iPhone + Turf +enable background turfing?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by Marcuzo »

Hej
Jag har en iPhone 5 och undrar vad "enable background turfing är"? Jag har förstått att om man har Android så kan man på något sätt turfa utan att ha själva kartan igång - är det detta som kallas "background turfing"?

Kort sagt - vad är background turfing? Finns det något sätt att slippa att ta fram telefonen när man kommer till en zon? Känns som att så fort som skärmsläckaren släcks ner så släcks också Turf ner. Vore ju enormt smidigt om man kunde komma fram till en zon och att den blir tagen direkt.
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by tretton »

Jag tror att just "background turfing" är till för det du beskriver, att kunna turfa utan att ha skärmen igång. Men jag sitter på en android, så jag vet inte säkert...
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
LordChade
Posts: 8
Joined: 16 May 2012 11:34
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by LordChade »

Ja, det måste ju vara det det är. Jag är förvånad att man kan stänga av det i iPhone. Det sätter en del av spelets dynamik ur spel när man inte kan se aktiva spelare på kartan hela tiden.

I Android måste man stänga av och starta appen igen för att kunna förflytta sig mellan zoner utan att "synas" för andra, men då ser man å andra sidan inte heller var andra spelare är. iPhone-spelare däremot syns inte när de förflyttar sig, utan dyker bara upp på kartan när det är dags at ta en zon och sen försvinner de igen. En del av spänningen med spelet (när man spelar i ett aktivt område som centrala Malmö iallafall), tycker jag, är att man får hålla lite koll på var andra spelare är på väg och att man eventuellt får skynda sig till "sin" zon för att ingen annan ska hinna före. Och så helt plötsligt dyker en iPhone-spelare upp och tar zonen... ;)

(ja, jag vet att det kan hända iallafall om en spelare "börjar" spela just där och att man kan stänga av och sätta på appen osv, men poängen med 5 sekunders-bonusen är väl att man ska behålla appen på så länge man tänker ta fler zoner inom rimlig tid?)
User avatar
Isengrim
Posts: 520
Joined: 24 Jul 2012 01:15
Country: Sweden
Location: BeerBeach

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by Isengrim »

Ett långtryck på "gubben" i nedre vänstra hörnet ger frågan om du vill stänga av gpsen, då ser du alla andra med du själv är i stealth mode. Trist men envändbart om du går där det är många aktiva.
KarinAlfrida
Posts: 25
Joined: 30 Jul 2013 21:43
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by KarinAlfrida »

Nu tror jag att jag måste lägga mig i och städa bort lite missförstånd :-) Jag använder huvudsakligen en iPhone när jag turfar men har en liten androidtelefon också.
"Background turfing" betyder bara att du kan ha appen igång i bakgrunden när du gör annat, och när något händer aviseras det - som att du börjar ta en zon t ex. Och givetvis måste GPS:en vara på för att det ska gå att ta zoner!
Visst är det lätt att slå av och på GPS:en i iOS-versionen men det är lätt i Androidversionen också, man måste inte alls stänga av appen, räcker med att peka lite längre på GPS-gubben så får du frågan om du vill stänga av GPS:en (skillnaden är att du inte får någon fråga under iOS). Så den som vill "spökturfa" och bara slå på sin GPS precis vid zonen, kan lika väl göra det på en Androidtelefon. Handlar mer om hur man vill spela. För egen del föredrar jag att GPS:en är på om det går, både min egen och andras.
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by Marcuzo »

Men kan någon förklara själva grundfrågan för mig. Dvs om jag har background turfing på - går det då på iPhone att ta en zon (naturligtvis om jag har på GPSen) utan att ha Turfappen igång som synlig app på min skärm? Idealet vore att:

1. Jag hör ett ljud när jag kommer in i en zon eller när jag tagit en zon. Nu verkar ljudet bara komma om jag har Turfappen som den aktiva appen.

2. jag kan ta en zon även om skärmen har gått ner i sleep mode. Som det är nu verkar det väl vara så på iphone att allt stängs ner om skärmen slockar? Rätta mig gärna om jag har fel här. Problemet att ha GPSen igång hela tiden samt skärmen är att batteriet är snart ett minne blott. Detta kanske är en annan tråd - men hur fasen ska man göra med battery management på iphone + turf. Känns lite som att iphone + turf + batteri + gps = ej bra kombo.
KarinAlfrida
Posts: 25
Joined: 30 Jul 2013 21:43
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by KarinAlfrida »

1. Fungerar så på min iPhone 5 i alla fall, där kommer aviseringen fram på skärmen även när telefonen är som du skriver i sleep mode, precis som du vill ha det. Fungerar det inte så på din alltså?

2. Powerpack i fickan! Kjell&co har flera bra, olika storlekar, dels för fickan, dels i större size för cykelväska eller ryggsäck på långa turer :-)
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by Marcuzo »

Hej Alfrida. Tack för svaret. Absolut - nu funkade det faktiskt. Dvs när jag var synlig så tog jag zonen. Däremot kom inget ljud. Kommer även ljudet för dig (dvs taking zone och zone taken)?
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by SaLa »

Intressant!
Background turfing är väl okryssat som standard på iphone? Därför en del androidturfare tror att iphoneturfare spökturfar, när de egentligen inte vet att det går att ha Turf igång medans man går till nästa zon (och behålla gps-bonusen).
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: iPhone + Turf +enable background turfing?

Post by Marcuzo »

Du har rätt SaLa! Background turfing är okryssat som standard på iPhone. Jag visste inte ens vad det var. Har nu varit ute på första background turfing-aktiga turfturen. Smidigt! Med hörlurar, display på lägsta ljusstyrka. Inser dock att batteripack behövs.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”