GPS alltd på fel ställe

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
FuMlig
Posts: 2
Joined: 30 Mar 2014 20:36
Country: Sweden

GPS alltd på fel ställe

Post by FuMlig »

De senaste 2 veckorna har jag inte kunnat ta en enda zon, för gps:en vill alltid få mig till att vara minst 500m ifrån min verkliga plats (i bästa fall, ibland hamnar jag ett par km bort).
Undrar dels om någon annan har/haft samma problem och hur ni i så fall löste det, dels om det kan ha något med byte av telefon från Galaxy S3 till S4 att göra?
Det börjar bli rätt enerverande att inte kunna turfa, och samtidigt se alla andra lägga zon efter zon bakom sig... :?
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by tomtebloss »

Ibland kan mobilen få för sig att den befinner sig på annat ställe. Att sätta på den en stund innan man kommer till zonen brukar lösa sådana problem. Att röra sig med andra ord. Jag turfar med bla en Galaxy S4 och den måste jag väl ändå säga att den är väldigt precis och snabb med att hitta satelliter.

Försök att ha på din gps i mobilen en längre stund och rör dig så att den hittar satelliterna. Annars får du nog lämna in den på service är jag rädd.

Prova det här programmet och se om du hitar några satelliter.



https://play.google.com/store/apps/deta ... ss.gpstest
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by DIProgan »

Inga GPS problem på S4'an här inte.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Cee
Posts: 178
Joined: 05 Sep 2010 16:20
Country: Sweden
Location: Göteborg

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by Cee »

S4a funkar bra för mig. Hur ser det ut om du öppnar Google Maps, är du på fel plats då med? Tänker att ett skal med metall i kanske kan isolera telefonen och störa GPS-mottagaren, hur har du det där?
acachberga
Posts: 102
Joined: 31 Mar 2014 12:57
Country: Sweden

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by acachberga »

Tycker att tomtebloss förslag verkar bra. Det tar ju för det mesta ett tag innan gepeässen visar som den ska. Jag kör med en Galaxy Note och den verkar alltid vilja ligga kvar på den gamla platsen jag kollat på. Brukar pröva med att stänga av/sätta på och ibland funkar det, ibland inte.
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by farbrorP »

Det kan bli hyfsat galet ibland. Häromdagen när jag satt på Kungsbackapendeln så trodde min telefon (Note 3) att jag var i Indien. Här snackar vi snabbtåg. Ggb Central - Indien på en kvart...
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by LeiLar »

Hann du ta någon zon där borta då?
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
farbrorP
Posts: 414
Joined: 08 Aug 2012 23:53
Country: Sweden
Location: Short Valley, Jätteborg

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by farbrorP »

Nej, jag var i Kungsbacka några minuter senare. Svettig resa. :)
FuMlig
Posts: 2
Joined: 30 Mar 2014 20:36
Country: Sweden

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by FuMlig »

Tack för alla svar och tips! :)
Försökte med det mesta, starta gps en stund innan jag kom till zonen, stänga av och sätta på gps igen, kolla mot gogle maps (som funkade fint) och starta om mobilen.
Så helt plötsligt funkade det bara igen! Utan att jag behövde göra något! Startade bara turf som vanligt och var inställd på att gps var helt åt h-e, men hoppsan hejsan där var min gröna gubbe på alldeles rätt ställe!
Mysko, men nu funkar det, som sagt!
acachberga
Posts: 102
Joined: 31 Mar 2014 12:57
Country: Sweden

Re: GPS alltd på fel ställe

Post by acachberga »

Jag är ju ny på det här och kan ju därför inte alla finesser än, men det ska säkert lösa sej med tiden. Man lär sej ju mer och mer ju längre man håller på. Till exempel: När jag tagit en zon och var på väg mot en annan sen, så ville inte gepeässen följa med trots att jag t.o.m. stängde av pixet och sedan på. Jag fick handgripligen leta reda på den, fixa runt med kartan mm. Så plötsligt upptäckte jag samma sak som säkert alla andra insett för länge sedan, att om jag tryckte svarta gubben nere till vänster (som tydligen är jag själv) så for kartan iväg och fixade in mej precis där jag var. Finns kanske nån som mot all förmodan inte upptäckt det än. Men antagligen känner alla till det?
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”