Bilturfare

Här diskuteras saker som rör själva spelandet (gameplay), tiden då du är ute "in action"
Sagarmatha
Posts: 46
Joined: 20 Dec 2016 11:52
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Sagarmatha »

Ser inget fel i att parkera bilen på grusvägen, som går ner mot husen, och gå till zonen "Knappstad". Har själv gjort så en gång och grusvägen är ingen renodlad cykelbana. Jag turfar till 95% på cykel men har inga problem med turfare som plockar zoner med bilen. Sålänge det inte är systematiskt. Är man påväg till jobbet och det ligger zoner efter vägen, vad är problemet? Samma grej om man befinner sig i nya städer, på genomresa. Vad är problemet med att ta några nya unika med hjälp av bilen. Däremot är det helt oacceptabelt att systematiskt plocka zoner med bilen. Alltså dammsuga hela områden med hjälp av bilen. Även helt oacceptabelt att köra på cykelbanor och gräsmattor. Det är även inte ok om bilturfare plockar zoner framför ögonen på cyklande turfare. Som bilturfare har du en skyldighet att visa extra hänsyn och respekt mot andra turfare. Låter man sunt förnuft råda är detta med bilturf inget problem.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Bilturfare

Post by Maqqan »

Sagarmatha wrote: 20 Jan 2017 14:11 Däremot är det helt oacceptabelt att systematiskt plocka zoner med bilen. Alltså dammsuga hela områden med hjälp av bilen. Det är även inte ok om bilturfare plockar zoner framför ögonen på cyklande turfare. Som bilturfare har du en skyldighet att visa extra hänsyn och respekt mot andra turfare.
Varför det?

Är det mer okej för en cykelturfare att blocka en gåturfare?

ALLA turfare ska visa hänsyn och respekt mot andra turfare.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

Tack, Sagarmatha!
Det är bra att ha koll på vägskyltarna innan man anklagar folk för att bryta mot trafikreglerna. Personligen undviker jag att ta zoner framför näsan på folk när jag har bilen, när jag cyklar beror det på läget, men jag racar ju inte en gåturfare. Har jag bil (som jag ju har när jag åker till jobbet, då det är drygt 6 mil dit) så är det ju så enkelt för mig att dra vidare till nästa, och då hinner ju blocktiden gå ut sedan.

Tycker inte att jag råkat ut för några som helst besvärande block på Herrhagen på onsdagar 18-19, och bara en enda på Lövnäs (där jag just nu Celloturfar 3 dagar i veckan), där en skum spökturfare på cykel bar sig konstigt åt för ett par år sedan.
Sagarmatha
Posts: 46
Joined: 20 Dec 2016 11:52
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Sagarmatha »

Maqqan, vart har jag antytt att det är mer ok för en cykelturfare att blocka en gåturfare?? Har jag skrivit att det är ok att medvetet blockera andra?? Jag tycker personligen att det är mer legitimt att gåturfa och cykelturfa, än att bilturfa. Det är min subjektiva åsikt. Dels pga miljöaspekten men även för att en av grundtankarna med turf är att man ska röra på sig, oavsett nivå. Tycker jag att det är oacceptabelt att systematiskt rensa områden med bilen förstår jag inte varför du ska ifrågasätta det. Ska man försöka göra något åt dagens miljöproblem är inte turf något undantag. Jag har mina åsikter, du har dina.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by hazzard »

Vintentina wrote: 20 Jan 2017 12:54 Tasse74 har bett mig bevisa här att jag inte kör bil på cykelbanor. Tyvärr är beviset troligen borta, då det består i att kontrollera att det inte är några bilspår på cykelbanan, vilket det inte var då.

Hur som helst påstår han sig ha sett mig köra bil in på cykelbanan för att ta zonen Knappstad. Det har han givetvis inte sett eftersom händelsen inte har inträffat.

Jag har tidigare blivit anklagad för att köra bil på cykelbanor i Kil. Inte heller den gången framkom någon bevisning, eftersom inte heller den händelsen hade inträffat.

äh jag tror dig ändå inte, ni vägrar ens erkänna ni bilturfar heltid än mindre skulle erkänna ni latmaskar inte går ut bilen istället kör på cykelbanor jo tjena....
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Vintentina »

hazzard wrote: 20 Jan 2017 16:09 äh jag tror dig ändå inte, ni vägrar ens erkänna ni bilturfar heltid än mindre skulle erkänna ni latmaskar inte går ut bilen istället kör på cykelbanor jo tjena....
Och Offender undrar varför folk som anklagas för att bilturfa går i försvarsställning. Jo, tjena....

Tasse74 skriver ju till och med att han såg bilen stå på grusvägen (som är en allmän bilväg, inte enskild) och inte på cykelbanan det är bara att läsa innantill i hans PM till mig som jag kopierade in ovan. Zonen heter Knappstad om du vill kolla på kartan, och jag hade kört in vid infarten söder om husen, just för att slippa vända, eftersom grusvägen är smal och med mycket djupa diken så att man måste nyttja cykelbanan för att vända bilen.

