GPS-fel Iphone

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Calmare1
Posts: 28
Joined: 06 May 2015 16:55
Country: Sweden

GPS-fel Iphone

Post by Calmare1 »

Hej ! Är det fler än jag som upplevt stora försämringar med GPS-fel på Iphone? Har senaste två månaderna tvingats slå av och gps:n i var och varannan zon. Tråkigt att behöva förlora minst 5 s varje gång för detta. Nu sista tiden har inte ens detta hjälpt. Min gröna gubbe tycks nagla sig fast vid större vägar etc. Kan förflytta mig 50 m utan att gubben rör sig och när den väl "lossnar" så flyger den ju ut på andra sidan istället. Verkar som GPSn låser sig vid vägar och inte bryr sig om var men egentligen är. Kan appen utvecklas på något sätt för oss som använder Iphone för att slippa detta? Om jag förstått det hela rätt så har Androidanvändare inte alls så stora problem med detta.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: GPS-fel Iphone

Post by Velocipedryttaren »

Iphone har bestämt att gps ska låsa mot vägar, inget som turf kan påverkar. Finns ett flertal trådar om problemet.
User avatar
BlackRider
Posts: 19
Joined: 29 Aug 2014 20:30
Country: Sweden

Re: GPS-fel Iphone

Post by BlackRider »

Jag har alltid haft GPS-problem med iPhone men jag kan inte säga att jag tycker det blivit mycket värre den sista tiden. Det varierar mellan olika versioner av appen men också med väderlek, närhet till stora hus mm. (Och hastighet; rör man sig som en joggare så funkar det oftast bättre.)

Något jag dock märkt är att beteendet kan påverkas av andra appar. Jag började köra med "Bikes vs Cars" parallellt med Turf för att samla km och se mer exakt hur långa turer jag åkte. Och då beter Turf sig precis som du beskriver. Jag måste stoppa loggningen i BvsC, gå till Turf, slå av och på GPS:en så att zonen börjar tas och slutligen gå tillbaka till BvsC och starta en ny loggning; annars är gubben som fastspikad på vägen.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: GPS-fel Iphone

Post by hazzard »

Velocipedryttaren wrote:Iphone har bestämt att gps ska låsa mot vägar, inget som turf kan påverkar. Finns ett flertal trådar om problemet.
wow seriöst ? vad är det för skit haha låsa fast... det är ju knappast bra gps ska vara dynamisk ju..
Fillefilur
Zonemaker
Posts: 40
Joined: 26 Jun 2015 13:14
Country: Finland

Re: GPS-fel Iphone

Post by Fillefilur »

Jag har märkt att hastigheten har stor betydelse. Kör jag hårt med cykel vill den hålla mig på gata vad jag än gör, även om jag skulle cykla på cykelväg 10 m bredvid vägen. Brukar numera sakta in till gåfart i god tid vid ställen där detta problem är vanligt. Har hjälpt mycket, men inte alltid.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”