Turf tar ett stort steg i fel riktning

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Velocipedryttaren »

För dom svenska nationalparkerna kommer zonen att ligga där naturvårdsverket lägger "Kronan" , det är lätt åtkomliga platser och oftast när parkering och informations center. Alla kan nog komma fram till dom, om det är bra eller dåligt beror nog mest på vem man är själv.
Jag lovar att det kommer medaljer som kräver betydligt mer fysisk ansträngning med tiden ;-)
zoega
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2012 14:57
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by zoega »

Jag tycker det är en jättespännande medalj. Kräver en hel del uthållighet och planering av den som tar den, och det är ingen snabbhetsmedalj heller.
Visst,en del zoner ligger väldigt nära parkeringen, men andra kräver lite mer. Töfsingdalen tillexempel, det är ingen lek att ta sig till bilen om man missbedömer klockan och det blir mörkt en mulen kväll... En "lång" men enkel vandring över kalfjället om man har koll på när det blir mörkt.
Sarek, Muddus, Padjelanta är 3 andra zoner som inte direkt går att ta genom att sticka ut telefonen genom bilrutan. Blå jungfrun kräver 3½ timme på ön om man inte har egen båt.
Skuleskogen ser inte heller helt lätt ut. Gotska sandön är heller ingen zon du sladdar in på när du har vägarna förbi.
Jag gillar blandningen av svårighetsgrad eller jobbighetsgrad och att man verkligen måste vara ute efter medaljen för att ta den.

Nu läser jag velocipedryttararens inlägg som att det kan vara aktuellt att flytta vissa zoner och om det stämmer hoppas jag att det jobbet görs skyndsamt så att förutsättningarna för medaljen inte ändras helt plötsligt.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Velocipedryttaren »

Så fort Naturvårdsverket bestämmer plats för "kronor" får turf koordinaterna, men det är bara några få som fått kronor ännu. Vi har turen att ansvarig på verket är en turfare ;)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by SunYour »

För den som är äventyrslysten finns det andra zoner att ta i nationalparkerna, och det är inte omöjligt att det kommer fler...

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by KungMelker »

Jag kan känna att medaljen är lite väl svår faktiskt. Speciellt med tidsbegränsningen. :shock:
Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
User avatar
KPD
Posts: 72
Joined: 14 Jan 2013 13:37
Country: Sweden
Location: Lund
Contact:

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by KPD »

Också jag är besviken på Ranger, och jag hoppas att tidsgränsen slopas innan någon har tagit medaljen. För mig är medaljen kontraproduktiv. Jag har inget emot antalet, och jag skulle gärna under några år besöka nationalparker i Sverige och utomlands. Utan tidsgräns skulle jag passa på att besöka nationalparker vid lämpligt tillfälle. Nu kommer jag bara att besöka dem jag skulle ha besökt utan turf.

För mig handlar detta inte bara om nationalparker. Jag har länge hoppats på världsarvsmedaljer, och då hoppas jag verkligen, att det inte blir någon tidsgräns. Rangermedaljen får mig att oroa mig för att en eventuell världsarvsmedalj också kommer att få en tidsgräns.

Jag tycker om "frimärkssamlarmedaljerna", där man i sin egen takt uppfyller kraven. Jag skulle gärna se en serie "Grand Explorer", där det skulle krävas att man utan tidsbegränsning har tagit minst en zon i varje kommun i ett turfland. Jag skulle också gärna se regionindelning och åtminstone vanliga Explorermedaljer i icketurfländer som Tyskland, Österrike och Spanien. (Frankrike skulle bli den verkliga utmaningen, då franska territorier bortom haven är delar av Frankrike, inte kolonier som motsvarande brittiska territorier. France Explorer skulle kräva större ansträngning än Korea Explorer.)
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Clipperton
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2016 13:25
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Clipperton »

Hej,
Grejen med nationalparker helt ok men gärna vettig gradering och utan årsgräns.

/Clipperton
mariab3
Posts: 1
Joined: 09 May 2017 17:19
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by mariab3 »

denna medalj verkar dock ha skapat mest negativa åsikter
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Vintentina »

Känns givet att Ranger borde vara nivåindelad och utan tidgräns. Likaså eventuella kommande medaljer för tex broar, vattentorn, kyrkor och monument.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by LeiLar »

Vintentina wrote: 16 Jul 2017 11:33 Känns givet att Ranger borde vara nivåindelad och utan tidgräns. Likaså eventuella kommande medaljer för tex broar, vattentorn, kyrkor och monument.
Hear, hear!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”