Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Lepr0n
Posts: 5
Joined: 15 Feb 2016 13:45
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Lepr0n »

"Jag kör oftast med GPSen påslagen på mina rundor men ibland spökturfar jag också, mest för att andra inte ska se vilka vägar jag tänker ta."

Såtillvida att du inte kör nåt criss cross mönster och hoppar över zoner för att inte bli förföljd,kan man ju rätt enkelt lista ut vilken väg du tar. Så ser egentligen ingen som helst poäng förutom batterisparande, som motivering för att spökturfa.

Det ökar också risken för att träffa andra turfare. Nu har ju du inget emot att träffa andra turfare,men det händer mer än ofta att man som gps-turfare som planerar sina rundor, plötsligt går/cyklar in i spökturfare.

Olika grader i helvetet i s'pose. Man kanske inte vill bli stalkad. Men har man sådana bekymmer, kan man ju byta nick.

Själv har jag gps'en på at all times. För mig är det en självklarhet, då jag vet att många oldschoolers och andra i min stad, planerar sina rundor. de vet ungefär var jag brukar köra, och jag vet var de brukar köra.

Trist att blocka bort och sabba nåns träningsrunda, så tänker jag :)


Väldigt svårt att motivera spökturf, förutom batteri. Just iom att det ändå syns var du tar en zon.

Ontopic:

Jag hejjar, och stannar till och tjötar om det vills. Vissa vägrar hejja,andra hejjar. många stannar,vissa spökar och står kvar i närheten och väntar tills man susar förbi, för att spionera.
Lepr0n
Posts: 5
Joined: 15 Feb 2016 13:45
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Lepr0n »

Tänkte lite. Och ett sätt att faktiskt hjälpa de som inte Spökturfar, är att om man tar 2-3 zoner inom en area, så dyker det upp en pil som ger en generell riktning på turfaren.

All respekt för de som säger att det inte är tävling osv. Men! Ligaspel,vinnare och priser säger annorlunda.

En tanke är att devsen implementerar en Pro-mode och en Casual mode.

Samt en Walkmode och cyclemode. Beroende på hastighet av zonerna du tar per månad, blir du klassad som walker, eller cycler. Hastighetsbegränsning finns redan.

pro-mode = du får info åt vilket håll turfaren rör sig.

casual = inte så. För de som ströturfar.

Walkmode = visst antal zoner per timme.

Cyclemode = visst antal zoner per timme

För det kan faktiskt fucka upp en del för de som faktiskt tävlar. Tycker inte att det funkar att säga att det är ett kul, hemtrevligt orienteringsspel, när det inte är det för alla.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Vintentina »

Värt att notera är att om man har dåligt med minne i telefonen kan folk se ut att spökturfa i samband med zontagning. Fast det märks då på att gubben dyker upp igen efter några sekunder.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by DIProgan »

Brukar va väldigt enkelt att se åt vilket håll någon är på väg genom vilka zoner som är blockade och är det svårt att se ändå skulle inte appen kunna svara automatiskt heller.
Running the third-party project https://turfbridge.com
IA67
Posts: 27
Joined: 13 Aug 2015 16:48
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by IA67 »

Som man känner sig själv känner man andra, eller?? Inte särskilt snällt att utgå ifrån att avstängd gps beror på associal tävlingslystnad.

Vet inte hur det är med Androidtelefoner men med min iPhone så har jag att välja på en kort runda eller ta med extra strömkälla om jag ska ha gos på. Jag fick tidigt rådet att stänga av för att spara el. De gånger jag glömmer går det snabbt från fullt till tomt. Har man då en telefon man faktiskt använder som telefon när man inte surfar så funkar det inte.
mattiasp74
Posts: 29
Joined: 01 Jun 2014 10:43
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by mattiasp74 »

Ser jag annan turfare i närheten så försöker jag undvika att åka och ta samma zon, men ibland händer det att jag cyklar förbi turfare när jag åker någonstans utan att turfa och då säger jag hej och snackar en del. Har hänt att jag turfat och mött andra turfare och då brukar jag stanna och diskutera om var de är på väg så vi inte kolliderar. När jag är ute och turfar gående i städer jag besöker kan det hända att jag stänger av appen om jag ser att det är långt till nästa zon och jag inte planerat att gå så långt och sen när jag kommer dit ändå slår jag på den igen. 2014 var jag ute och tog zonen utanför Västerås lasaretts huvudingång varje rast under sommaren, men slutade då jag inte ansåg det var mödan värt att springa ut och ta en zon enbart och sen gå in igen.
Eamonn
Posts: 5
Joined: 21 Dec 2011 20:49
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Eamonn »

Jag brukar stanna kvar vid en zon jag tagit om jag ser någon på väg eller skynda mig för att hinna först till en otagen. Dels för att det är trevligt att växla några ord med likasinnade och dels för att det är en tävling. I allmänhet så kommer man överens om rutter som inte krockar.

Flertalet är trevliga och till synes prestigelösa människor men det finns ju alla sorter.
En gång när jag tog en zon så kom det en kille som stannade och bara sade ett buttert "så du tog min zon?" och cyklade vidare utan ett hej ens.

Stänga av GPS gör jag när jag går in och handlar nånstans eller sitter på kommunaltrafik eller liknande samt när jag hade telefon med mycket dålig batteritid.
pwm
Posts: 5
Joined: 02 Aug 2016 12:33
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by pwm »

Som tidigare nämnt så är avstängd GPS en bra lösning om man har dåligt med ström och behöver få telefonen att leva ytterligare ett antal zoner. Däremot brukar jag ha GPS:en på hela tiden eftersom det dels går fortare att ta zonerna och jag dels tycker det är artigare att visa var man är.

Jag tycker dock att i vett och etikett ingår att inte vara alltför bekymrad om vad andra gör - man kan inte påföra sina egna värderingar på alla andra.
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Changrila »

Jag klarar mig på 1gb surf per månad och laddar mobilen en gång per dag. Inget av det hade varit möjligt om jag haft turf igång hela tiden under mina promenader, därför stänger jag oftast av både appen och internetuppkopplingen mellan zonerna. Det är lätt gjort eftersom jag gåturfar.

Trots att jag stänger av appen osv så träffar jag andra turfare då och då. Vi i mitt område är sociala dårar ;) Någon enstaka gång har det hänt att någon stängt av gpsen eller snabbt cyklat åt annat håll när jag närmat mig, då bryr jag mig inte om dem. Enda gången jag blev lite bitter var när en cykelturfare fulblockade mig, nästan körde över mina hundar innan zonen och inte svarade när jag sa hej. Annars har alla jag träffat varit trevliga. Vi brukar prata lite, mest turfrelaterat och ofta resulterar det i att vi kommer överens om att "hjälpa varandra" den rundan genom att gå åt olika håll eller tex låta bli den andras zoner vid eventuellt medaljförsök.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Velocipedryttaren »

scorp wrote:Jag spökturfar ofrivilligt ibland. Sedan nya appen kom har nämligen GPSen i Turf stängt av sig om jag har en annan app öppen mer än ett par sekunder. Man tar ett telefonsamtal, slänger iväg ett SMS, byter kanal på radion - vips är gubben kryssad. Är det fler som har samma problem? Har en Samsung S3. Och nä, jag köper ingen ny förrän den går sönder. :evil:
Upplevt det dom sista två åren i min S5 när det ligger många appar i bakgrunden, kör förvisso inte senaste appen, problemet ligger nog i telefonens arbetsminne som går tungt och då stänger den gpsen om den bara används av appar i bakgrunden.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”