Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Det hade ju varit kul om Blabert som är zongeneral kunde skriva lite input om detta.. dom som skrivit är bara vanliga zon makare dom tar ju bara order från bossen om var dom ska och får lägga zoner vi vet ju inte ???.. tycker också mer balans vore på sin plats för jag tvivlar att lägga zoner på spår är något en vanlig zonmakare hade fått göra om de visste att så får man inte men kanske man får göra det.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Blabert »

Blabert är numera zongeneral emeritus, så jag skriver som en "vanlig zonmakare"..

Riktlinjerna vad gäller zoner över järnvägsspår är glasklara: de ska endast kunna tas utan fara för ens liv, dvs på en bro, perrong eller ja ombord ett tåg då. Att alla kan nå dessa zoner är inte nödvändigt, ibland kanske de ligger innanför betalspärrar, detta är också ok.

Känner man att detta är orättvist eller obalanserat så undrar jag dock om man funderat något längre på balans och rättvisa.. Jag är rätt säker på att man drar in avsevärt mer poäng på en tvåtimmars cykelrunda eller promenad än om man sitter på tåget mellan Falun och Stockholm och försöker armhåla de typ 7 zoner som man passerar.

Jag finner hela denna diskussion både larvig och onödig, antalet zoner man kan armhåla är alldeles för få i sammanhanget och de poäng man lyckas ta på detta sätt har öht inte med balansen av Turf att göra. Huruvida det är fusk eller fiffel att armbåga tänker jag varken säga bu eller bä om, oavsett så har det inget med balans eller poängrättvisa att göra, förutom möjligtvis extremt marginellt.
Image
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Blabert wrote:Blabert är numera zongeneral emeritus, så jag skriver som en "vanlig zonmakare"..

Riktlinjerna vad gäller zoner över järnvägsspår är glasklara: de ska endast kunna tas utan fara för ens liv, dvs på en bro, perrong eller ja ombord ett tåg då. Att alla kan nå dessa zoner är inte nödvändigt, ibland kanske de ligger innanför betalspärrar, detta är också ok.

Känner man att detta är orättvist eller obalanserat så undrar jag dock om man funderat något längre på balans och rättvisa.. Jag är rätt säker på att man drar in avsevärt mer poäng på en tvåtimmars cykelrunda eller promenad än om man sitter på tåget mellan Falun och Stockholm och försöker armhåla de typ 7 zoner som man passerar.

Jag finner hela denna diskussion både larvig och onödig, antalet zoner man kan armhåla är alldeles för få i sammanhanget och de poäng man lyckas ta på detta sätt har öht inte med balansen av Turf att göra. Huruvida det är fusk eller fiffel att armbåga tänker jag varken säga bu eller bä om, oavsett så har det inget med balans eller poängrättvisa att göra, förutom möjligtvis extremt marginellt.
Okej, det verkar som att ni inte bryr er speciellt mycket, tycker du att dom som körde med detta beteende i ett gå turf event var också ok ? jag tycker inte att zoner ska läggas så dom går över spåret oavsett... Sen varför skulle denna diskussion vara larvig ? captHaddock har ju kommit med vettiga argument och det är principen varför ska det vara ok att förvränga sin gps position på zoner man kan kan ta från tåget? då uppmuntrar ni ju till fusk, det verkar som man inte få ha en åsikt om erat arbete för ni verkar alla ta åt er så mycket vilket är bara trist..

captHaddock har haft all rätt att starta denna tråd men det verkar inte som nån från zonmakarna har direkt tyckt detta är fel så då kan ni väl lika gärna låsa denna tråd och hänvisa ut att det är ok och att inget kommer göras så slipper ni gnället då.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Blabert »

Vi i crew bryr oss bevisligen mer än de flesta, då vi lägger ner fritid på att utan ersättning utveckla en app som andra kan ha glädje av.

Jag har inte sagt något om armhålning under event, det vore definitivt att skaffa sig en fördel framför andra, dvs fusk i mina ögon. Jag hoppas verkligen att man kan lösa detta problem (om det blir ett) på något sätt. Men att gå därifrån och hävda att placera några få zoner på tågperronger eller broar över järnvägsspår är att uppmana folk att fuska är dock larvigt. Det finns ingen zonmakare som bygger zoner för att folk ska armhåla dom, de bygger zoner för pendlare och andra som råkar befinna sig på t ex tågstationer.

