Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
stormbreeze
Posts: 1
Joined: 05 Jun 2016 20:45
Country: Sweden

Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by stormbreeze »

Är ny "turfare" och har sett att många gömmer sig så fort de tagit en zon.
Själv har jag min "avatar" synlig medan jag turfar, tycker det blir lite mer sport av att se flera jaga samma zon eller är tanken att man skall gömma sig för andra?
Har liksom inte tänkt den tanken men rätt kul att träffa andra som håller på med detta, sist jag var ute kom jag ikapp en annan turfare och då det var så uppenbart att vi båda jagade samma zon så snackade vi med varandra och tyckte att det var en kul grej.
Tycker själv att det är både roligare och mer sportsligt att heja på andra men eftersom jag är färsking så vet jag inte hur ni erfarna turfare gör? Så bara lite nyfiken, skall man konfrontera eller gömma sig/stalka? Vad tycker ni?
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by hazzard »

Respektera att folk vill vara lite anonyma kanske jag gör precis samma ta en zon bort med gpsen.., jag tycker inte man tjänar nåt på att säga hej till någon annan man kommer ju ändå förlora zoner även om man hälsat och pratat lite sen när man skiljs tar man sina zoner då är det bättre man inte vet vem människan är som ger dig "zone lost".. turf är inget socialt spel egentligen, förutom på bonanzor då kanske å event för då pratar man och möts upp på ett annat sätt.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Marrrs »

Stormbreeze, jag tycker du har helt rätt inställning, klart man inte ska spökturfa. Där jag turfar har vi god stämning tack vare chatten, FB-grupp och välbesökt turföl varje månad. Jag brukar även försöka säga hej om jag ser turistturfare i stan när jag är ute, för jag tycker själv det är kul att få ett ansikte till turfgubbarna/-gummorna och de ofta kryptiska nicken. Spelet i sig har inget större socialt värde, men jag har ändå fått lära känna ett riktigt bra gäng med turfare under dessa år och det är jag evigt glad för.
8-)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Maqqan »

Man får självklart göra som man vill. Jag kör oftast med GPSen påslagen på mina rundor men ibland spökturfar jag också, mest för att andra inte ska se vilka vägar jag tänker ta. Jag tycker om att träffa och prata med andra turfare men jag har genom åren mött många som inte delar denna uppfattning och knappt säger hej. Detta får man givetvis respektera och jag ser ingen vinst i att stalka dem :)

Jag har ibland tänkt att Turf skulle må bättre om vi inte hade någon chatt i appen. I många städer idag så är det någon turfare som ska gå för en av de tuffare greedmedaljerna och då förväntas övriga låta bli att ta hens zoner. En mycket tråkig utvecklingen enligt mig då det då inte är dennes individuella medalj utan en gruppinsats. Då har jag många gånger sett att Turfare som struntar i detta och plockar zoner får utstå glåpord. Så skulle vara intressant att se hur det skulle vara om det försvann.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by hazzard »

Marrrs wrote:Stormbreeze, jag tycker du har helt rätt inställning, klart man inte ska spökturfa. Där jag turfar har vi god stämning tack vare chatten, FB-grupp och välbesökt turföl varje månad. Jag brukar även försöka säga hej om jag ser turistturfare i stan när jag är ute, för jag tycker själv det är kul att få ett ansikte till turfgubbarna/-gummorna och de ofta kryptiska nicken. Spelet i sig har inget större socialt värde, men jag har ändå fått lära känna ett riktigt bra gäng med turfare under dessa år och det är jag evigt glad för.
Suck varför ska man inte spökturfa ? låt folk göra som dom vill, bilturfa är ok varför är spökturfa inte ? sluta me sånt.
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Marrrs »

hazzard wrote:
Marrrs wrote:Stormbreeze, jag tycker du har helt rätt inställning, klart man inte ska spökturfa. Där jag turfar har vi god stämning tack vare chatten, FB-grupp och välbesökt turföl varje månad. Jag brukar även försöka säga hej om jag ser turistturfare i stan när jag är ute, för jag tycker själv det är kul att få ett ansikte till turfgubbarna/-gummorna och de ofta kryptiska nicken. Spelet i sig har inget större socialt värde, men jag har ändå fått lära känna ett riktigt bra gäng med turfare under dessa år och det är jag evigt glad för.
Suck varför ska man inte spökturfa ? låt folk göra som dom vill, bilturfa är ok varför är spökturfa inte ? sluta me sånt.
Vet du vad jag tycker? Jag tycker att man får tycka som man vill, och om man vill.
8-)
Guest

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by Guest »

Jag tycker det är mysigt att stanna till och säga ett ord eller två till turfare. Som Marrs säger så har man börjat lära känna veteranturfarna och de nya turfarna kan man säga hej till och ge de några stöttande ord som "det blir kortare takover-tid, jag lovar". I Uppsala har vi en väldigt god stämning, maqqan, tråkigt att höra att det kan vara så i andra städer.
Sen kan man ju tycka som Hazzard också, det är inga problem med det! Alla vill inte vara sociala överallt, det är bara att acceptera det. :)

Sent from my SM-T700 using Tapatalk
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by StarDust »

Jag tycker det är mysigt att stanna till och säga ett ord eller två till turfare. Som Marrs säger så har man börjat lära känna veteranturfarna och de nya turfarna kan man säga hej till och ge de några stöttande ord som "det blir kortare takover-tid, jag lovar". I Uppsala har vi en väldigt god stämning, maqqan, tråkigt att höra att det kan vara så i andra städer.
Sen kan man ju tycka som Hazzard också, det är inga problem med det! Alla vill inte vara sociala överallt, det är bara att acceptera det. :)

Sent from my SM-T700 using Tapatalk
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by DIProgan »

Alla har olika syfte med sitt Turfande. Några tar gärna den sociala biten och för andra är det något de vill göra ifred för sig själva. Precis som vissa gillar att löpträna tillsammans medan andra vill hitta ro inombords. Finns ingen standard hur Turfare gör när de träffar på varandra mig veterligen. Ta det som det kommer.
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
LoneDog
Posts: 657
Joined: 26 Apr 2012 08:50
Country: Sweden
Location: Short Valley
Contact:

Re: Vett och etikett vid möte med andra turfare IRL?

Post by LoneDog »

Är upp till var och en hur man vill bemöta och bemötas.
Man kan dock inte vara psykisk och veta om en person inte vill stanna och prata utan att skapa en kontakt. Så man bör gå in med ett ödmjukt sinne, får man avslag & personen inte vill prata så Turfa vidare och se fram emot nästa glada tjomme :)
- - : Du kan inte simma motströms i chokladströmmen : - -
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”