De jobbigaste zonerna?

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Post Reply
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

De jobbigaste zonerna?

Post by captHaddock »

Efter dagens runda kändes det som att jag behöver skriva av mig lite. Jag har tagit 950 unika zoner varav den absoluta merparten i Stockholmsområdet. Här kommer min lista över jobbiga zoner (exkluderar vattenzoner).


På första plats kommer utan tvekan "Hightop-zonerna" söder om Högdalen. När man är uppe på zonerna befinner man sig ofta OVANFÖR toppen på de kringliggande vattentornen, HERREGUD...
1a. HightopOne: När man först trampar upp över en bro får man två val, börja klättra eller cykla runt. Jag valde det andra alternativet vilket gör att man först måste ta en nedförsbacke för att göra cykelklättringen ännu jobbigare. Fruktansvärd cykelväg med mega stort gruskross är det som gäller upp till denna zon :evil:
1b. HightopTwo: Kanske den "lättaste" av de tre topparna men återigen gör dåligt väglag klättringen oerhört tung!
1c. HightopThree Om man tar denna top sist är det verkligen så att man grinar när man kämpar sig uppåt. Toppen är den brantaste av alla tre och att släppa cykeln uppför här är det jobbigaste jag har gjort i turfväg :shock:

2 Korpberget: Ligger i västra Vårby. Till att börja med är det bara att parkera cykeln i närområdet för att börja plöja sig genom skogen. Brant klättring kan behöva göras beroende på var man kommer i från.När man väl når zonen ligger den på en klippkant, allt för nära enligt mig, för att vara så nära en hög bergssluttning är farligt :shock:

3 Watertorn: Ligger i Sätra. Välj att vandra uppför ett bra tag genom skog eller att cykla runt för en lång seg uppförsbacke. Pest eller kolera... Tog denna zon på vintern vilket inte gjorde saken bättre.

4. MasmoT: Ligger i Masmo. Ganska nära tunnelbanan men det är mycket krångligt att ta sig dit. Det är mycket svårt att veta vilken väg man ska ta. Det är uppför hela tiden, zonen ligger mitt i skogen och till min förvåning passerar man ett romskt läger på vägen.

5. Vårbergstopp: Ligger i Vårberg. En "kulle" som är ruggigt brant!

6. Mälarhöjdsbadet: ligger i Bredäng. Jätte brant och ganska lång nedförsbacke leder turfaren ner till badet som väl nere undrar vad man skulle ner hit och göra. Nu börjar en psykologiskt jobbig klättring uppför tillbaka :roll:

7. Schlytersbro: Ligger söder om Liljeholmen. Denna bro är inte att leka med. Lång och framförallt ruggigt brant klättring väntar :oops:

8. Annydal: Ligger i Fagersjö. Enda zonen på listan som finns med utan att vara speciellt fysiskt krävande. För att kommat till zonen behöver man gå in lite i skogen och hitta rätt stig med plankor som ligger på sankmarken. Vad är då problemet? Man måste passera ett minst sagt suspekt husvagns läger. Jag ville inte gå rakt igenom så jag gick lite vid sidan om och hamnade då på deras toallet där bajs och toappapper låg överallt utspritt på marken. Fräscht :geek:


Har ni några zoner som ni har upplevt som extremt jobbiga? Vet någon av er hur högt zonerna som jag listade ovan ligger?
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Re: De jobbigaste zonerna?

Post by Changrila »

Mina två bidrag:

SäbyNightmare. Ligger norr om Stockholm, i Järfälla. Det är kanske möjligt att ta den zonen utan att bli blöt om fötterna, men det är i så fall extremt svårt (bortsett från när det vintertid är is på Säbysjön). En riktig mullezon och zonen förtjänar sitt namn. Det går att få med den i en session, men inte alla lyckas med det, det tar helt enkelt för lång tid att trassla sig ut till den. Tillbakavägen brukar vara lättare. Själv hade jag lera över halva kroppen efter första besöket i zonen.

ÖrnäsMardröm är ytterligare en jobbig zon. Den ligger väl kanske inte i Järfälla (jag har dålig koll på hur kommungränserna går) men ungefär där. Jag själv har inte orkat ta den än, väntar nog på isen... Utan is får man gå genom trasslig skog och elände, någonstans ska det tydligen behöva vadas lite i vatten... Bökig zon som utan tvekan förtjänar sitt namn i alla fall!

Jämfört med de två zonerna framstår de flesta som ganska enkla.
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”