Slutligen får man ha vilka åsikter man vill, men bara för att man har en åsikt betyder det inte att andra delar den. I detta fall går åsikterna isär och då får man nog som "vanlig turfare" acceptera att crews åsikter har företräde.
Image
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Vintentina »

Det är mycket fler grejer än just zoner på spår som gör spelet obalanserat. Det handlar nämligen inte om vem som gör flest kilometer på sin cykel, utan det är en massa taktik och sådant med i spelet, plus väldigt ojämna förutsättningar.

Personligen använder jag det som motionsmotivator, men som motionsapp använder jag Endomondo och jag tycker armhålning är ett kul sätt att retas lite ibland, vilket också är en del av spelet.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Blabert wrote:Vi i crew bryr oss bevisligen mer än de flesta, då vi lägger ner fritid på att utan ersättning utveckla en app som andra kan ha glädje av.
Jag kan bara prata för mig själv men jag tror att alla turfare är tacksamma för jobbet som alla inom turf crew lägger ner.
Blabert wrote: Jag har inte sagt något om armhålning under event, det vore definitivt att skaffa sig en fördel framför andra, dvs fusk i mina ögon. Jag hoppas verkligen att man kan lösa detta problem (om det blir ett) på något sätt. Men att gå därifrån och hävda att placera några få zoner på tågperronger eller broar över järnvägsspår är att uppmana folk att fuska är dock larvigt. Det finns ingen zonmakare som bygger zoner för att folk ska armhåla dom, de bygger zoner för pendlare och andra som råkar befinna sig på t ex tågstationer.
Det finns uppenbart zonläggare som bygger zoner för att folk ska armhåla dom. Det är bara att inte lägga zonen direkt över spåret om man vill och det finns hur många exempel som helst där man inte har gjort detta. Sen finns det också en hel del exempel på där man har valt att uppmuntra armhålning, exempel finns tidigare i tråden.

Är armhålning ett stort problem och det största balanserings problemet? Självklart inte. Det är ingen som har sagt heller. Däremot stör jag och många med mig på detta "fenomen".
Ett argument som "det är inte ett stort problem" köper jag inte. Eftersom det är mycket enkelt att åtgärda om man vill handlar det inte om att prioritera andra saker utan det handlar om man principiellt är för armhåleturfing (och där med att det är OK att förvränga sin gps-situtation och ta zoner från tåg) eller inte.

Om man tycker att detta med armhålning inte spelar någon roll med motiveringen att det är "marginellt". Tycker man då också att det är OK att löpare i ett 100m lopp skulle kunna få starta +-2 cm från startlinjen med argumentet, 2cm spelar ju ingen roll för totalen ändå så varför tjafsa? (kanske var ett dåligt exempel men jag hoppas att poängen gick fram)

Till sist tycker jag inte man inte jämföra tid på tåg med hur mycket zoner man skulle kunna tagit om man hade gjort något annat. Det är enligt mig en helt irrelevant i denna diskussion.
En person som pendlar 1 timma från jobbet kan exempelvis 0 eller 5 zoner att ta på vägen till jobbet genom armhålning vilket jag inte tycker är bra.
Säg att man skulle lyckas ta 5 zoner på tåget varje tag till och från jobbet och att dessa skulle ge 100p styck. 20 arbetsdagar = 20*10*100 = 20000 poäng. Detta är inte en helt orimlig uppskattning och på min nivå skulle jag säga att 10000 poäng gör stor skillnad.

