Dags att separera?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
Lepr0n
Posts: 5
Joined: 15 Feb 2016 13:45
Country: Sweden

Dags att separera?

Post by Lepr0n »

Iom introduktionen av ligaspel (vilket är ett tävlingsmoment), för att komplementera regionvinnare(tävlingsmoment),med rundavinnare (tävlingsmoment), är det inte dags att införa 2 olika modes (val) för turfaren? Och anpassa medaljer och så?

Finns mycket utrymme för utveckling av idéen, som inte alls påverkar grundtanken med turf.

Du får val när du börjar turfa i appen,baserade på tid. (Finns redan kodat i spelet)

Välj hur du turfar:

-Jag promenerar = x antal zoner per minut

- Jag cyklar = x antal zoner per minut

-Jag gör både och = x antal zoner per minut. Med poängavdrag baserat på tid, och när du når en gräns byter spelet dig automatiskt till cykelturfare, eller gåturfare.

-Jag vill inte vara med i ligaspel. Då syns du bara när du turfar, och dina stats kan inte hittas på sidan, och du räknas inte med på topplistor osv, men du får medaljer.

-Jag vill tävla (bli registrerad som spelare) i i promenadligan / cykelligan, och då synas i ligatabellen.

Förutom det tycker jag att spelet i sig måste ta till Region Activity Penalty för att ge alla bättre chans att vinna, om de vill tävla.

x antal AKTIVA spelare i en region + antal zoner ger x penalty.


Exempel:
Doktorn bor i Tantarsia, det finns 200 zoner där,men bara 5 spelare. De turas om dag efter dag att ta över varandras zoner, och samlar ENORMA mängder poäng, och vinner bucklan hela tiden.

Spöktjejen bor i New york, Det finns 200 zoner där med, men det är 50 spelare där som turfar. Hon kan inte hur mycket hon eller hennes vänner tävlar, vinna bucklan. nattpph är bara att glömma

-Jamen! säger ni. Man turfar ju inte hela tiden, man är on, man är off. Man tar pauser osv.

Det löser man enkelt med en aktivitetsekvation i appen. Har du signat upp för att tävla, måste du ta x antal zoner (nå vissa poängnivåer), för att anses aktiv. Systemet funkar så nu med ligaspel redan.

Som det är nu, är spelfältet otroligt orättvist, och iom att det är tävlingsmoment, så bör man sträva efter jämlikhet. Som det är nu är det djupt! Djupt! orättvist.

jag ser så många spelare med 10+ regionmedaljer, som bara tar sina 70 zoner, och sen cashar in och levlar. Och jag ser andra som sliter arslet av sig och får ingenting i reward.

Level the playfield.



Tankar?
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Dags att separera?

Post by hazzard »

jup tyvärr är spelet väldigt ojämnt när det gäller själva tävlingsmomentet, och det enda man fått höra genom åren här att turf aldrig kommer bli rättvisst, vad är vitsen då att ha en tävling då och månadsrundor ? allt spelar ju roll i vilken stad man bor i. Men jag tvivlar vi lär se om ens nånsin någon förändring på detta, jag kan ju ha fel dock...

Som du säger vissa kan köra sina rundor och få den dära regionsmedaljen utan större ansträgning..
Lepr0n
Posts: 5
Joined: 15 Feb 2016 13:45
Country: Sweden

Re: Dags att separera?

Post by Lepr0n »

ok. Lät ju inte så roligt att det verkar dött att försöka fixa det. Ok.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Dags att separera?

Post by DIProgan »

Håller med dig att jämlikhet är att eftersträva men det är dock storstäder med många spelare som vinner guldet varje gång så det är inte så enkelt som det verkar.
Running the third-party project https://turfbridge.com
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Dags att separera?

Post by StarDust »

Visst vore det kul att få spelet mer jämnt men det har ännu inte kommit något förslag som inte är alltför komplicerat. Ligor infördes för det verkade vara populärt och då är det ju klart att det ska med men det har ju också effekten att ta fokus från topplistan. I framtiden kanske man kan se ligamedaljer som eventuellt är mer jämlika. I Uppsala firar vi regionsmedaljer (och andra medaljer) på träffar och det ger känslan av mycket större vikt.

Det här med att välja hur man turfar känns lite begränsat om man bara kan välja att gå eller cykla. Många bilturfar till exempel, ska man bortse det då det inte ger så mycket poäng eller ska man dela upp det i fler kategorier som till exempel inlines, moped osv? Då blir det å andra sidan mer komplicerat igen och det vill vi helst undvika.

Kul med förslag men det måste filas på lite till innan man kommer till något som verkligen fungerar för Turf! :)

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Dags att separera?

Post by Vintentina »

Lepr0n: Vilken klass skulle jag vara i, i din binära uppdelning?
Jag tar två zoner hemma på morgonen, tar bilen 3 mil, där jag pausar och tar 2-10 zoner, tar bilen 1,5 mil till där jag gör revisit på en zon, och så 1,5 mil till för ytterligare tre revisit. Vid arbetsdagens slut oftast raka vägen hem, men ibland stopp halvvägs för 2-5 zoner. Efter middagen cyklar jag 1-3 mil.

Och kompisen som växlar mellan rullstol, elscooter och trehjulig cykel? Hastigheten och sträckorna kan ju bli ungefär som en bra joggare,men jag kan tänka mig att gående blir sura om man klassificerar hen som gående, trots att hen inte skulle ha en chans i striden med oss som cyklar på multiväxlade terrängcyklar.

Nä, jag säger som jag alltid brukar säga i de här diskussionerna: Det är inte rättvist. Live with it!
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”