Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Changrila »

Vill ni ha en zon att störa er på så kan ni titta på jakanperrong ;) Den kom nyligen, utan tvekan för att tågturfare ska ha något att roa sig med eftersom det finns två(!) zoner extremt nära. Det är garanterat närmare än 200m från jakanperrong till båda de närmsta zonerna. Samtidigt finns det ett jättefint område för både promenader och cykelturer ca 2km norr om zonen där det skulle vara lämpligt med någon zon, men där dyker det inte upp något. Så ja, tågturf är tydligen mer roande än fina stigar och grusvägar i vacker natur ;)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

Jag tycker det är kul att det finns något för alla! Många pendlar och ännu fler reser med tåg och visst är det kul att haffa sig en zon när man är på väg någonstans! Fördelningen tågzoner/vanliga zoner visar rätt tydligt att dessa zoner är mest som kuriosa.

Sent from my GT-I9295 using Tapatalk
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

Men då kan ni lika gärna sätta zoner så folk när dom sitter hemma bekvämt i soffan kan ta zoner ? nej det är helt fel att man ska kunna ta en zon medans man sitter på tåget lite får man allt anstränga sig faktiskt det är inget som säger att man måste kunna göra det även om det är möjligt så är det erat fel! Bort med alla såna zoner och dom latmaskar som kommer klaga får allt göra som vi andra dvs gå till zonerna och inte sitta på tåg och ta den så jäkla löjligt.. , eller ska man kunna ta en zon när man står i kassan och handlar mat ? lite dubbelmoral här som vanligt från zonmakare på suspekta zonplaceringar...

Håller med changrila lägg dom istället på våran fina natur och andra sevärdheter ni själva säger ju att en zonplacering ska vara speciell :roll:

"outdoor addiction" börjar kännas fel...
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

Tycker du allvarligt att det är en rimlig jämförelse? Till att börja med så får jag påminna dig om att det här inte är en träningsapp, det är ett spel. Det har ingenting med att man måste anstränga sig fysiskt för att ta zoner. Det finns de som åker moped mellan zonerna, är det fel? Nej, det är det inte. Du får ta dig fram hur du vill för att ta zoner. Jag gillar att bilturfa ibland till exempel, inte det heller är fel. Tvärtom tycker jag det borde finnas fler bilvänliga zoner då det är en otroligt dålig fördelning på sådana zoner jämfört med cykelvänliga zoner.

För det andra så är det ju inte så att enbart tågluffare kan de de zoner ni klagar på. Zonerna är inte placerade enbart på tågbroar eller dylikt, just för den anledning att man ska kunna ta den på flera olika sätt.

"Outdoor" börjar precis när du klivit ut ur hemmet, hur du tar dig fram är helt upp till dig!
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by DIProgan »

Medan samhället i stort försöker få fler att cykla försöker delar av crew få fler att åka bil. Bra där. Eager Weasel topplistorna kan förövrigt bara tas bort är ju inga riktiga rekord utan bara armhålor.
Running the third-party project https://turfbridge.com
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by StarDust »

DIProgan wrote:Medan samhället i stort försöker få fler att cykla försöker delar av crew få fler att åka bil. Bra där. Eager Weasel topplistorna kan förövrigt bara tas bort är ju inga riktiga rekord utan bara armhålor.
Det är en diskussion för en annan tråd.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by Vintentina »

DIProgan wrote:Medan samhället i stort försöker få fler att cykla försöker delar av crew få fler att åka bil. Bra där. Eager Weasel topplistorna kan förövrigt bara tas bort är ju inga riktiga rekord utan bara armhålor.
Tala för dig själv, min vessla på 9:47 (plats 187) är 100 % äkta.
http://warded.se/turf/beaver/17773435/0/60202
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Mycket bra att även Stardust (som är zonläggare) kommenterar tråden. Jag skulle vara mycket glad om Stardust och/eller fler zonläggare bemötte något/några av följande argument:

1. Är det inte ett problem att ta zoner genom att medvetet förvränga sin gps-position? Följande är definitionen av takeover time:
"A turfer's takeover time is the number of seconds he/she has to stand inside a zone in order to take it."
Givet att turfs crew inställning är att armhåleturf inte är ett problem och att det är helt OK att uppmuntra till detta genom att lägga zoner på spår tycker jag att man får vara ärlig och ändra denna definition?