PS: Jag vill verkligen understryka att detta inte handlar om att jag skulle kunna placera mig 1 placering högre upp på någon ranking. För mig handlar det om principen och att när jag hörde talas om armhålning blev förvånad över att turfcrew genom att lägga zoner på spår uppmuntrar till att förvränga sin gps-position.
Hoppas det inte blev för tjatigt ;)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

Men du glömmer ju att tåg stannar på perronger. Det är ju lätt att ta en zon utan att behöva kliva av tåget och riskera att den åker iväg innan man tagit zonen. Som pendlare eller semesterresenär så tror jag detta uppskattas väldigt mycket! Du får helt enkelt tänja på principerna så att alla har en chans att få lite roligt ibland! :)
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Haha, jag ser den där turfaren framför mig som går av på perrongen för att ta zonen och sen inte hinner tillbaka innan tåget går ;)

Jag kan verkligen förstå att man kan uppskatta en zon på ett spår om man är semesterresenär. Så OK då att ha det på både station/perrong/spår vid tågstation. Men inne på station/spår/perrong på pendeltågs- och tunnelbanastatoner tycker jag inte att zoner hör hemma.

Mitt största störningsmoment av samtliga zoner är just nu den nya Slussen zonen så om ni kan placera om den så att den inte ligger på spåret utan bara vid vattnet/busstorget så ska jag hålla mig lugn ett tag :)
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Blabert »

Orkar inte riktigt citera ordentligt, så skriver bara lite allmänt.

Först så kan jag fortfarande inte förstå den stora orättvisan som sägs uppstå om en turfare lyckas ta 5z på sin timmes tågpendling. Om jag var den tågpendlaren hade jag nog tittat avundsjukt på de som cykelpendlar till jobbet och på sin timme kanske hinner 15-20 zoner. Alla har olika förutsättningar och i min mening uppstår ingen stor orättvisa för att någon lyckas tågturfa, även om denne gör det frekvent.

Sen är det verkligen ingen nyhet med zoner på perronger av olika slag. Några av dessa zoner fanns redan när jag började turfa för mer än fem år sen, detta var så klart långt innan någon hittat armhålan. Ett inslag i spelet är ju att zoner ska ligga på lite olika sorters platser, tågperronger är definitivt en av dessa. Som sagts tidigare, att uppmana till gps-förvrägning har inget med saken att göra.
Image
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Blabert wrote: Först så kan jag fortfarande inte förstå den stora orättvisan som sägs uppstå om en turfare lyckas ta 5z på sin timmes tågpendling. Om jag var den tågpendlaren hade jag nog tittat avundsjukt på de som cykelpendlar till jobbet och på sin timme kanske hinner 15-20 zoner. Alla har olika förutsättningar och i min mening uppstår ingen stor orättvisa för att någon lyckas tågturfa, även om denne gör det frekvent.
Du verkar inte förstå poängen. Ingen har sagt att det är en stor orättvisa. Tråden handlar om armhålning där ett av flera problem med detta har med balansen i spelet att göra men det är inte huvudargumentet. Om du ändå vill diskutera just balans frågan så tycker jag det är ett problem om än litet. Det finns inga riktlinjer för om en zon exempelvis bör placeras på en perrong eller perrong + spår. Om jag skulle vilja armhåla och har 2 zoner påvägen till jobbet som i dagsläget ligger på perronger, kan jag begära att dessa zoner även ska täcka spåret så jag kan armhåla dessa?
Förutom balansen så finns det många fler bättre argument i tråden vilka du inte har bemött.
Blabert wrote: Sen är det verkligen ingen nyhet med zoner på perronger av olika slag. Några av dessa zoner fanns redan när jag började turfa för mer än fem år sen, detta var så klart långt innan någon hittat armhålan. Ett inslag i spelet är ju att zoner ska ligga på lite olika sorters platser, tågperronger är definitivt en av dessa. Som sagts tidigare, att uppmana till gps-förvrägning har inget med saken att göra.
Nu var inte problemet att zonerna låg på perronger i första hand utan att zonerna låg på spår. Att ta en zon på ett spår (just över spåret) görs endast via tåget. Om du inte armhålar måste du ha maxflyt att tåget stannar precis på zonen och står kvar där. Vad gäller exempelvis Slussen zonen så stannar aldrig tåget på zonen.
Att lägga zoner på spår uppmuntrar till armhålning vilket är att förvränga sin gps-position. Håller du vet om detta?

Jag själv började turfa i december förra året och det är anledningen till att jag inte startade tråden innan dess...
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”