Turf tar ett stort steg i fel riktning

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
User avatar
NSG_turf
Posts: 24
Joined: 25 Oct 2013 09:39
Country: Sweden

Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by NSG_turf »

Ping: Drassen och Simpan

Det som främst krävs för Ranger-medaljen är en fet plånbok. Det känns inte alls i linje med turfs intentioner, så som jag uppfattat det.

"Ranger

Visit 25 different national parks within 12 months.

Holders: 0"

Medaljen kan gärna vara kvar för min del. Felet är bara att det är den enda medaljen som finns för Nationalparker. Själv skulle jag kanske fundera på den om jag vann massor av pengar. Hur många kommer naturligt att befinna sig i närheten av 25 Nationalparker under ett år? Med ekonomi och mycket resande är det dock möjligt. Jag förstår att det går att börja räkna när som helst och då även kan räkna bakåt, men hur kul är det att börja om när man redan lagt ner tusentals kronor och massor av restid?

Vanliga nivå-medaljer måste ha stort företräde framför en sådan här medalj. Då kan turfaren själv välja om medaljer ska nås på lång sikt eller snabbare. En "25 NP på ett år"-medalj kan vara en udda medalj vid sidan av nivåmedlajer. Som enda NP-medalj förstör dock en sådan ettårsmedalj turf betydligt mera än den bygger upp spelet.

Jag har alltid haft acceptans för turfs premisser fram till nu.

Zoner som har attributet Nationalpark har förlorat mycket av sin mening med bara en Ranger-medalj för Nationalparker där man måste ta 25 NP-zoner inom ett år för att få medaljen.

25 NP-zoner är i sig väldigt många. Nivåmedaljer (utan tidsgräns) och börja lågt om glädjen ska finnas kvar.
Last edited by NSG_turf on 09 Dec 2016 14:06, edited 8 times in total.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by LeiLar »

Hear, hear!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by hazzard »

Jo nu när jag tänker efter, den medaljen är inte speciellt genomtänkt alls eller rolig att genomföra, dom har ju massor med medaljförslag här på forumet som postats genom åren att använda som underlag när dom ska skapa nya och så kommer en sån här konstig och riktigt udda medalj... men men en del kommer säkert ta den såklart som har dom pengarna, men för vanliga turfare är den helt ointressant.

Sen kan man ju också undra, vad skulle man bevisa att man besökt 25 reservat som kostat dig en del pengar? ingenting egentligen...
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Maqqan »

Är lite delade meningar även inom Crew om den medaljen kan jag säga. Tidsgränsen är bara dum och bör tas bort snarast, sen skulle det vara trevligare med fler steg, tex en 10 zonsmedalj till å börja med men 25 känns ändå som en rolig gräns som man får planera för länge (utan tidsgränsen).

En annan diskussion som varit är placeringen utav dessa zoner då det bara kan vara en nationalparkszon per nationalpark. Jag hade önskat att dessa befann sig kanske en halv dags vandring in i parken så turfarna tvingas in i naturen. Jag brukar använda Tiveden som exempel där jag hellre skulle sett att zonen Trollkyrka skulle fått attributet. Nu när zonerna ligger närmre parkentren är jag rädd att flertalet turfare bara åker dit och vänder för att få medaljen.

Tapatalking with my Samsung S7
User avatar
NSG_turf
Posts: 24
Joined: 25 Oct 2013 09:39
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by NSG_turf »

Absolut fler steg på nivåmedaljer för Nationalparker, 25 på tok för högt första steg. Men en rolig gräns att sikta på, som du skriver.

Jag gillar också idén om att placera ut dessa zoner så man verkligen kommer in i de olika Nationalparkerna. Jag har inte studerat mer exakt hur de är placerade idag. Men får man gå en bra bit för att ta dem då skulle kanske 5 zoner vara ett lämpligt första steg på NP-zoner. Dessutom ligger de normalt sett inte i ett kluster precis utan det är en bra bit emellan de olika Nationalparkerna.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by captHaddock »

Jag måste också säga att jag blev lite besviken över denna medalj... Att sätta gränsen på 25 nationalparker är på tok för svårt och att dessutom lägga en tidsgräns gör det ännu mycket sämre. Hur många kommer att ta denna medalj? Jag håller med om att det finns mycket bättre förslag i tråden för medaljförslag och det som verkligen behövs är nivå medaljer.

Om jag skulle ge förslag på medaljen för nationalparker skulle det definitivt passa med nivåer i medaljen. 1, 5, 10, 25 kanske skulle ha varit lagom. Nivå 1 skulle verkligen göra mycket då det kanske skulle motivera många turfare att göra en utflykt till ett naturreservat. Eftersom den nuvarande medaljen i princip är ouppnåelig för den absoluta merparten tappar man denna motivations boost.

Dock ska utvecklarna ha mycket cred för att det har kommit många nya zontyper den senaste tiden. Jag hoppas verkligen att zontypen vattentorn kommer snart :) (med en tillhörande nivå medalj för antal besökta vattentorn)
MuninUppsala
Posts: 6
Joined: 23 Nov 2016 07:17
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by MuninUppsala »

Bort m tidsgränsen först av allt!
Sen några lägre nivåer så att man lockas att börja samla ihop till även högsta nivån (turfare har en väldigt stark samlargen, så har man börjat ta NP-zoner kommer man att fortsätta...långsiktigt.). Men utan motivation av medalj på 1 eller 5 z kommer det bli svårt att komma igång. Uppgraderingsmedaljer är a och o i Turf :)

Var NP-zonen bör ligga, tja...inte nödvändigt m halv dags vandring, men nån km om det finns nåt spektakulärt att se eller så man åtminstone får en känsla för nationalparken mer än parkeringen och infotavlan vid infarten.

Skickat från min BV6000 via Tapatalk
DaddyKing
Posts: 73
Joined: 07 Nov 2014 13:24
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by DaddyKing »

Instämmer i kritiken angående tidsbegränsningen. Normalsvensson kanske på sin höjd besöker en eller två nationalparker under en semesterperiod/vecka. Om man skulle hinna med 25 under en 12-månadersperiod bör det rimligtvis krävas en insats utöver det normala och jag antar att man behöver vara hyfsat rik, arbetslös och utan hemmavarande barn för att rimligtvis ha tid och råd med de resor som krävs... Alternativet är väl att man har ett jobb som innebär tillsyn av nationalparker e.dyl.

Miniranger: 5 st kan vara görbart för de flesta som gör en satsning på en sån medalj.
Midiranger: 15
MaxiRanger: 25
MegaRanger: 50 kanske är görbart när man rullat ut alla nationalparker i världen.. men inte på ett år....

Sen vill jag gärna se liknande serier för Järnvägsstationer, Rastplatser, Vattentorn, Fornminnen etc..
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by Maqqan »

5st - Exerciser
10st- Hiker
25st - Ranger
MuninUppsala
Posts: 6
Joined: 23 Nov 2016 07:17
Country: Sweden

Re: Turf tar ett stort steg i fel riktning

Post by MuninUppsala »

Bra namn, Maqqan!

Skickat från min BV6000 via Tapatalk
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”