Skåne söker utmanare i lagturf

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Eliotta
Posts: 25
Joined: 06 Oct 2012 15:35
Country: Sweden

Skåne söker utmanare i lagturf

Post by Eliotta »

Skånes stolta turfare utmanar till lagtävling i mars eller april månad. När våren kommer är det dags att på allvar ge sig ut och turfa igen och en lagtävling är utmärkt motivation. Ett krav från vår sida är att våra motståndare måste uppmana och tillåta VEM SOM HELST att vara delaktig och således inte försöka skramla ihop ett elitlag bara för att vinna. Vi vill att denna tävling ska motivera till ökad aktivitet och därmed högre pph på existerande zoner samt större chans till nya zoner, stärkt gemenskap i regionerna och sist men inte minst en morot för den som turfar i liten skala att öka sitt eget turfande.
Eftersom vi önskar att så många som möjligt ska delta och inte vill att någon ska bli nekad anser vi att det bästa sättet att räkna poäng är medelpoäng.
Ett eller flera lag kan utmana oss och vill man inte vara en hel region som lag kan det istället vara en stad, land eller annan sammansättning. Det viktigaste är att det blir ett ordentligt lag (minst 10 personer skulle jag vilja säga) och att alla är välkomna i laget oavsett ambitionsnivå.

Förslag på regler:

- Högst medel vid omgångens slut vinner.
- Zoner får tas hur som helst/var som helst så länge medlemmarna tillhör regionen när omgången avslutas. Vi föreslår allmänt upprop i respektive regionchat. Lagkaptenen har dock sista ordet om laguppställningen
- Laget fryses vid rondens början, dock med följande undantag: för att slippa bestämma om/vem som ska ut pga av inaktivitet tas medlemmar som inte har tagit minst 2500 poäng bort efter de två första veckorna varefter laget är helfruset intill slutet. Gäller bägge lagen. Det betyder att folk som bryter ben, får ryggskott eller stulen cykel vecka 3-4 kvarstår i laget så länge man nått sina 2500 poäng söndag 12:00 den andra veckan, alla andra tas bort.
User avatar
Rickshaw
Posts: 51
Joined: 07 Oct 2012 23:43
Country: Sweden
Location: Solberga, Stockholm, Sweden

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by Rickshaw »

Tack för ett bra initiativ. Men i begreppet tävling ligger väl definitionsmässigt att det handlar om att vinna ? Jag tror det kan vara bättre att ha två parallella kamper, en motionsinriktad och en tävlingsinriktad. Både i Stockholm och Skåne finns det säkert dom som gillar att tävla och som utan vidare drar in 200 000 p under en omgång, samtidigt finns det motionärerna som går sin dagliga runda och tar sina poäng på det viset. Precis som ni anger ska vem som helst kunna vara delaktig, men man kanske kan ge en valmöjlighet till de som anmäler sig att välja på tävling eller motion ?
Rickshaw the guard of Prästaparken
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 879
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by Kingslayer »

Rickshaw wrote:Tack för ett bra initiativ. Men i begreppet tävling ligger väl definitionsmässigt att det handlar om att vinna ? Jag tror det kan vara bättre att ha två parallella kamper, en motionsinriktad och en tävlingsinriktad. Både i Stockholm och Skåne finns det säkert dom som gillar att tävla och som utan vidare drar in 200 000 p under en omgång, samtidigt finns det motionärerna som går sin dagliga runda och tar sina poäng på det viset. Precis som ni anger ska vem som helst kunna vara delaktig, men man kanske kan ge en valmöjlighet till de som anmäler sig att välja på tävling eller motion ?
Jag har varit med I två regionkamper tidigare, jag är dock inte initiativtagare denna gång men tror ändå att jag talar för hela Skåne med följande tankar.

Turf är inte en rättvis "sport". Det vet alla som turfat ett tag. För att vinna i Turf, dvs världen, Sverige eller en region så måste du

a) Ha en cykel
b) Vara i god fysisk form och/eller ha väldigt mycket fritid
c) Bo på en större ort med väldigt många zoner som det är hyfsat hög omsättning på
d) Vara nattmänniska/ha tid att turfa sent på kvällen för att få hög natt-PPH.