Vad gäller miljöaspekten så kör jag gasbil, dvs sopor. Och jag turfar på vägen till jobbet för att piggna till.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Bilturfare

Post by Maqqan »

Sagarmatha wrote: 20 Jan 2017 14:52 Maqqan, vart har jag antytt att det är mer ok för en cykelturfare att blocka en gåturfare?? Har jag skrivit att det är ok att medvetet blockera andra??
Nej det har du inte men du pekade tydligt ut bilturfare och jag ville därför se vad du tyckte om cykelturfare vs gåturfare. Antar att du med din andra fråga menar att det aldrig är okej att blocka? Det var svaret på min fråga isåfall.
Sagarmatha wrote: 20 Jan 2017 14:52 Jag tycker personligen att det är mer legitimt att gåturfa och cykelturfa, än att bilturfa. Det är min subjektiva åsikt. Dels pga miljöaspekten men även för att en av grundtankarna med turf är att man ska röra på sig, oavsett nivå.
Jag anser att man rör på sig mer om man tar bilen till en zon, går ut för att plocka den, och sedan åker vidare än om man sitter hemma med en chipspåse framför TVn. Oavsett nivå som du själv sa. Turf är uppbyggt för att man ska ta sig ut och spela, det har aldrig varit en motionsapp.
Sagarmatha wrote: 20 Jan 2017 14:52 Tycker jag att det är oacceptabelt att systematiskt rensa områden med bilen förstår jag inte varför du ska ifrågasätta det. Ska man försöka göra något åt dagens miljöproblem är inte turf något undantag. Jag har mina åsikter, du har dina.
Du har full rätt till dina åsikter men jag har samma rätt att ställa frågor på dem.

Jag hängde tex upp mig på att du skrev "Däremot är det helt oacceptabelt att systematiskt plocka zoner med bilen.", hade du istället skrivit "Däremot, tycker jag, det är helt oacceptabelt att systematiskt plocka zoner med bilen." hade jag inte reagerat.
Tasse74
Posts: 10
Joined: 28 Aug 2016 12:37
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Tasse74 »

https://www.google.se/maps/@59.3591843, ... 312!8i6656
var stod du? och var går gränsen för cykelvägen?
Tasse74
Posts: 10
Joined: 28 Aug 2016 12:37
Country: Sweden

Re: Bilturfare

Post by Tasse74 »

Vintentina wrote: 20 Jan 2017 13:39 PM från nämnde Tasse74:

"Först.håll dig till mig i chatten. varför slänga iväg skit till andra nya turfare om redan befintliga, låt dem skapa sin egen uppfattning. Detta är ju minst lika lågt som du vill få mitt påstående att vara. Sedan måste vi ju reda ut vilken zon nu detta gäller som du tycker att jag anklagar dig för att ha tagit utanför regler och lagens ramar. "Knappstad" Har ju bara tagit nämnda zon 2 ggr så har svårt att säga om jag sett någon infotavla där. Men då det är en liten infart till relativt liten enskild väg som delas med cykelbanan där så kan det vara möjligt att det finns någon form av info där. Bortsett från det så såg jag din avatar vid nämnda zon, och samtidigt tidigare nämnda bil. Då jag läst dit långa inlägg om just Bilturf så blir jag mäkta förvånad av att se det jag se och skriver då en liten vink "ajabaja". Blir sedan fundersam när du frågar om jag menade något annat. Jag vet ju vad jag såg. Och det tänker jag ju inte be om ursäkt för det. Jag har inte uttalat att du har fuskat utan bara att jag så din avatar och en mörk passat kombi stå på cykelbanan vid knappstad. Sedan vad som räknas som cykelbana i detta fallet då den delas med väg är osäkert.
Jag förövrigt brukar starta Turf för att se vilka som är morgonpigga och brukar inte bilturfa till jobbet då det är tidsödande. Bortsett då från Borgmästarbro och Hammaröleden om jag får med mig dom då jag har dålig skill på armhålsturf. Nog om det."

Tasse74 har alltså sett min bil stå på en grusväg, en bilväg, där jag klivit ur bilen för att gå på den avsfalterade cykelvägen till zonen. En bilväg. Att det inte finns någon cykelbana just där pga privat tomtmark, utan cyklarna hänvisas till grusvägen som går in till husen där gör ju inte vägen förbjuden för övrig bildtrafik, bilvägen är inte på något sätt en enskild väg.

var har jag skrivit att jag såg din bil stå på grusvägen?
User avatar
Optimus
Zonemaker
Posts: 533
Joined: 30 Dec 2011 12:15
Country: Sweden
Location: Västmanland, SWEDEN

Re: Bilturfare

Post by Optimus »

SNÄLLA !!! Tänk på att detta är ett officiellt chatt-forum innan det blir för privat !!! Vill ni vara privata bör ni ta det i en annan form.

Även om frågeställningen från trådskaparen faktiskt var mer negativ än neutral så bör man hålla sig till en generell åsikt och inte peka ut andra spelare som man anser vara mindre värda än sig själv - om man är vid zonen själv så är alla spelare helt enkelt lika mycket värda ! Svara på och diskutera frågorna som ställdes är OK, men håll er där.

Om man blir så upprörd på spelare som färdas mellan zonerna på ett annat sätt än sig själv så är detta inte bra, och eftersom det är ett OK sätt att färdas mellan zonerna på (ospecificerat eftersom både att krypa och flyga helikopter är OK) får man acceptera detta eller kanske söka sig en annan hobby...
Jag tycker att det är jobbigt med alla som cyklar när jag går, men det är bara att acceptera att det är en del av spelet. Detta är ingen motions-app, även om många använder den till det.

Så - läs igenom det ni skriver innan ni trycker på "skicka" och skriv helst inte inte i affekt !
ImageImage
Post Reply

Return to “Spelrelaterat”