Anti-Bilturf cirkel

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
JÄRVEN
Country: Sweden

Re: Sv: Anti-Bilturf cirkel

Postby JÄRVEN » 27 Nov 2013, 01:39

Intressant, min korta analys är om det är längre avstånd mellan zonerna är bil snabbare men i hyfsat zontäta områden är cykel fullständigt överlägsen. Jag upplever att de allra flesta i Stockholm cyklar eller går. Det finns några som har arbeten som ger en del tid för bilturf ex. taxichaffisar o väktare. Personligen ser jag inget problem med det, har väl möjligen varit nån vinternatt med snöstorm när jag tappat massor med pph till bilturfare då blev jag lite trött, men det är undantag.

Att jaga ihop fler turfare så att zonantalet gradvis ökar är nog den självsanerande vägen, ser att du jobbat på det, kanske går det att hitta ännu fler möjligheter att öka intresset :-)

//Järven

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2

Flopflex

Re: Anti-Bilturf cirkel

Postby Flopflex » 27 Nov 2013, 07:06

För Stenungsundarna: Att ta alla zoner i Stenungsund en gång ger med nuvarande aktivitet i genomsnitt 6494 poäng (pph inräknat).
Vilken pph räknar du med då :?: Och hur länge får man behålla zonerna, zonerna vid torget kan man få behålla max 1 ett dygn om det är uselt väder snabbaste är väl direkt när bt är slut, några står tillockmed och väntar ut den ;)

DIProgan

Postby DIProgan » 27 Nov 2013, 07:21

Lagt ihop medel pph för varje zon. Allt från 3 timmar till 192 :)

Ska nog bygga en ny bilcykel rutt i dag för att kolla upp några funderingar men blir lätt med all data jag redan har.
Last edited by DIProgan on 27 Nov 2013, 07:25, edited 1 time in total.

StarDust
Zonemaker

Postby StarDust » 27 Nov 2013, 07:23

Energiförbrukningen säger att den som enbart bilturfar kan hålla på 3.5 ggr längre än den som cykelturfar.

Den renodlade cyklisten tar poäng i princip samma hastighet som den renodlade bilturfaren (bilturfaren var 99% klar när cyklisten var färdig).
Men snälla rara, ingen har råd att bilturfa 8 timmar om dagen i en hel omgång, det skulle kosta tusentals kronor om dagen om man satsade på att vinna.

Sen så motbevisar ju du dig själv lite när du säger att bilturfaren var 99% klar, dels var han ju inte riktigt färdigt men det är obetydligt, men främst att det tar ungefär lika lång tid. Alla har lika många timmar per dygn att turfa och energin som krävs att cykla runt och ta zoner i Steningssund är rätt obetydlig i elitnivå. Proffsen cyklar säkert 10-15 mil om dagen vilket är omöjligt i Steningssund än så länge och i de större städerna med många zoner är det definitivt sämre att bilturfa i centrum samtidigt som det är fler turfare där och som alla inte bor nära centrum.

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"

Marrrs

Postby Marrrs » 27 Nov 2013, 08:58

Efter all övertygande reklam om hur bra bilturf är i Stenungsund är man ju bra sugen på att åka dit en sväng.
8-)

LeiLar

Postby LeiLar » 27 Nov 2013, 09:47

Image
(LeiLar, Turf member since: 2013-01-26 00:37:51)

zoega

Postby zoega » 27 Nov 2013, 10:56

JA! Vi inför lite nya turfklasser. en gåturfarklass, en cykelturfarklass, en bilturfarklass, en tågturfarklass, en tunnelbaneturfklass och kanske några till. Det blir jättebra!
Då ska jag bara komma ihåg vilken klass jag tävlar i, eller man kanske kan tävla i flera klasser samtidigt?
Gå ut med hunden på morgonen = gåturfarklassen.
cykla till jobbet eller bara rekreationsturfning = cykelturfarklassen.
Åka tåg till stockholm, sedan tunnelbana till huddinge och sedan promenad till ett par zoner en bra bit från stationen = ??
om jag cyklar till en zon men går de sista 100 metrarna för att det är för krångligt att cykla där = Äh måste ha en klass till - kombinerad gå/cykelturfklass.
Ta bilen till en närliggande stad för att gå eller cykla till zonerna = jaja, gödslar vi med nya klasser så behövs en till nu... bil/gå/cykel klass.
Eller bilklassen då, om jag inte kan köra ända in i zonen utan måste gå en bit. Blir det gåturfning då. hur långt måsta man gå för att det ska bli gåturfning?
Och någon som hävdar att han är en gåturfare men ändå åker buss/tåg/försöker få bilskjuts? En sån turfare måste väl diskvalificeras?

Eller så kör vi på som nu, med alla tävlandes på sina egna villkor i en enda stor gemensam klass!
(och lär oss att själva poängen med spelet är att ta zoner som sedan någon annan tar)

DIProgan

Postby DIProgan » 27 Nov 2013, 11:46

Läs förslaget zoega så förstår du att efter 20 minuter kan du ta vilken zon du vill. Inget hindrar dig att vara långsammare än den klass du valt. Sluta vara löjlig. Det är en ungefärlig uppskattning inte något menat att vara exakt som jag redan pratat om tusen gånger känns det.

DIProgan

Postby DIProgan » 27 Nov 2013, 12:14

Men snälla rara, ingen har råd att bilturfa 8 timmar om dagen i en hel omgång, det skulle kosta tusentals kronor om dagen om man satsade på att vinna.
Nej få har det men likväl bilturfar en del ändå. Glöm heller inte vad en del gör för status och att en del är så rika att de gör saker som för oss andra ter sig absurt. Håller likväl med om att det är ett rätt svagt argument tills den dagen någon eventuellt väljer att använda bilen fullt ut för de där dyra pengarna.
Sen så motbevisar ju du dig själv lite när du säger att bilturfaren var 99% klar
Nej. Jag har aldrig sagt att renodlad bilturfing skulle va bättre om man beger sig in i centrum. Jag redovisade dessutom bara resultaten jag fått. De är inte skrivna som argument. Jag hade såklart lämnat ute den biten om jag bara velat argumentera blint för bilar istället för att få fram relevanta data.
Alla har lika många timmar per dygn att turfa och energin som krävs att cykla runt och ta zoner i Steningssund är rätt obetydlig i elitnivå. Proffsen cyklar säkert 10-15 mil om dagen vilket är omöjligt i Steningssund än så länge
Javisst men det är trevligt o ha lite data att utgå ifrån och som man kan försöka skala upp. Om någon har en session där de tar en hel större turfstad cykel/bil/bilturf eller är villig att simulera det så är det såklart välkommet.
i de större städerna med många zoner är det definitivt sämre att bilturfa i centrum samtidigt som det är fler turfare där och som alla inte bor nära centrum.
Udda zoner finns i alla utbyggda städer och jag är benägen att hålla med att ju större en stad är turfvis desto sämre är det att ta majoriteten zoner för en bil men i gengäld finns det också fler udda zoner att åka till med potentiellt stora poäng och cyklisterna i centrum har ju dessutom mer konkurrens. Om turfare bor i utkanten eller mitt i en stad oavsett storlek är individuellt. Vissa stora städer kommer ha perifera zoner som är mycket uppvaktade andra tvärtom. Beror också på zonläggarnas utbyggnadsstrategi.

DIProgan

Postby DIProgan » 27 Nov 2013, 12:16

En extra databit från mina uträkningar: 35% av poängen i bil+cykel exemplet togs med bil och använde 27% av den totala tiden.

Fortfarande inte ett argument för något utan en redovisning.

Return to “Spelrelaterat”