Om du inte lever upp till alla dom kriterierna kan du aldrig vara med och tävla i toppskiktet av den formella delen av turf, oavsett hur mycket du gillar att turfa eller tävla.

Vi har ett seriesystem som gör det möjligt för elitturfare att tävla mot varandra. Det är fullt möjligt att starta stadskamper, där tex Stockholm utmanar Göteborg och kan tävla på likartade villkor. I Skåne ser vi dock regionkamper som en tävlingsform där vi kan minimera turfens inbyggda ”orättvisor” och låta alla i en region som vill tävla i turf få möjlighet att göra det på samma villkor som alla andra genom att bidra till en laginsats – oavsett om man bor i Perstorp med 4 zoner eller Malmö med 250 zoner.

Jag kan själv inte vara med i denna regionkamp om den äger rum i mars. Jag bor i Helsingborg och en sommaromgång drar jag lätt in 150-200k. I mars flyttar jag till en mindre Skånsk ort med 8 zoner. Mina framtida kamper kommer inte vara mot andra turfare utan mot zonutläggaren för att tjata mig till några fler zoner så att jag en månad kan dra in 13k istället för 9k. Det kommer naturligtvis inte finnas en chans i världen för mig att dra in lika mycket som i Helsingborg och att fajtas om förstaplatsen i Skåne kan jag glömma. Det har jag förlikat mig med, men gör det mig till en amatörturfare istället för elitturfare? Jag ser fram mot att få vara med i framtida regionkamper även om jag bara kan snitta 10000 på en omgång, för det blir den enda tävlingsform där jag kommer kunna vara med och tävla ”på riktigt”.
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by kaninmage »

Nog måste det väl finnas någon region som kan tänka sig starta ett lag där alla i regionen är välkomna oavsett ambitionsnivå, fastän det är en "tävling"?

Är era tävlingsinstinkter (maximera medelpoängen) starkare än viljan att skapa ett stort och varierat lag så kan ni ju skapa egna "tävlingar i tävlingen".

T.ex. så kan ni t.ex. jämföra er "elit" med vår där exempelvis:
* top-10 i respektive lag kämpar mot varandra
* finnkampsregler där top-3 i respektive lag kämpar om poäng
* positionsstrider (vår 1:a mot er 1:a, vår 2:a mot er 2:a o.s.v...) ger poäng

Själv ser jag en delseger till den region som får ihop störst lag (procentuellt av regionens aktiva turfare). På den fronten har Skåne totalt krossat sina motståndare tidigare och jag tror faktiskt inte att någon region kan matcha oss vad gäller detta i denna kamp heller, men gör gärna ert bästa! ;)

/kaninmage
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by StarDust »

kaninmage wrote:Nog måste det väl finnas någon region som kan tänka sig starta ett lag där alla i regionen är välkomna oavsett ambitionsnivå, fastän det är en "tävling"?
I Uppsala har vi UppsLaget där alla i Uppsalalän är välkomna. Följ gärna vår starka frammarsch i topplistan!

Sent from my GT-I9295
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
slechmiinh
Posts: 8
Joined: 16 Sep 2012 19:37
Country: Sweden
Location: Castleforest!

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by slechmiinh »

Då har Västra Götaland Officiellt accepterat utmaningen och det finns ett lag man kan gå med i HÄR:
http://turf.kng.se/lagturf/index.php?pa ... n&team=241

Än så länge inga synpunkter på regler osv, men det kanske kommer så småningom.
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by kaninmage »

Alternativ (och inofficiell) mångkamp, för att mer motivera involverade turfare, stora som små och i med- och motgång, att ge det där lilla extra. :)

/kaninmage
User avatar
kaninmage
Zonemaker
Posts: 216
Joined: 30 Jun 2012 11:11
Country: Sweden
Location: Malmoe

Re: Skåne söker utmanare i lagturf

Post by kaninmage »

Hmm.... kom inte länken med?

Då testar vi igen:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... edit#gid=0

/kaninmage
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”