poäng

Poäng per använd minut
Bilist: 67
Cyklist: 46

** SLUTSATS **
I perifera zoner som dessa ökar ens poäng-effektivitet omkring 50% om man använder bil jämte cykel. Du kan fortsätta långt efter cyklisten tappat orken och när du är klar med udda-zonerna kan du ta de mer centrala cykelvänliga zonerna med din egen cykel utvilad som du är i motsats till heltidscyklisten.
Last edited by DIProgan on 25 Nov 2013 11:22, edited 1 time in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by SunYour »

Känns inte just det exemplet lite väl irrelevant?

Det är en god tanke att dela in folk i olika klasser, men det skulle fuskas en hel del och skapas debatt även kring det.
Hur kul är det då att ta den där rutten i exemplet till fots?
Jag gissar att den som gör det, inte vill deltaga i en klass för enbart gåturfare. Misstänker att han kommer vara ganska ensam om att ta den till fots.

Turf behöver alla kategorier av turfare att fungera eftersom det inte finns 1000 turfare i en stad med 100.000 invånare.
Den dagen då antal turfare inte får plats i en stad av tex Västerås storlek får man börja fundera på hur man ska få plats med fler turfare. Dock är vi ganska långt ifrån det scenariot trots att vi tycker det är rätt trångt här i Västerås.
Att det skulle hända i Stenugnsund känns ju inte heller speciellt troligt.

Bilturfarna kan väl inte vara ett lika stort problem som cykelturfarna heller kan jag tycka för en gåturfare, eftersom de är fler och tar sig fram snabbare i de zontäta områdena. Dvs i de områden där det är relevant att göra jämförelser.
Zoner i pereferin har alltid och kommer alltid att tas övervägande ofta av bilturfare, och jag tror merparten av turfarna inte finner någt konstigt i det.
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by DIProgan »

Jag har tagit den många gånger till fots :)
Sunyour wrote:Bilturfarna kan väl inte vara ett lika stort problem som cykelturfarna heller kan jag tycka för en gåturfare, eftersom de är fler och tar sig fram snabbare i de zontäta områdena. Dvs i de områden där det är relevant att göra jämförelser.
Det är ju här så väldigt många tar fel. De perifera zonerna är väldigt viktiga för ens poäng. I mitt exempel fick man alltså 520 poäng per zon. Det blir många små centrala zoner det. Givetvis finns det övervägningar för varje rutt man tar. Som gåturfare har man mycket tid o tänka över strategier o sådant :P och cykelturfare är absolut ett större problem blott genom sitt stora antal men det är inget mot när en kombinerad bil/cykelturfare drar in o tar hela stan på nolltid.
Last edited by DIProgan on 24 Nov 2013 22:10, edited 1 time in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by SunYour »

Nu råkar det ju vara jag som lagt de där två zonerna, och badzonen var tänkt för vem som helst att ta som vanligt, oavsett färdmedel, precis som vanligt, inte lätt att ta med bil, som vanligt, lättare att ta med cykel, i vanlig ordning.

Monster bridge var tänkt som en ren turistzon för att få så många som möjligt att ta omvägen ut på ön även om man inte hade vägarna förbi, även det lite som vanligt, men kanske inte tänkt att gå eller cykla till i första hand med tanke på läget...

Du borde väl nästan kunna hitta ett par zoner det går fortare att gå emellan än att ta bilen också?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Anti-Bilturf cirkel

Post by Blabert »

Hur skulle samma uträkning se ut om den görs på de ~20 zonerna som ligger centralt? Drygt 80% av zonerna ligger på ett fördelaktigt sätt för de som inte bilturfar, de 4-5 zonerna som ligger i periferin är en fördel för bilturfarna. Tittar du på större städer pratar vi nog om uppåt 95% zoner som ligger fördelaktigt för en cykelturfare gentemot en bilturfare.

Kan du då förklara för mig hur spelet är felbalanserat?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
Image
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”