2. Är det inte problematiskt att mina vägar som gå/cykel turfare blir blockerade av folk som kommer med tunnelbana/tåg? Det är inte så motiverande att på en promenad ta sikte mot en zon för att se den bli tagen från tunnelbanan när man är några meter i från. Om andra turfare går eller cyklar dit och kommer före mig känns det fair på en helt annan nivå.

3. Jag (och säkert många med mig) turfar med Iphone. Jag har hört att denna telefon är mycket svår att armhåla med. Är det inte ett problem att möjligheten att armåhåla påverkas av valet av telefon?

4. Är det inte svårt att balansera hur många zoner som ska eller inte ska ligga på spår? Jag har många zoner som ligger precis utanför spåret på vägen till jobbet. Varför ska inte alla dessa dras över spåret och hur avgör man hur många som är lagom?

Ett exempel, jag tar det med "Jakan" som någon nämnde ovan. Följande zoner ligger på spåret på pendeltåget påväg in mot city:
Jakanperrong
Vasknorren
Barcarby
Spångazone
SundbybergC
Hevigsdal (osäker på om denna ligger på såret eller inte)

Frågor uppkommer här direkt, varför ligger inte zonen vid Karlberg station som ligger på samma sträcka även den över spåret?
Ta helt andra zoner som exempelvis den vid Gullmarsplan, varför är den dragen så den ligger nästintill perfekt på perrongen och inte på spåret?
Jag personligen har en del zoner som ligger precis bredvid spåret på vägen till jobbet. Kan man begära att få dessa flyttade så att de även täcker spåret?

Jag kan skulle kunna lista fler argument men de ovan tycker jag är viktigast just nu. För att sammanfatta:
Jag tycker inga zoner ska ligga på spår (eller perronger). Givet att man verkligen tycker detta är en bra idé så tycker jag att det mest rättvisa skulle vara att dra ner takeover timen till 0 sec för jag tycker inte att man ska behöva armhåla om man inte vill.
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by captHaddock »

Man behöver såklart inte ta zoner som ligger på spår om man inte vill. Min sista poäng var helt enkelt att spelet inte ska bestraffa folk som inte armhåleturfar.
(bestraffningen = att inte tillgodogöra sig poäng som man skulle kunna få via armhåleturfing)
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Ta zoner från tunnelbana/tåg ("armhåla")

Post by hazzard »

StarDust wrote:Tycker du allvarligt att det är en rimlig jämförelse? Till att börja med så får jag påminna dig om att det här inte är en träningsapp, det är ett spel. Det har ingenting med att man måste anstränga sig fysiskt för att ta zoner. Det finns de som åker moped mellan zonerna, är det fel? Nej, det är det inte. Du får ta dig fram hur du vill för att ta zoner. Jag gillar att bilturfa ibland till exempel, inte det heller är fel. Tvärtom tycker jag det borde finnas fler bilvänliga zoner då det är en otroligt dålig fördelning på sådana zoner jämfört med cykelvänliga zoner.

För det andra så är det ju inte så att enbart tågluffare kan de de zoner ni klagar på. Zonerna är inte placerade enbart på tågbroar eller dylikt, just för den anledning att man ska kunna ta den på flera olika sätt.

"Outdoor" börjar precis när du klivit ut ur hemmet, hur du tar dig fram är helt upp till dig!
haha ja lustigt det är väl utvecklarna själva som motiverat att man kan bilturfa och tågturfa mellan zoner så självklart kommer vissa uttnytja detta, men jag tycker fortfarande båda av dom är fel ja, även moped eller annat motorfordon borde helt förbjudas eller göras att det inte lönar sig, ni borde motivera mer att cykla istället tycker jag varför gör ni inte det... ni verkar dessutom inte bry er att folk förvränger sin gps position vilket enligt mig och många här är solklart fusk, men det är ju ett spel bara va ;) känns inte ens lönt argumentera med dig inte värt energin.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”