Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
getingkex
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2015 21:01
Country: Sweden

Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Post by getingkex »

Hej,

Började spela för ett par månader sedan och har inte lyckats komma under min 1GB-gräns för mobildata än. Har precis ringt till operatören och fått förstå att det kostar nästa det dubbla att ha mer än 1GB. Jag verkar ligga på runt 600MB i månaden bara i Turf, vilket räcker till typ 90000 poäng och topp 40 på Västra Götalands-listan :) Jag använder kartorna verkligen bara i nödfall, de flesta dagarna inte alls eftersom jag mest turfar på en väletablerad rutt fram och tillbaka till jobbet.

Så jag undrar: är detta rimligt? Finns det några tips för att reducera (ser att det finns gamla trådar på ämnet men appen har ju utvecklats en del sedan dess, och det är mycket fokus på kartor). Var kommer all detta mobildata ifrån om inte från kartorna? Är det bättre att vara mycket inzoomad (och antagligen få flera zondetaljer) eller mycket utzoomad (och antagligen ladda ner information om zoner och spelare jag inte bryr mig om)

Mvh,
getingkex
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Post by Maqqan »

Hejsan

Kör du med iOS eller android? IOS versionen kan jag inte så mycket om.

Om du kör med android, kör du med androidversionen man hittar på Google Play eller supporterversionen som du hittar mer info om här?

För versionen från Google Play har jag inte så mycket tips till dig för att minska datamängden mer än att lära dig zonernas placering och köra pro-mode. I supporterversionen så cashar din telefon kartorna så du inte behöver ladda ner dem varenda gång, det borde hjälpa dig. När jag var i Finland tex så satt jag på hotellets wifi och tankade ner kartorna genom att klicka runt, sedan stängde jag av mobildata, gick till zonen och slog på mobildata igen för att ta den.
getingkex
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2015 21:01
Country: Sweden

Re: Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Post by getingkex »

Hej,

Tack för svaret. Jag kör Android, Google-play versionen. Ska kolla det där med supporter-turf när jag hinner. Låter dock lite som om den kommer fylla min storage istället för min mobildata-kvota dock :) Är förvånad att de slopar pro-mode, vilket känns fullt tillräckligt 95% av tiden för min del.

Efter att ha experimenterat lite så tror jag nu att det tar mindre data om man zoomar in mycket. Så jag tänker fortsätta så och hoppas komma under 1GB i september...

/getingkex
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Post by Marrrs »

Det är inte så stor mängder data som lagras med supporterappen, storleksordningen 35 Mb cachas på min telefon när jag zoomat runt lite.
8-)
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Använder Pro Mode men det blir mycket mobildata ändå

Post by hazzard »

1gb bara? wow hur kommer det sig du har så lite då..
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”